کاربردی شدن محموله رله تلفنی در ماهواره "ناهید ۲"/امکان برقراری ارتباط میان دو ایستگاه

دکتر وحید یزدانیان در گفت‌وگو با ایسنا، به بیان فعالیت‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فضایی پرداخت و افزود: یکی از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های فضایی کشور، دستیابی به طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی مدار ژئو است، بر این اساس طراحی و ساخت زیر سیستم مخابراتی در محدوده باند KU در این پژوهشگاه در دستور کار قرار گرفت.

وی این زیرسیستم‌ را محموله‌های مخابراتی دانست که دریافت و ارسال اطلاعات را برعهده دارند و اظهار کرد: نمونه مهندسی این محموله ساخته شده است و در حال ساخت نمونه کیفی آن هستیم.

یزدانیان با تاکید بر اینکه تست محموله‌ها در مدارهای پایین‌تر کم هزینه‌تر است، ادامه داد: از این رو بر اساس اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، محموله‌های مخابراتی ساخته شده در مدارهای پایین‌تر تست می‌شود تا از عملکرد زیر سیستم‌های مخابراتی اطمینان حاصل شود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربردهای زیر سیستم محموله رله تلفنی باند KU‌، توضیح داد: وقتی ماهواره‌ها در دید مشترک دو ایستگاه قرار گیرند، این دو ایستگاه از طریق محموله رله تلفنی باند KU می‌توانند با یکدیگر ارتباط تلفنی برقرار کنند.

وی اضافه کرد: نرم‌افزاری برای بررسی عملکرد این زیر سیستم طراحی کردیم که برای ما امکان تست عملکرد محموله زیر سیستم مخابراتی KU را در مدارهای لئو فراهم می‌کند؛ چراکه انجام این تست در مدار پایین لئو هزینه کمتری را می‌طلبد، ضمن آنکه ضریب اطمینان ما را از عملکرد این زیر سیستم ارتقا خواهد داد و می‌توانیم گام بعدی برای دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی را برداریم.

اقتصاد کره زمینگیر شد
هم اکنون بخوانید

یزدانیان از کاربردی کردن این زیر سیستم در ماهواره “ناهید ۲” خبر داد و افزود: ماهواره “ناهید ۲” یک ماهواره لئو است و قرار است چندین بار در روز از بالای ایران عبور ‌کند و زیر سیستم محموله رله تلفنی باند KU‌ در این ماهواره مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه به سفارش پژوهشگاه فضایی ایران اجرایی شده است، گفت: محموله تلفنی باند KU و ایستگاه‌های زمینی آن نیز ساخته شده و در حال تحویل آن به پژوهشگاه فضایی ایران هستیم.

  انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا