آیت الله رئیسی: یک فساد در گوشه دستگاه قضایی هم برای قوه قضاییه زیاد است

به گزارش ایسنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در بخش پایانی از سفر خود به استان البرز که امروز (پنجشنبه ۱۲ دی ماه) انجام شد، اعتماد نو به نقل از برنامه تحولی که در پرتو تحولی است که رهبری از ما خواسته است اجرایی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ایمانی ایمنی بخش انسان است که فرد را از کجی‌ها حفظ کند گفت: هر ایمانی ایمن بخش نیست، اگر انسان بخواهد ایمانش ایمن بخش باشد باید ایمان خود را در پنهان و آشکار حفظ کند.

وی خطاب به کارکنان دستگاه قضایی در استان البرز گفت:  شما در خط مقدم حفظ حقوق مردم هستید، اگرچه زمینه‌های لغزش وجود دارد اگر در این زمینه‌ها خدا را یاد کنید و از هر گونه لغزش پرهیز کنید در پرتگاه‌ها موفق می شوید. تصور نکنید در این میدان فقط قضات هستند که باید پاسخگو باشند کارکنانی که قضات را مدد می‎‌کنند هم در کجی و انحراف و مشکل باید پاسخگو باشند و اگر در برابر لغزش سکوت کنند مسئول هستند.

وی ادامه داد: اینها زمینه امتحان و آزمون همه ماست، ما در جایگاه قضاوت از قبیل بازرسی و دیگر نهادهای وابسته که با حقوق مردم باید همواره خود را در محضر خداوند بدانیم و بفهمیم که لغزش آنجا آغاز می شود که حس کنیم در برابر خداوند نیستیم، همواره باید یادآور شویم که امروز قلم ما موثر است و این یک مراقبت مضاعف نسبت به اندیشه و عمل ما ایجاد می‌کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: مهم این است که کارنامه ما بعد از مدتی چه جلوه خاصی داشته باشد، شیرین‌ترین لحظه احقاق یک حق است، در تقسیم کار عالم این بخش بر عهده ماست و کار خطیری است، خطیر بودن قضیه هم به این دلیل است که ما هر لحظه احساس می کنیم در صراط هستیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در دادگستری کثرت کار و پرونده وجود دارد اما سلامت و تداوم و ارتقا سلامت در دستگاه قضایی مورد تأکید همه اجزای قوه قضاییه است و این مگر در پرتو تقوای الهی محقق نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که سازمان با کجی و ظلم و خطا آلوده نشود می تواند اثر بخش و هدایتگر باشد؛ سازمانی که در آن فساد کم هم زیاد تلقی شود؛ دستگاه قضایی مراقبت ویژه می‌خواهد.کسی که وارد دستگاه قضایی می شود اقتضائات خود را دارد.

رأی قاطع کنگره حزب جمهوریت به عزل متخلفین
هم اکنون بخوانید

وی در خصوص کمبودهای موجود در دستگاه قضا تصریح کرد: قبل از آمدن همکاران ما در سطح استان کمبودها بررسی شده است، اینها گزارش‌ها را جمع‌بندی و در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه مطرح می شود.پنج هیئت به شهرستان‌ها اعزام شده‌اند ۱۰ هیئت هم در مرکز استان بوده‌اند، مجموعه گزارش‌ها در یک جلسه شورای عالی قضایی که به استان البرز اختصاص خواهد یافت بررسی خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در خصوص دغدغه هایی که درباره تشویق قضات وجود دارد هم گفت: این کاملا درست است، قاطبه قضات ما از نیروهای صالح و کارآمد و دلسوز و حقیقتاً چهره های پر کار و خدمتگذاری هستند، اگر ما تاکید بر برخورد با فساد می کنیم برای این است که این صفحه سفید را یک نقطه سیاه تحت تاثیر قرار ندهد؛ یک تخلف، یک اشتباه و یک فساد در گوشه دستگاه قضایی هم برای دستگاه قضایی زیاد است.

این مسئول ادامه داد: در هر حال به سهم خود از همه قضات تشکر می کنم نیروهایی که با سختی کار و مشکلات کار خود را انجام می دهند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در خصوص مساله بهره‌وری و واقعی شدن آن و اعتراض برخی همکاران هم به معاونت راهبردی اعلام کرده ایم که یک ساز و کار جدیدی برای بهره وری ایجاد تا به عدالت نزدیک تر شود و هم کمیت و کیفیت در آن لحاظ شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد تحول در دستگاه قضایی گفت: ما می خواهیم تحول ایجاد کنیم این کار مضاعف نیاز دارد، اگر نیروی انسانی کم است در کوتاه مدت نمی توان آن را حل کرد هر چند تا کنون ۱۴۰۰ نفر از ۶۰۰۰ هزار نفری که قرار بود جذب شوند جذب شده‌اند.

وی افزود: ما باید زمان دادرسی را بسیار کوتاه کنیم این کار مضاعف می‌خواهد، بنابراین باید امروز تصمیم بگیریم و کمر همت ببندیم تا برای انجام تحول زمان بازرسی کوتاه شود.

‌وی ادامه داد: تحول با یک حرکت و اقدام متفاوت از قبل ایجاد می شود، قضات و همکاران حتما از فردا کار را در دادگستری البرز متفاوت انجام دهند. الان باید کار و تلاش مضاعف داشته باشیم، من آمده ام کار مضاعف را از شما بخواهم، کار باید در تمام کشور متفاوت باشد.ما می‌خواهیم با همین نیروی موجود این تحول ایجاد شود. امروز شهدا از ما اجرای عدالت می خواهند

توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی ملت‌های مسلمان را بیدار کرد
هم اکنون بخوانید

آیت الله رئیسی در خصوص مطالبات کارکنان زن دستگاه قضایی هم گفت: هر امتیاز و مزایایی که قانون برای بانوان گذاشته حتما باید به طور کامل انجام شود، بانوان در حال تلاش برای دستگاه قضایی هستند، هر چه از مزایا که قانون گذاشته است حتما باید اعمال شود.

وی در خصوص وضعیت شوراهای حل اختلاف هم اعلام کرد: یک لایحه برای تعیین تکلیف شوراهای حل اختلاف آماده شده است  که در آن برای کارکنان اداری شورای حل اختلاف پیشنهاد شده وضعیتشان قطعی شود اما نسبت به اعضای شورای حل اختلاف همچنان افتخاری باشد؛ همچنین تلاش شده شورای حل اختلاف واقعا شورای حل اختلاف باشد چون برخی از پرونده هایی که در دستگاه قضایی است کار شورای حل اختلاف است مثل توهین  یا تهدید که می تواند در شورای حل اختلاف به سرانجام برسد. این پیشنهاد شده و امیدواریم زودتر به مجلس برود و به نتیجه برسد.

رییسی در ادامه با بیان اینکه در استان البرز نیروهایی خوبی حضور دارند که همت خواهند کرد مشکلات استان حل شود، گفت: البرز مهاجرپذیر است و در کنار یک قطب بزرگ صنعتی و کشاورزی قرار دارد، این استان برای ۱۴ استان کشور معبر است و مهمتر از همه اولین استانی است که به مرکز کشور دسترسی دارد.

وی افزود: با همه  این شرایط و مشکلاتی که استان را تهدید می کند مثل تغییر کاربری، زمین خواری، قاچاق کالا و مواد مخدر، این اقتضای یک کار مضاعف و حساسیت بیشتری را دارد  بنابراین انتظار ما این  است که هیچ پرونده ای بدون اقتدام مقتضی نماند.

رئیسی در واکنش به تجمعات در مقابل دادگستری‌ها هم گفت: اجتماعات در جلوی دادگستری به امیدی می‌آیند که گره از کارشان باز شود، اگر چند بار آمدند و کاری نشد ناامید می شوند به همین دلیل ما وظیفه داریم نگذاریم کسی ناامید شود. این افزایش ورودی و مراجعات، شکایات و گزارش‌ها باید با پاسخ مثبت به لحاظ رسیدگی مواجه شود اگر کم کاری شود تبدیل به یک ناامیدی از دادگستری می شود و این گناهی نابخشودنی برای همه ماست، این خیلی بد است و یک گناه جمعی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هفده =

دکمه بازگشت به بالا