احیای دریاچه ارومیه رویایی نزدیک به حقیقت

به گزارش ایسنا، در طی چند سال اخیر با مجموعه اقداماتی که روی مخازن سدها در حوضه آبریز صورت گرفته این امکان فراهم شده است که چهار میلیارد و ۶۷۷ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده وارد دریاچه ارومیه شود.

طبق آخرین آمار ارایه شده تراز دریاچه ارومیه  ۷۱ سانتی متری افزایش داشته و طبق گزارش‌های واصله تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۵ متر ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۰.۵۴ متر بوده است.

همچنین وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۷۹۴ کیلومتر مربع اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۴۶ کیلومتر مربع رشد داشته است.

هم اکنون دریاچه ارومیه ۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب دارد که در مقایسه با سال گذشته یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد.

آمار و ارقام از وضعیت دریاچه ارومیه نشان از بهبود وضعیت این دریاچه دارد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این باره اعلام کرده است که دریاچه ارومیه به یک نماد و شاخص هویتی در کشور تبدیل شده و این دریاچه بخش مهمی از پیکر ایران است و احیا و زوال آن، احیا و زوال کشور است.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و مدیریت دقیق است خاطرنشان کرد: کار به این مهمی نیازمند آن است که هم از مطالعات ملی و هم از تجربیات موفق جهانی استفاده شود و باید دقت کنیم که هر تصمیمی که در راستای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ بشود مبتنی بر مطالعات ملی و دانش و تجربیات جهانی باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده در شش سال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه، از عملکرد ستاد احیا و مدیران استان آذربایجان غربی در رفع نگرانی‌های ایجاد شده قدردانی کرد و گفت: مردم ایران باید بدانند دریاچه ارومیه روز به روز در مسیر بهبود است و آینده خوبی در انتظار آن است لذا باید با قدرت طرح های اجرا شده دنبال شود.

بهترین شهرهای آمریکا برای سکونت
هم اکنون بخوانید

جهانگیری به کارهای بزرگ انجام شده توسط مهندسان و پیمانکاران کشور در احداث تونل‌های انتقال آب، ایجاد تصفیه‌خانه ها، صرفه جویی در مصارف کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: امروز تجربه ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد درخواست سایر استان ها برای احیای تالاب ها و رودخانه هایی نظیر زاینده رود و کارون بزرگ است. بنابراین باید مصوبات ستاد احیا از سوی مدیریت ملی و استان به طور جدی دنبال شود.

وی در تأمین اعتبار به منظور تکمیل طرح های اجرا شده از سوی ستاد احیا دریاچه ارومیه تاکید و اظهار امیدواری کرد باید تمام طرح های مرتبط تا پایان دولت تدبیر و امید به اتمام برسد.

اختصاص ٣٤٦٥ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه

جهانگیری با اشاره به اختصاص ۳ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه گفت: هدف اعتماد نو به نقل از برنامه‌های دولت حل مشکلات مردم و آینده و توسعه آذربایجان غربی است. ممکن است برخی تصمیمات دشواری هایی ایجاد کند اما قطعاً این اقدامات به دنبال تأمین زندگی مردم منطقه در آینده است.

همچنین رضا اردکانیان _ وزیر نیرو _ در این باره معتقد است که در طی چهار دهه اخیر دستاوردهای بخشی بزرگی در زمینه ساخت سد، نیروگاه، تصفیه‌خانه و … به دست آورده‌ایم اما در مقابل موفقیت‌های بخشی، در عرصه‌های بین‌بخشی کارنامه خیلی قابل قبولی نداریم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ستاد احیای دریاچه ارومیه یکی از معدود تجربه‌های عینی شدن ما در همکاری‌های بین‌بخشی آب است. بنابراین وظیفه ملی ما تقویت هر چه بیشتر این ستاد و تلاش در جهت رفع مشکلات آن است.

مصرف آب شرب تهرانی ها به ۱.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است
هم اکنون بخوانید

وزیر نیرو بر لزوم تقویت هر چه بیشتر فعالیت‌های بین‌بخشی تاکید کرد و افزود: اگر پس از چهار دهه نتوانیم کارهای موفقی در عرصه‌های مانند احیای دریاچه ارومیه و زاینده‌رود، ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ و بحث‌های این چنینی عرضه کنیم طبیعتا دستاوردها و موفقیت‌های بخشی نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در طی چند سال اخیر با مجموعه مدیریتی که بر روی مخازن سدها در حوضه آبریز صورت گرفته این امکان فراهم شده است که چهار میلیارد و ۶۷۷ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده وارد دریاچه ارومیه شود.

وی به مسائل مرتبط با بخش صنعت اشاره کرد و افزود: در تمامی دشت‌هایی که تخصیص از آب سطحی داشتند، مجوز جابجایی استفاده از آب سطحی به زیرزمینی داده شده و بخشی از مشکلات حل شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: پیگیریم که حداکثر تا انتهای فصل پاییز ابلاغ تخصیص ۱۰ درصد مسدودی چاه‌ها را در چارچوب قوانین موجود ارائه کنیم تا به میزانی که مسدودی صورت می‌گیرد ما ۱۰ درصد آن را به صنعت تخصیص دهیم تا بخشی از نیازها را پاسخگو باشد.

اردکانیان گفت: در خصوص سد چپرآباد به عنوان آخرین حلقه انتقال آب از سیلوه به دریاچه ارومیه نیز با همکاری سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه اعتباری خوبی برای این پروژه اختصاص یافته و تا پایان سال مالی جاری این طرح به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یک =

دکمه بازگشت به بالا