اصرار اردوغان بر تک‌رقمی کردن نرخ تورم و نرخ بهره

به گزارش ایسنا به نقل از اهوال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که هم نرخ بهره و هم نرخ تورم در سال جاری میلادی به سطح تک رقمی خواهند رسید. اردوغان که پیش تر نیز بارها و بارها خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه شده و خود را ” دشمن نرخ بهره” خوانده بود افزود: نرخ بهره در ترکیه در مقایسه با دیگر کشورها هنوز خیلی خیلی زیاد است و باید کاهش پیدا کند.

به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است تا جایی که بانک مرکزی نخستین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را به ۱۹.۷۵ درصد کاهش داد و سپس ماه سپتامبر یک بار دیگر نرخ بهره را با ۳.۲۵ درصد کاهش به ۱۶.۵ درصد رساند. در حال حاضر نرخ بهره ترکیه در سطح ۱۲درصدی قرار دارد.

اردوغان تنها مقام ترک نیست که خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره شده است. پیش تر فواد اوکتای، معاون اردوغان نیز ضمن اشاره به نصف شدن نرخ بهره از ماه ژوئیه گفته بود: نیاز داریم نرخ را بیشتر پایین بیاوریم. وی هم چنین افزود: دولت ترکیه دستیابی به نرخ تورم ۸.۵ درصدی را برای سال جاری و پنج درصدی را برای سال‌آینده هدف گذاری کرده است.

اظهارات مقام ترک در خصوص ضرورت کاهش نرخ بهره و تورم در شرایطی بیان می شود که صندوق بین المللی پول به ترکیه در خصوص مخاطرات کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره هشدار داده بود. این نهاد به مقامات ترک توصیه کرده است به جای تاکید بر کاهش سریع نرخ بهره، بر روی کاهش تدریجی و با دوام نرخ بهره و تورم تمرکز کنند چرا که کاهش سریع نرخ ها می‌تواند باعث افزایش آسیب پذیری اقتصاد در برابر بحران های پیش رو باشد.

رفع مشکلات کشاورزی با سامانه پایش ماهواره‌ای و هوایی مزرعه
هم اکنون بخوانید

نرخ تورم ترکیه در دوازده ماه سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۸۴ درصد رسید که ۱.۲۸ درصد بیشتر از تورم ثبت‌شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و بالاترین تورم ثبت شده در طول چهار ماه اخیر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا