مسکن ملی برای درآمدهای مختلف است

به گزارش ایسنا، مرحله‌ اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از ۲۱ آبان آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه یافت. در مرحله اول در ۳۱ استان و ۵۳۸ شهر در مجموع ۲۶۰ هزار نفر نام‌نویسی کردند. از این میزان  ۲۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده و ۲۴۰ هزار نفر در سایر بافت‌ها ثبت‌نام شدند.

در مرحله‌ی اول نام‌نویسی از همه متقاضیان انجام شد اما بنا به گفته‌ی معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۵ درصد افرادی که ثبت نام کردند فاقد شرایط چهارگانه هستند که در مراحل بعدی حذف خواهند شد.

بنا به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی، چهار شرطِ آیین‌نامه قانون ساماندهی برای طرح اقدام ملی تاهل، سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا و یا شهرهای جایگزین از سوی دولت، عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه زمین، مسکن و تسهیلات از اول انقلاب است. همچنین از دیگر شروط ثبت‌نام طرح اقدام ملی بر اساس آیین‌نامه قانون ساماندهی، این است که سرپرست خانوار و افراد تحت تکلف از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت خصوصی باشند.

ثبت‌نام ۷۰ هزار نفر در استان تهران

محمود محمودزاده از ثبت‌نام در ۱۸ شهر استان تهران در مرحله اول خبر داد و گفت: در مرحله اول در استان تهران ۷۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی مسکن برای درآمدهای مختلف پیش‌بینی شده است. در این طرح در شهرهایی که دولت دارای زمین باشد و قیمت زمین بر اساس ضوابط قانونی اجازه دهد، زمین ۹۹ ساله اجاره داده می‌شود. همچنین، در شهرهایی که قیمت زمین دولتی بیشتر از جزئیاتی است که در قانون آمده، واگذاری به شیوه فروش اقساطی انجام می‌شود که در عین حال این شیوه ارزش افزوده بسیار خوبی برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

استاندار تهران‌ وارد پیشوا شد
هم اکنون بخوانید

به گفته وی، زمین‌هایی که گرانقیمت‌تر هستند و شرایط خاص دارند به صورت مشارکت با سازندگان ساخته می‌شود.

قیمت زمین در شهرهای بزرگ برای هرمترمربع بین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان

محمودزاده در بخش دیگری از صبحت‌های خود با اعلام اینکه در شهرهای استان تهران در طرح اقدام ملی، میانگین یک مترمربع زمین بین ۳.۵ تا ۴ میلیون است، گفت: برای آپارتمان‌های پرتراکم که مساحتی بین ۳۸ تا ۴۳ متر دارند، در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در موضوع ساخت نیز قیمت تمام شده محاسبه و به اطلاع متقاضیان می‌رسد. در عین حال متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی تولید مداوم و تدریجی مسکن است، گفت: در صورتی که در استان‌های ثبت نام شده، مجددا زمین تامین شود، ثبت نام برای این طرح از سر گرفته خواهد شد.

تهرانی‌ها و کرجی‌ها به گوش باشند

روز شنبه اول دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های تهران، البرز و قزوین آغاز و تا پایان همان روز به ترتیب ظرفیت تکمیل شد. بعد از این‌که غربالگری متقاضیان اولیه طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران و البرز انجام شد که قطعا منجر به حذف افراد فاقد شرایط می‌شود، ثبت نام از افراد جدید حدود ۳۰ تا ۴۵ روز دیگر خواهد بود.

حداکثر توان شهرهای جدید برای مسکن ملی در تهران

هم‌چنین مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در مرحله‌ اول، حداکثر ظرفیت خود را در شهرهای جدید استان‌های تهران و البرز به میزان بیش از ۵۳ هزار واحد به طرح اقدام ملی اختصاص داده‌ایم و اراضی چندانی برای ثبت نام مجدد در اختیار نداریم.

ویدئو / فرضیه جدید در پرونده پرندگان میانکاله
هم اکنون بخوانید

حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شهرهای جدید اطراف تهران و کرج ۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد در قالب طرح اقدام ملی ارایه و ثبت نام مرحله‌ی اول برای تمامی واحدها صورت گرفته است. البته تعداد زیادی از کسانی که ثبت نام می‌کنند واجد شرایط چهارگانه نیستند. بنابراین غربال می‌شوند و قاعدتا در مرحله دوم ثبت نام مجدد از واجدین شرایط صورت می‌گیرد.

وی افزود: در شهر جدید پردیس ۳۰۰۰ واحد، در پرند ۲۰ هزار، در هشتگرد ۱۵ هزار و در ایوانکی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد در قالب طرح اقدام ملی عرضه شده و ثبت نام صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بیشترین سهم در استان‌های تهران و البرز را مجموعه شهرهای جدید به عهده گرفته است، گفت: ما حداکثر ظرفیت و اراضی در اختیار را برای طرح اقدام ملی عرضه کردیم و تقریبا اراضی به منظور واگذاری مجدد در شهرهای جدید اطراف تهران و کرج نداریم.

طاهرخانی درباره این موضوع که عنوان می‌شود ممکن است طرح اقدام ملی نیز همانند مسکن مهر، بسیار دیرتر از زمان مقرر تحویل شود گفت: مسکن مهر از نظر ابنیه به پایان رسیده و مشکل اصلی واگذاری‌ها ناشی از تامین زیرساخت‌های کلان از جمله دسترسی‌های بزرگ مقیاس، آب، برق، گاز و خدمات است. اما طرح اقدام ملی را عموما در اراضی تعریف کردیم که زیرساخت‌های لازم را دارد. لذا با مشکل کمتری در این زمینه مواجهیم. امیدواریم در واگذاری واحدها با تاخیر مواجه نباشیم و ظرف دو سال تحویل دهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا