دعوت از عکاسان برای شرکت در نمایشگاه عکس‌های تشییع پیکر سردار سلیمانی

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری نمایشگاه عکس «بدرقه سردار»، نشست خبری این نمایشگاه عکس صبح روز شنبه (۲۸ دی‌ماه) با حضور محمدرضا طائب (دبیر این رویداد هنری) و رضا اردلان (مدیر فرهنگی و آموزشی منطقه آزاد کیش) برگزار شد.

در ابتدا رضا اردلان که مدیریت نمایشگاه عکس «بدرقه سردار» را نیز برعهده دارد، در سخنانی اظهار کرد: از همان ساعات نخست بعد از حادثه ناگوار ترور سردار قاسم سلیمانی، منطقه آزاد کیش ایده انتشار فراخوان و برگزاری نمایشگاه عکسی با این مضمون را در اعتماد نو به نقل از برنامه خود قرار داد. این نمایشگاه با هدف نمایش همدلی و انسجام ملی و پاسداشت مقام سردار قاسم سلیمانی طراحی شد. 

او با بیان اینکه «سردار سلیمانی در طول حیات پُرارزش خود مجاهدت‌های زیادی داشت و در زمان شهادت نیز در سطح ملی و بین‌الملل تلاش‌های زیادی صورت گرفت و کارهای خیلی خوبی انجام شد»، گفت: در حوزه عکس نیز از بدو ورود پیکر سردار سلیمانی به کشور و تشییع در شهرهای مختلف و مراسم تدفین عکس‌های بسیار خوبی به‌ویژه توسط عکاسان خبری و هنرمندان و همچنین مردم ثبت شد که گنجینه ارزشمندی به‌وجود آورد و می‌تواند دستمایه خوبی برای استفاده در آینده باشد.

اردلان اظهار کرد: در منطقه آزاد کیش نیز با توجه به اینکه این رویداد بسیار اهمیت داشت، مردم کیش و همچنین گردشگرانی که در آن ایام در جزیره حضور داشتند، حمایت همه‌جانبه و همدردی خودشان را در این رویداد نشان دادند و به همین مناسبت منطقه آزاد کیش تصمیم گرفت این مجاهدت‌ها و تلاش‌ها و همچنین حضور مردمی را در قالب نمایشگاه عکسی در منطقه آزاد کیش به نمایش بگذارد که هدف از آن اشاعه و نشان دادن فرهنگ ایثار و شهادت و مجاهدت‌های این سردار بزرگ اسلام است.

او خاطرنشان کرد: نمایشگاه عکس «بدرقه سردار» سه ضلع دارد که یک ضلع آن متعلق به عکس‌هایی در رابطه با مجاهدت‌های این سردار بزرگ و نشان دادن شخصیت این شهید عزیز است، ضلع دوم عکس‌هایی با موضوع مردمی است که در این رویداد و تشییع شرکت کردند و توانستند آن غرور و همبستگی و اتحاد ملی را نشان دهند و ضلع سوم عکس‌هایی در ارتباط با هنرمندانی است که در آن لحظات سخت توانستند جلوه‌های ویژه‌ای از این تشییع بزرگ را ثبت کنند تا برای همیشه در دل تاریخ ماندگار شود.

مدیر فرهنگی و آموزشی معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش، اظهار کرد: بنابراین یکی از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه نشان دادن حمایت و حضور ملی در مراسم تشییع سردار سپهبد قاسم سلیمانی است.

کتاب «شیعه در دوره امام باقر (ع)» روانه بازار نشر شد
هم اکنون بخوانید

در ادامه این نشست محمدرضا طائب، دبیر نمایشگاه عکس «بدرقه سردار» بیان کرد: با توجه به اینکه سردار سلیمانی بزرگ مرد نبرد و در دوران حیاتشان برای مملکت ما غرورآفرین بودند و به گفته مقام معظم رهبری روز شهادت و روز تشییع ایشان جزو ایام‌الله بوده است و همچنین با عنایت به اینکه منطقه آزاد نگاه مثبتی به فعالیت‌های فرهنگی دارد، تصمیم گرفته شد که نمایشگاه عکس «بدرقه سردار» اولین جایی باشد که عکس‌های مرتبط با شهادت و تشییع سردار سلیمانی در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: افتتاحیه این رویداد، ۲۳ بهمن ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود و نمایشگاه به مدت دو هفته برقرار است. علاقه‌مندان تا ۵ بهمن ماه فرصت دارند عکس‌هایشان را مطابق با شرایطی که در فراخوان ذکر شده، به دبیرخانه نمایشگاه ارسال کنند. ۶ بهمن ماه آثار ارسال شده توسط بابک برزویه، حیدر رضایی و حمید فروتن داوری و ۸۰ فریم عکس انتخاب می‌شود و پس از چاپ و آماده‌سازی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر نمایشگاه عکس «بدرقه سردار» همچنین عنوان کرد: تصور ما این است که این نمایشگاه بهترین نمایشگاه عکس درباره با این موضوع خواهد بود؛ زیرا سخت‌گیری‌های زیادی برای انتخاب آثار صورت خواهد گرفت تا عکس‌های تاثیرگذاری همسو با اهداف نمایشگاه انتخاب شود. یک کتاب عکس نیز از ۸۰ اثر انتخاب شده همراه با عکس‌هایی از دوران رشادت‌های سردار سلیمانی چاپ می‌شود.

او افزود: این نمایشگاه در ادامه در شهر تهران و سایر استان‌ها و کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق، ترکیه، روسیه، افغاستان، پاکستان و هند برگزار می‌شود و رایزنی‌هایی در این رابطه با گالری‌های آنها انجام شده است. همچنین قصد داریم این نمایشگاه را در اروپا و کانادا هم برگزار کنیم، اما هنوز با گالری‌های این کشورها به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

طائب در ادامه بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه که باشگاه عکاسان جوان پیگیری می‌کند، صیانت از آثار عکاسان است و با توجه به اینکه باشگاه عکاسان جوان به عنوان دبیرخانه این نمایشگاه یک انجمن تخصصی حوزه عکاسی است، تدابیری را در نظر گرفته تا عکاس‌ها آثارشان را با خیال راحت در اختیار دبیرخانه قرار دهند. همچنین مبلغ ۳ میلیون ریال به‌عنوان حق‌التالیف برای هر فریم عکس پذیرفته شده نیز در نظر گرفته شده است. همچنین نام صاحب هر اثر در همه مکان‌هایی که این عکس‌ها به نمایش در بیاید درج خواهد شد.

او در پایان تاکید کرد: در این نمایشگاه بخش عکس‌های موبایلی نداریم و صرفا عکاسان حرفه‌ای امکان حضور در این نمایشگاه را دارند، زیرا هدفمان این است که یک نمایشگاه تخصصی و حرفه‌ای داشته باشیم. در حال حاضر باشگاه عکاسان جوان ۱۸ هزار عضو دارد که در سراسر کشور از این مراسم عکاسی کرده‌اند، علاوه بر این عکاسان خبری و بخشی از مردم عادی هم عکس‌هایی را با دوربین‌های حرفه‌ای ثبت کرده‌اند که می‌توانند آثار خود را برای حضور در این نمایشگاه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

غروب پالمیرا روانه بازار کتاب شد
هم اکنون بخوانید

**********

فراخوان نمایشگاه عکس «بدرقه سردار» به شرح زیر است:

موضوع : مراسم‌های تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

رویکرد نمایشگاه: نمایش حضور میلیونی مردم ایران در این مراسم و حمایت آنان از مقاومت اسلامی و فرهنگ عاشورایی حاج قاسم سلیمانی و نیز وحدت احزاب و گروه‌های مختلف مردم به واسطه شهادت ایشان از اهداف اصلی این نمایشگاه می باشد. لذا مناسب است عکس‌ها کاملا مستند و بدون ادیت و با توجه به موارد ذکر شده ارسال شوند.

* شرایط و نحوه‌ی ارسال آثار:

شرکت در این نمایشگاه برای تمامی عکاسان آزاد است به معنای پذیرش ضوابط و رأی هیأت داوران است.

ثبت نام، تقاضای شرکت و ارسال تصویر آثار فقط از طریق وب‌سایت باشگاه عکاسان جوان به نشانی  www.yphc.ir/badraghe-sardar/  امکان ‌پذیر است.

هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر ارسال کند.

حجم هر فایل ارسالی حداقل ۴ و حداکثر ۸ مگابایت باشد.

شرکت‌کنندگان آثار خود را با فرمت jpeg و jpg ارسال نمایند.

در صورت پذیرش اثر فایل ارسالی در حکم کار نهایی در نظر گرفته می‌شود و چاپ این آثار بر عهده‌ی دبیرخانه است.

دبیرخانه حق استفاده از آثار را در رسانه‌ها، تبلیغات فرهنگی، و نمایش در داخل و خارج از کشور با ذکر نام هنرمند خواهد داشت.

تصمیم‌گیری درباره‌ی مسائل پیش‌بینی‌نشده به عهده‌ی دبیر است.

به تمام هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه گواهی شرکت و کتاب اهدا خواهد شد.

* گاه‌شمار:

اعلام فراخوان و شروع ثبت نام از طریق سایت: ۲۳ دیماه ۱۳۹۸  

آخرین مهلت ثبت نام در سایت: ۵ بهمن ۱۳۹۸

داوری و انتخاب آثار: ۶  بهمن ۱۳۹۸  

افتتاح نمایشگاه: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

* دبیر نمایشگاه: محمدرضا طائب

* داوران: بابک برزویه، حیدر رضایی و حمید فروتن  

* جوایز: به راه‌یافتگان به نمایشگاه، لوح تقدیر، کتاب عکس نمایشگاه و مبلغ ۳ میلیون ریال به عنوان حق التالیف تقدیم می‌شود.

*  نشانی و شماره تماس دبیرخانه: تهران. خیابان انقلاب. حدفاصل پیچ شمیران و دروازه دولت. خیابان بهار جنوبی. برج بهار. طبقه دهم. واحد ۷۶۳ –  تلفن : ۷۷۶۲۱۹۶۶ ۰۲۱  و ۷۷۶۱۶۸۸۰ ۰۲۱  

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + سه =

دکمه بازگشت به بالا