توصیه کمیته فنی اوپک برای کاهش تولید ۶۰۰ هزار بشکه

به گزارش ایسنا، این کمیته پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه که فعلا اجرا می شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود و این روند تا ژوئن ادامه پیدا کند. اما درباره نحوه تقسیم این کاهش اشاره ای نکرد.

کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می دهد، پس از سه روز مذاکرات فشرده در دبیرخانه اوپک در وین، این توصیه را در واکنش به شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا برای نفت ارایه کرد. نمایندگان اوپک اظهار کردند نماینده روسیه در این مذاکرات خواهان بازگشت و مشاوره با سرانش در روسیه شد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز پنج شنبه اظهار کرد که آماده نیست با هیچ تغییری در تولید نفت موافقت کند. وی گفت: ما به زمان بیشتری برای بررسی وضعیت و تاثیر اپیدمی جدید بر بازار جهانی نفت نیاز داریم.

اما سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه اظهار کرد که روسیه از توصیه کمیته فنی اوپک پلاس در واکنش به تاثیر اپیدمی کرونا روی تقاضا برای انرژی حمایت می کند.

وی گفت: رییس جمهور روسیه با عربستان سعودی درباره شیوع این اپیدمی در چین و سایر کشورها گفت و گو کرده و این ویروس پیامدهایی برای بازار نفت خواهد داشت.

در شرایطی که قرار نبود اقدام قریب الوقوعی انجام گیرد، تاریخ نشست وزیران اوپک پلاس همچنان برای روزهای پنجم و ششم مارس در وین اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شده بود. هر گونه تغییری در سیاست تولید مستلزم موافقت همه اعضای گروه اوپک پلاس است که از اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک تشکیل شده است.

طرح "گام" در دهه فجر رونمایی می شود+جزئیات
هم اکنون بخوانید

بر اساس گزارش پلاتس، ویروس کرونا باعث نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصادی در چین شده که بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان است و در نتیجه شیوع این اپیدمی، به قرنطینه و اعمال محدودیتهای سفر پرداخته که باعث افت مصرف نفت شده است. منابع آگاه چینی اظهار کرده اند که این کشور حدود ۷۰ درصد از واردات نفتش از اعضای اوپک پلاس است و انتظار می رود پالایشگاههای چینی مصرف نفت را در فوریه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

ملک سلمان، دوشنبه هفته جاری با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مکالمه تلفنی داشت تا وی را برای کاهش بیشتر تولید نفت مجاب کند و نمایندگان کمیته فنی اوپک پلاس نشست فوری برگزار کردند و باعث شد بازار منتظر کاهش بیشتر تولید این گروه باشد.

مذاکرات که ابتدا قرار بود در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار شود اما در روز پنج شنبه هم ادامه یافت، شامل مرور سناریوهای مختلف برای مصون نگه داشتن بازار نفت از پیامدهای شیوع ویروس کرونا بود.
به گفته هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت “آر بی سی کپیتال مارکتس”، علاوه بر روسیه نیجریه هم تمایل چندانی به پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نداشت زیرا صادرات چندانی به چین ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا