نارضایتی آمریکایی‌ها از وضعیت کشورشان در نظرسنجی‌ها

به گزارش ایسنا، فرآیند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باعث به وجود آمدن شکاف عمیقی میان مردم این کشور شده است.

براساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی AP-NORC در ماه ژانویه، به میزان اندکی تعداد کسانی که خواستار استیضاح شدن دونالد ترامپ توسط سنا و برکناری او از ریاست جمهوری بودند بیشتر از مخالفان این موضوع بوده است؛ گروه اول معادل ۴۵ درصد و گروه دوم معادل ۴۰ درصد بوده‌اند. ۱۴ درصد هم گفتند اطلاعات کافی برای آنکه نظر قطعی بدهند ندارند.

در همین نظرسنجی ۴۲ درصد آمریکایی‌ها گفتند، معتقدند دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی جنجالی ماه ژوییه گذشته خود با رییس جمهور اوکراین کاری غیرقانونی انجام داده، اما ۳۲ درصد گفتند او کاری غیراخلاقی انجام داده است.

اکثریت پاسخگویان جمهوریخواه معادل ۵۴ درصد آنها معتقد بودند که دونالد ترامپ در قبال اوکراین هیچ کار اشتباهی انجام نداده است، اما در یک نظرسنجی مربوط به ماه اکتبر درصد آنها معادل ۶۴ درصد بود. حدود یک سوم پاسخگویان گفتند معتقدند دونالد ترامپ کاری غیراخلاقی اما نه غیرقانونی انجام داده‌ و حدود یک نفر از هر ۱۰ نفر نیز گفتند او کاری غیرقانونی انجام داده است.

با این حال در نظرسنجی‌ها اکثر آمریکایی‌ها ارزیابی مثبتی نسبت به عملکرد اقتصادی دونالد ترامپ داشتند. در نظرسنجی ماه ژانویه ۵۶ درصد آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ در حوزه اقتصاد را تایید کردند. این درصد حتی بالاتر از درصد کسانی بود که عملکرد او را در قبال مذاکرات تجاری آمریکا، سیاست خارجی یا حوزه بهداشت و درمان تایید کردند.

در همین نظرسنجی ۶۷ درصد گفتند از نظر آنها اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی قرار دارد. در نظرسنجی ماه سپتامبر ۲۰۱۹، ۶۱ درصد چنین نظری داشتند. همچنین در نظرسنجی ماه ژانویه حدود یک چهارم از پاسخگویان گفتند، انتظار دارند شرایط اقتصادی در طی سال آینده میلادی بدتر شود. این ارزیابی نسبتا مثبت آمریکایی‌ها از اقتصاد حتی در بردارنده دموکرات‌های زیادی بود. حدود نیمی از دموکرات‌ها شرایط اقتصادی را مثبت ارزیابی کردند و از هر ۱۰ نفر نیز حدود سه نفر عملکرد دونالد ترامپ در این مساله را تایید کردند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران
هم اکنون بخوانید

در حالی که دونالد ترامپ قرار است سه‌شنبه شب اهدافش برای مدت باقی‌مانده از ریاست جمهوری خود را تشریح کند، آمریکایی‌ها نیز درباره اولویت‌های کشورشان اظهارنظر کردند.

در نظرسنجی AP-NORC مربوط به ماه دسامبر مشخص شد که از نظر آمریکایی‌ها مسائل اقتصاد، بهداشت و درمان، مهاجرت و محیط زیست اصلی‌ترین مسائلی هستند که دولت باید در سال ۲۰۲۰ به آنها رسیدگی کند. تعداد کمی انتظار داشتند که دولت در قبال مسائلی که برای آنها از همه مهم‌تر بوده پیشرفت به دست بیاورد. در همین نظرسنجی از هر ۱۰ آمریکایی حدود دو نفر گفتند از وضعیت پیشروی امور در کشورشان راضی هستند، اما حدود شش نفر از هر ۱۰ نفر از این وضعیت اظهار نارضایتی کردند. در عین حال درصد کسانی که انتظار داشتند در آینده وضعیت امور بدتر شود بیشتر از کسانی بود که انتظار بهتر شدن این امور را داشتند. جمهوریخواهان به میزان خیلی بیشتری نسبت به دموکراتها، از وضعیت کشورشان اظهار رضایت کردند و ۴۰ درصد آنها چنین نظری داشتند در حالی که تعداد دموکراتهای راضی معادل ۱۱ درصد بود. اکثریت شکننده‌ای از جمهوریخواهان معادل ۵۴ درصد پیش‌بینی بهتر شدن اوضاع در سال ۲۰۲۰ را در آن نظرسنجی کرده بودند. در میان دموکرات‌ها ۷۶ درصد از وضعیت اظهار نارضایتی کردند و ۶۶ درصد گفتند انتظار بدتر شدن امور را دارند.

شکاف حزبی در ارزیابی آمریکایی‌ها از عملکرد رییس جمهور بیشتر از شکاف در نظر آنها درباره وضعیت کشورشان بوده است. براساس یک نظرسنجی گالوپ، ۸۹ درصد جمهوریخواهان و هفت درصد دموکرات‌ها به طور کلی دونالد ترامپ را در سومین سال ریاست جمهوری‌اش تایید کردند. این شکاف ۸۲ درصدی در این نظرسنجی میان پاسخگویان متمایل به دو حزب اصلی درباره دونالد ترامپ تاکنون در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. این دو قطبی مداوم منجر به یک ثبات غیرعادی در میزان محبوبیت دونالد ترامپ در مدت اخیر شده است. با توجه به این‌که همچنان این دو قطبی بین حامیان دو حزب اصلی آمریکا در نظرشان درباره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود دارد انتظار نمی‌رود که سطح محبوبیت او تغییر چشمگیری در مدت پیش‌رو نشان دهد.

مخالفت با عملکرد ترامپ رکورد زد
هم اکنون بخوانید

در سه ماه گذشته میزان میانگین محبوبیت دونالد ترامپ حدود ۴۳ درصد بوده است که این میزان پایین‌تر از مدت مشابه مربوط به دوران رییس جمهورهای سال‌های اخیر آمریکا است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 2 =

دکمه بازگشت به بالا