گردشگری زمستانه یزد نیازمند تعریف بسته گردشگری

«سیدرضا بهادری» در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایسنا، با اشاره به وجود ظرفیت‌های قابل توجه یزد برای رونق گردشگری این شهر در فصل کم گردشگر زمستان، اظهار می‌کند: یزد با وجود محرومیت از جاذبه‌هایی مانند زمستان پر برف و گردشگری برف، دارای جاذبه‌های ارزشمندی مانند کویر است که در اکثر روزهای زمستان به علت متعادل بودن هوا در روزهنگام قابل استفاده است.

وی آسمان یزد را نیز جاذبه‌ای کم نظیر در ایران و حتی دنیا برمی‌شمارد و می‌گوید: آسمان کویر یزد ظرفیت مغتنمی برای رصد ستارگان و نجوم و رونق این نوع گردشگری دارد و وجود کاروانسراهایی که در حال حاضر در بیابان‌ها و مجاورت کویر ایجاد شده‌اند، زیرساخت آماده‌ای را برای یزد در این زمینه فراهم کرده‎‌اند.

این فعال گردشگری استان در ادامه با بیان این که گردشگری نیازمند تعامل همه جانبه تمام ارگان‌ها به خصوص بخش‌های مربوط به گردشگری است، تصریح می‌کند: باید هتل‌ها، راهنمایان تور، آژانس‌های گردشگری و فعالان حوزه صنایع‌دستی به عنوان اصلی‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری، باید در فصولی مانند زمستان علاوه بر برگزاری رویدادهای گردشگری، تخفیفاتی را به گردشگران اختصاص دهند و بسته‌هایی را برای گردشگران تهیه کنند.

وی با اشاره به برگزاری رویدادهای ملی و مذهبی در یزد، تصریح می‌کند: جشن‌هایی با پیشینه‌ی ایرانی مانند جشن سده در بهمن ماه، از جاذبه‌های مهم یزدی‌ها با برخورداری از فرهنگ زندگی مسالمت‌آمیز است که همواره  منجر به افزایش چشمگیر ظرفیت یک هفته‌ای هتل‌های یزد می‌شد ولی به علت برخی مشکلات، این ظرفیت در حال از دست رفتن است.

تاثیر جشن‌هایی مانند نوروز و یلدا و مراسم‌های مذهبی مانند محرم در رونق گردشگری یزد، امری اثبات شده است اما مراسم‌های ملی و مذهبی متعدد دیگری در یزد وجود دارد که می‎توانند رویدادهای گردشگری مختلفی را رقم بزنند.وی با تاکید بر لزوم همت همه دستگاه‌ها در برگزاری رویدادهای گردشگری، می‌گوید: تاثیر جشن‌هایی مانند نوروز، یلدا و مراسم‌های مذهبی مانند محرم، در رونق گردشگری یزد امری ثابت شده است اما این موارد تنها مراسم‌های ایرانیان نیستند و مراسم‌های ملی و مذهبی متعدد دیگری در سراسر کشورمان از جمله یزد وجود دارد که می‎توانند در هر ماه رویدادی گردشگری را رقم بزنند.

از ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران چه خبر؟
هم اکنون بخوانید

مسئول کمیته گردشگری پایدار استانئ در ادامه پیوند گردشگری و کشاورزی را از دیگر ظرفیت‌های یزد در این حوزه عنوان می‌کند و می‌گوید: جشنواره‌های زعفران، انار، بز ندوشن و جشنواره‌های مشابه که به میزبانی هر شهرستان و روستای استان بعضاً در سطح ملی نیز برگزار می‎‌شود، ظرفیت مهم دیگر یزد در حوزه گردشگری است.

وی از جایگاه قابل توجه یزد در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز یاد می‌کند و می‌گوید: یزد با تمرکز بر حوزه استارتاپ‌های گردشگری و همچنین فضای مجازی می‌تواند در رونق گردشگری خود به ویژه در فصول کم گردشگری مانند زمستان، تغییر و تحولات قابل توجهی ایجاد کند.

بهادری با اشاره به تعامل کمیته‌های متعدد تشکیل شده در اداره کل میراث فرهنگی یزد، خاطرنشان می‌کند: برای اولین بار در کشور به تازگی حدود ۱۵ کمیته تخصصی گردشگری شکل گرفته در استان یزد، دور هم جمع شدند و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های متعددی را در این زمینه انجام دادند که این رویداد می‎تواند الگویی برای صنعت گردشگری باشد.

وی با اشاره به تاثیر اجرای دوباره طرح همیار گردشگر با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، توجه به تمام ظرفیت‌های بومی و محلی استان مانند غذاها، رویدادها و ظرفیت هنری جوانان استان در گردشگری یزد را خواستار می‌شود و می‌گوید: باید کمیته‌های گردشگری با ارتباط و تعامل با یکدیگر، ظرفیت گردشگری داخلی برای یزدی‌ها را نیز رونق ببخشند و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و طرح‌هایی را نیز در این رابطه تدوین کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با تاکید بر پتانسیل‌های اشتغالزایی گردشگری و ظرفیت‌های موجود در این زمینه تصریح می‌کند: باید با تعامل و همدلی سازنده بین همه ذی‌نفعان گردشگری، ظرفیت‌های اشتغالزایی این صنعت، قابل بهره‌برداری شود.

ایرلاین‌ها و چارتری‌ها مانع فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی هستند/ فروش بلیت اربعین را محدود کردند/ تحریم‌های داخلی کار دفاتر خدمات مسافرتی را مختل کرد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا