ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا در دست کشوری بحران‌زده

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با آغاز سال نو میلادی آلبانی ریاست ادواری سازمان امنیت و همکاری اروپا را از اسلواکی تحویل گرفت. در این سازمان که مقر مرکزی آن در وین پایتخت اتریش است، مجموعا ۵۷ کشور از اروپا، آمریکای شمالی و آسیا عضویت دارند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا فعالیت‌ها و تکالیف متنوعی، از نظارت‌های انتخاباتی، تلاش برای حفظ آزادی مطبوعات و حفاظت از حقوق اقلیت‌ها گرفته تا مأموریت‌هایی از جمله در نظارت بر مناطق مورد مناقشه‌ای مانند شرق اوکراین را دارد.

جنت کاکاج، وزیر خارجه آلبانی، ژوئیه گذشته در وین گفته بود که کشورش “مصمم است به عنوان رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در راه امنیت و ثبات این قاره تلاش کند.”

بحران عمیق دموکراسی

پس از فروپاشی یکی از انعطاف‌ناپذیرترین رژیم‌های کمونیستی در حدود ۳۰ سال پیش در آلبانی، این کشور دگرگونی دشواری را پشت سر گذاشت.

سازمان امنیت و همکاری اروپا هنوز هم به خاطر مشکلات کماکان موجود در آلبانی، در حال انجام مأموریتی همراه با شرکای بین‌المللی و محلی در راستای رفع مناقشه‌های دامنه‌دار میان جناح‌های سیاسی در این کشور حوزه بالکان است.

ادی راما، نخست‌وزیر و رهبر حزب سوسیالیست آلبانی (PS)، در حال حاضر بدون حضور اپوزیسیون پارلمانی بر این کشور حکومت می‌کند، زیرا حزب دست راستی دموکرات (PD) مجلس را تحریم کرده است.

انتخابات محلی آلبانی در ژوئن سال ۲۰۱۹ نیز بدون حضور اپوزیسیون برگزار شد و مخالفان حزب سوسیالیست را به تقلب انتخاباتی متهم کردند. اپوزیسیون آلبانی همچنین مدعی رخنه فساد و تبهکاری سازمان‌یافته در سیاست این کشور است.

وتون سوروی، تحلیلگر سیاسی از کشور همسایه کوزوو که اکثریت جمعیت آن را آلبانیایی‌ها تشکیل می‌دهند، نوشته است: «اگر به ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان دارویی مؤثر علیه مناقشات و معضلات دوران گذار یک دموکراسی بنگریم، باید بگوییم که اینک آلبانی در موقعیتی متناقض قرار گرفته و عرضه‌کننده و مصرف‌کننده هم‌زمان این دارو شده است.»

عراق و قطر در بیروت بیمارستان‌های صحرایی برپا می‌کنند
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا