تحقیق درباره افشای اطلاعات محرمانه توسط کارمندان سازمان منع تسلیحات شیمیایی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیشتر گزارش شد که در یک حمله شیمیایی در تاریخ هفت آوریل ۲۰۱۸ در شهر دومای سوریه واقع در حومه دمشق بیش از ۴۰ تن کشته شده‌اند.

این حمله بهانه‌ای شد تا آمریکا، انگلیس و فرانسه یک هفته بعد از آن دست به حملات موشکی محدودی علیه اهداف دولتی در سوریه بزنند.

موضوع دوما منشا اختلافاتی عمیق میان کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی شده و قدرتهای غربی و روسیه بر سر آن دچار مناقشه شده‌اند.

دولت سوریه و مسکو استفاده از هر گونه سلاحهای شیمیایی را در جنگ با شورشیان در سوریه رد کرده و این شورشیان را عامل صحنه‌سازی در مورد این حمله به منظور وانمود کردن به نقش نیروهای دولتی در آن دانسته‌اند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بیانیه‌ای درخصوص نتایج تحقیقاتش که به گفته این سازمان توسط “بازرسان مستقل و حرفه‌ای خارج از این سازمان” انجام شده، عنوان کرد: “این مورد از نقض کردن حالت محرمانه یک مورد عمدی و دارای نیت قبلی است و آن را جدی تلقی می‌کنیم. “

این سازمان نامی از این دو نفر ذکر نکرده است.

همچنین این سازمان عنوان کرد این دو نفر که به گفته سوریه و روسیه افشاگر محسوب می‌شوند، از شرکت در تحقیقات به راه افتاده از سوی سازمان خودداری کرده‌اند.

این تحقیقات بر مبنای مصاحبه با ۲۹ شاهد در فاصله ژوئیه ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ انجام شده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی همچنان اصرار به درست بودن یافته‌هایش در یک گزارش منتشر شده به تاریخ اول مارس ۲۰۱۹ مبنی بر استفاده احتمالی از یک ماده شیمیایی سمی ممنوعه حاوی گاز کلر در دوما دارد.

شهادت 3 مبارز فلسطینی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان
هم اکنون بخوانید

هیات حقیقت یاب که این گزارش سال ۲۰۱۹ را تهیه کرد ماموریتی برای شناسایی مسببان حمله نداشته و این کار وظیفه یک تحقیقات در دست انجام از سوی یک تیم جدیدا تشکیل شده از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی از کارشناسان خارج از سازمان خواست تحقیق کنند که چطور یک سند نگاشته شده از سوی یک بازرس تسلیحاتی سابق ماه مه گذشته در چند وبسایت منتشر شد. این بازرس که به یک تیم سازمان منع تسلیحات شیمایی برای نمونه‌برداری طی سفری به دوما کمک کرد، در سند خود نوشت که دو سیلندر پیدا شده در صحنه حمله به احتمال خیلی زیاد از آسمان فرو ریخته نشده‌اند بله کسانی آنها را به این مکان آورده‌اند.

فرناندو آریاس، رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی خطاب به کشورهای عضو این سازمان در اظهارنظرهایی که روز پنجشنبه منتشر شدند عنوان کرد، این دو شخص “افشاگر” نیستند. آنها کسانی هستند که نتوانستند بپذیرند که دیدگاه‌های آنها از سوی اسناد و شواهد پشتیبانی نمی‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =

دکمه بازگشت به بالا