کاهش چشمگیر تولیدات نفت لیبی در پی تعطیلی بنادر نفتی

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، موسسه ملی نفت لیبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” به فرماندهی خلیفه حفتر مستقر در شرق لیبی، بارزترین بنادر نفت واقع در شرق این کشور را در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی برلین درباره لیبی بستند.

غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی خواستار توقف تمامی مداخله‌های خارجی در لیبی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هشدار داده، هر کس که به دنبال براندازی دولت وفاق ملی در طرابلس باشد به معنای این است که پای “تروریسم” را به منطقه باز کرده است.

طبق گفته نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، توقف صادرات نفت که تنها منبع درآمد لیبی است؛ نشانه اعتراض به مداخله ترکیه در لیبی است که از دولت وفاق ملی حمایت می‌کند.

موسسه ملی نفت لیبی در بیانیه خود همچنین اعلام کرد: صادرات نفت از بنادر “البریقة”، “رأس الانوف”، “الحریقة”، “الزویتینة” و “السدرة” واقع در شرق لیبی متوقف شده است. بسته شدن این بنادر منجر خواهد شد که تولید نفت این کشور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز  به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

این موسسه همچنین اعلام کرد: بسته شدن این بنادر همچنین باعث بروز حدود ۵۵ میلیون دلار خسارت مالی در روز خواهد شد.

پیشتر طرفداران خلیفه حفتر خواستار بسته شدن بنادر نفت شدند.

شیخ قبلیه “الزویة” واقع در جنوب شرق لیبی از آغاز بسته شدن میادین و بنادر نفتی خبر داد و اعلام کرد: این اقدام با هدف خشکاندن منابع مالی تروریسم با درآمدهای نفتی لیبی صورت گرفته است.

هلاکت یک سرکرده القاعده در حمله هوایی به شمال یمن
هم اکنون بخوانید

در همین راستا، جلال هرشاوی، تحلیلگر اندیشکده «کلینگلدال» اعلام کرد: توقف صادرات نفت باج‌خواهی است و ممکن است موفق باشد اما باعث نارضایتی واشنگتن نیز می‌شود.

وی در ادامه افزود: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به شدت با توقف صادرات نفت لیبی مخالف است چرا که احتمال دارد منجر به افزایش قیمت نفت شود.

برلین امروز (یکشنبه) میزبان کنفرانسی پیرامون لیبی است و قرار است در آن علاوه بر چهار سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی یعنی سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر و کنگو شرکت کنند.

همچنین قرار است در این نشست فایز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده موسوم به نیروهای “ارتش ملی لیبی” حضور داشته باشند.

کشورهای قطر، مراکش و یونان با وجود توجه خود به بحران لیبی به این کنفرانس دعوت نشده‌اند و تونس هم اعلام کرد، به دلیل اینکه دیر به این کنفرانس دعوت شده در آن شرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا