مجموعه تقریرات فقه آیت الله محقق داماد رونمایی می شود

حجت‌الاسلام رضا مختاری پیش‌ازظهر امروز ۷دی در جمع پایگاه خبریان به مناسبت آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد آیت‌الله سیدمحمدمحقق داماد در سالن جلسات شهید آوینی اداره کل فرهنگ‌ وارشاد اسلامی برگزارشد، گفت: سال گذشته مصادف با پنجاهمین سال وفات آیت‌الله محقق داماد بود مقرر شد همایشی در نکوداشت مقام این شخصیت بزرگ جهان تشیع برگزار شود.

دبیر علمی این همایش به بیان تاریخچه‌ای مختصر از زندگی آیت‌الله محقق داماد پرداخت و افزود: آیت‌الله سید محمد موسوی احمدآبادی معروف به محقق داماد، در یک خانواده مذهبی و دارای مقام رفیع علمی در احمدآباد یزد به دنیا آمد. وی از شاگردان آیت‌الله حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم بود.

دبیر علمی همایش نکوداشت آیت الله محقق داماد با ذکر این مطلب که زندگی مرحوم محقق داماد بسیار آموزنده است، گفت: وی پیش از تولد پدرش‌را از دست داد و مادر وی نیز در دوران کودکی او چشم از جهان بربست؛ آیت‌الله محقق از روستای کوچکی در یزد به چنان جایگاه رفیعی از علم رسید.

مختاری ادامه داد: وی در حوزه به سید محمد موسوی معروف بوده است زیرا در آن زمان فرد دیگری نیز در حوزه به همین نام وجود داشت و از آن جهت که ایشان داماد موسس حوزه آیت الله حائری بودند و معروف شدند به نام «داماد» و چون اهل تحقیق بودند در نهایت با نام «محقق داماد» شناخته شدند.

وی با بیان ویژگی‌های این عالم برجسته عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله محقق داماد اهتمام ویژه ایشان به تدریس بوده و بیشتر علمای امروز شاگرد آیت‌الله محقق داماد بوده‌اند که ازجمله آن‌ها می توان به آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله شبیری زنجانی و آیت‌الله شهید بهشتی و شهید مطهری اشاره کرد.

ابوالفضل طباطبایی درگذشت
هم اکنون بخوانید

مختاری با بیان اینکه آثار آیت‌الله محقق داماد تقریرات ایشان است، اضافه کرد: وی جزو پیشگامان انقلاب و همراهان امام راحل بودند، حتی ساواک اجازه پخش خبر وفات ایشان در سال ۴۷ را از بلندگوی حرم مطهر حضرت معصومه(س) ندادند.

وی با بیان اینکه از جمله خصوصیات ایشان اینست که مردمی بود، یادآورشد: مقام بالای علمی ایشان مانع ارتباط وی با مردم نمی‌شد و مردم همیشه با ایشان در ارتباط بودند.وی حتی برای تبلیغ به ساوه میرفت و در مسجد بازار نیز منبر داشت.

دبیر علمی همایش نکوداشت آیت‌الله سید محقق داماد اظهار کرد: یک دوره ۲۰ جلدی از تقریرات فقه درس آیت‌الله محقق داماد تصحیح و آماده چاپ شده که در روز همایش از آن رونمایی می‌شود.

وی گفت: یک جلد نیز در شرح‌حال این عالم جلیل القدر به اسم آموزگار فقاهت است که درمجموع ۲۱ جلد کتاب می‌شود که در روز همایش به تشنگان علم عرضه خواهد شد.

وی افزود: قرار شده‌است مجله حوزه، مجله فقه و مجله فقه اهل‌بیت(ع) فارسی هرکدام یک شماره را به بررسی آثار آیت‌الله محقق داماد اختصاص دهند، همچنین یک جلد کتاب در معرفی شخصیت این بزرگوار و آثار ایشان به مردم در دست تألیف است.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: حدود یک‌صد دفتر از تقریرات آیت‌الله محقق داماد اعم از چاپ‌شده و چاپ‌نشده به‌صورت لوح فشرده به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد. یک جلد کتاب نیز برای استفاده عموم مردم در دست تالیف است.

گفتنی است، این همایش در تاریخ ۱۲دی‌ماه سال جاری از ساعت ۸:۳۰ صبح و با حضور علما و مراجع از جمله آیت الله جوادی آملی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر حوزه های علمیه قم ومقامات ملی و استانی و پژهشگران، در پژوهشکده علامه طباطبایی در شهر قم برگزار می شود.

تأملی در یک شبهه تاریخی در کربلا
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا