آغاز نهضت پیاده‌روسازی در پایتخت

به گزارش ایسنا، صفا صبوری دیلمی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفته شد که آسفالت معابر سطح شهر تهران مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد، گفت: برهمین اساس کارخانه‌های آسفالت را فعال کرده و توانستیم تاکنون ۷۰۰ هزار تن آسفالت در بین مناطق شهر تهران توزیع کنیم تا نسبت به بازسازی، لکه‌گیری و مرمت معابر اقدام کنند و اعتماد نو به نقل از برنامه داریم تا پایان سال یک میلیون تن آسفالت در معابر توزیع شود.

وی با بیان این‌که ما معتقدیم که پیاده‌رو سازی یک علم است اما متاسفانه در طول سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۵۰ سال اخیر مبالغ زیادی در راستای ایجاد و بهبود مسیرهای پیاده‌رو صرف شده است به گونه‌ای که با احتساب ارزش پول فعلی باید بگویم که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در ۵۰ سال اخیر به نرخ پول فعلی برای پیاده‌روها هزینه شده است، اما می‌بینیم که وضعیت راضی‌کننده نیست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با انتقاد از بی‌توجهی به علم پیاده‌روسازی در سنوات گذشته در شهرداری تهران، گفت: داشتن معابر پیاده‌روی خوب همواره یکی از دغدغه‌های ما در شهرداری تهران بود و همواره از جنس کف‌پوش‌، لقی آنها و وجود پله‌های مختلف در مسیر پیاده‌رو انتقاد داشتیم و همواره مناسب‌سازی ۱۲ هزار کیلومتر پیاده‌روی تهران جزو دغدغه‌های مدیران در شهرداری بود.

وی با بیان این‌که کف‌پوش‌های سنگی که کف پیاده‌روها نصب شده همواره مورد انتقاد شهروندان بود چرا که اشکالات زیادی داشتند، ادامه داد: برهمین اساس در نظر داریم در سال ۱۳۹۹ نسبت به بهبود وضعیت پیاده‌روهای پایتخت اقدام کنیم و مطالعات این مهم از پاییز امسال آغاز شده است و برهمین اساس برای آغاز یک نهضت بهسازی پیاده‌روها در سال آینده آماده هستیم. هرچند که با این مشکلات مالی به نظر می‌رسد بهسازی ۱۲ هزار کیلومتر پیاده‌رو در تهران حدود ۲۰ سال زمان لازم دارد، اما در فاز اول ۵۰۰ کیلومتر بهسازی پیاده‌روها را با در نظر گرفتن بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز خواهیم کرد، اما در کنار این بودجه اختصاصی، ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز در سال ۱۳۹۹ برای پروژه‌های محلی در نظر گرفته شده و همچنین ایجاد خیابان کامل نیز دارای ردیف بودجه مجزا است که می‌توانیم موضوع بهسازی پیاده‌روها را نیز در این دو ردیف دنبال کنیم.

جزئیات «اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان» اعلام شد
هم اکنون بخوانید

صبوری دیلمی با بیان این‌که ما به دنبال ایجاد پیاده‌روهای امن برای شهروندان هستیم، اظهار کرد: در نظر داریم در کنار پیاده‌روها مسیر دوچرخه نیز در نظر گرفته شود و با حذف زوائد مسیر پیاده رو را برای شهروندان امن کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان این‌که سال گذشته ستاد مناسب‌سازی معابر در شهرداری تهران به صورت جدی با حضور معاونین شهردار، شهرداران مناطق و غیره کار خود را جدی‌تر آغاز کرد، گفت: از سال گذشته مناسب‌سازی معابر برای نابینایان و افراد کم‌توان را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که ۲۴ معبر، ۴۴ بوستان، ۵۰ ساختمان، ۲۰۱ ایستگاه بی آر تی و ۲۲ سرای محله برای تردد افراد نابینا و ناتوان بهسازی شد، اما متاسفانه در روزهای اخیر در پی اجرای طرح بهسازی پیاده‌روها شاهد پخش شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر این‌که شهرداری تهران مسیر تردد نابینایان را حذف کرده هستیم که تعجب ما را برانگیخته است، چرا که نه تنها ما در نظر داریم مسیرهای تردد نابینایان را ساماندهی کنیم، بلکه فراتر از استانداردها و ضوابط موجود این مسیرها را نیز اجرایی کردیم.

صبوری دیلمی با بیان این‌که در منطقه شش طرح پیاده‌روسازی در حال اجرا بوده که یک عکس از پیاده‌روی ناقص انداخته‌اند و آن را در فضای مجازی با این عنوان که شهرداری تهران مسیرهای خط‌چین نابینایان را حذف کرده، منتشر کردند اظهار کرد: متاسفانه ذهن مردم درگیر موضوعاتی شده است که اصلا وجود ندارد چرا که نه تنها مسیر تردد نابینایان در پیاده‌روهای جدید مورد تاکید قرار گرفته بلکه تعداد آنها نیز افزایش خواهد یافت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد ویژگی‌های پیاده‌روهای جدید با بیان این‌که کف‌پوش‌های گرانقیمت فعلی کارآیی لازم را ندارد به همین دلیل در نظر داریم برای پیاده‌روها از بتن استفاده کنیم، ادامه داد: عرض پیاده‌روها افزایش می‌یابد و ممکن است در برخی معابر از عرض خیابان‌ها کاسته شود و این‌که در پیاده‌روهای جدید پستی و بلندی، المان‌های زائد همچون پست‌های برق و غیره وسط پیاده‌روها هستند نخواهیم داشت و سعی داریم معابر به صورت عادلانه میان خودروها و عابرین پیاده توزیع شود.

وی با بیان این‌که از شهرداران نواحی درخواست کردیم که به صورت پایلوت چهار کیلومتر از معابر خود را برای اجرای این طرح شناسایی کنند، تصریح کرد: البته دقت داشته باشید که در برخی معابر اصلا پیاده‌رویی وجود ندارد و بررسی‌ها نشان داده است که ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ کیلومتر طول باید پیاده‌رو ایجاد شود.

وصول جریمه ۶ میلیاردی قاچاق لوازم یدکی خودرو در بوشهر
هم اکنون بخوانید

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد حد استاندارد عرض پیاده‌روها گفت: استاندارد عرض پیاده‌ها بسته به نوع خیابان متفاوت است، اما معتقدیم که عرض پیاده‌رو نباید کمتر از ۲.۵ متر باشد.

صبوری دیلمی با بیان این‌که آسفالت گرانقیمت است و نسبت به بتن طول عمر کمتری دارد، اظهار کرد: برهمین اساس بررسی‌های انجام شده نشان داد که برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت می‌توانیم از بتن استفاده کنیم.

وی در مورد حذف مسیر نابینایان نیز گفت: در گذشته مسیر نابینایان را در هر جایی که خودشان تشخیص می‌دادند ایجاد می‌کردند، اما ما برای اولین‌بار نظر نابینایان را جویا شدیم و نه تنها هیچ مسیری را حذف نکردیم، بلکه در ورودی و خروجی همه معابر از المان‌های نابینایان و افراد کم‌توان استفاده می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان این‌که در نظر داریم با استفاده از یک بتن خاص زمینه را فراهم کنیم تا آب از بتن وارد فضاهای زیرسطحی شوند، ادامه داد: آسفالت جذب آب ندارد و به همین دلیل می‌بینیم بارندگی‌ها تاثیری در آب‌های زیرزمینی تهران ندارد، اما در این روش جدید با استفاده از بتن‌های خاص جذب آب را افزایش خواهیم داد البته در بافت‌های تاریخی از روش‌های دیگر استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای معابر پایتخت نیز از روش بتن استفاده می‌کنید یا خیر، اظهار کرد: هنوز به این جمع‌بندی نرسیدیم که از بتن برای کف معابر استفاده کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین در خصوص اعتراضات اخیر در هنگام افتتاح زیرگذر استاد معین، تصریح کرد: همان روز شهردار تهران دستور دادند که در پی اعتراضات مردمی بررسی‌ها برای این‌که ببینیم آیا امکان ترافیکی اجازه دو طرفه شدن آن را می‌دهد یا نه انجام شود؛ اما دقت داشته باشید که هم عرض معبر و هم شرایط اجازه می‌دهد که این مسیر دو طرفه شود اما نباید ترافیک این معبر بر روی مسیرهای اطراف تاثیر بگذارد و در حال حاضر بررسی‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا