درخواست تمدید مهلت تسویه حساب ارزی صادرکنندگان صنایع معدنی

هفته گذشته جعفر سرقینی – معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت – در اطلاعیه‌ای به دبیران تعدادی از انجمن‌ها و صنف‌های معدنی ایران اعلام کرد که “با توجه به تعهد صادرکنندگان کالاهای تحت پوشش تعدادی از انجمن‌ها از جمله انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و کاشی و سرامیک تزئینی، انجمن صنایع سرب و روی ایران، انجمن صنفی صنعت شیشه و سندیکای لوله و پروفیل فولادی مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، در صورت عدم ارائه تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما که به تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد تا پایان آذر ماه، به هیچ عنوان با صادرات کالاهای آن‌ها موافقت نشده و اسامی آنها از لیست صادرکنندگان مجاز حذف خواهد شد.”

حالا با توجه به اینکه چند روزی بیشتر تا پایان این مهلت نمانده است، عبدالرضا شیخان – دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این زمینه ما (صنعت سیمان)، صنعت کاشی و سرامیک و شیشه نامه‌ای به معاونت معدنی وزارت صمت ارسال کرده‌ایم مبنی بر اینکه با توجه به شرایط موجود و زمان‌بر بودن تسویه حساب‌ها با بانک‌ مرکزی، تا پایان سال این مهلت تمدید شود تا بتوانیم خواسته وزارت صنعت، معدن و تجارت را تامین کنیم. این نامه چهارشنبه به دفتر ایشان ارسال شده است.

وی افزود: سیمان کالایی پرحجم بوده که وزن زیادی دارد؛ ضمن اینکه در حقیقت قیمت کمتری هم در مقایسه با سایر کالاهای صادراتی با این حجم دارد، بنابراین به دلیل شرایطی که برای حمل این کالاها وجود دارد، صادرات این کالا بسیار سخت انجام می‌شود.

تردد در راه‌های کوهستانی یزد تنها با زنجیرچرخ
هم اکنون بخوانید

شیخان تاکید کرد: علاوه‌ بر این باید توجه داشت که به دلیل اینکه کرایه‌های حمل بالاست، ما برای صادرات دچار مشکل شده‌ایم. زمانی که مسائل تعهدات ارزی و درحقیقت تسویه‌حساب‌ها پیش‌ می‌آید، باید زمان داشته باشیم تا بتوانیم با بانک مرکزی تسویه‌ها را انجام دهیم. در حال حاضر اکثر شرکت‌های سیمان دچار ابهام هستند و این ابهامات توسط کارشناسان بانک مرکزی که بر این حوزه اشراف دارند، باید برطرف شود، اما متاسفانه ارتباط حتی در حد کارشناسان بانک مرکزی هم نمی‌توان برقرار کرد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه انتظار ما این است که بتوانیم ارتباط تنگاتنگ با کارشناسان بانک مرکزی برای تسویه‌حساب‌های ارزی خود داشته باشیم، گفت: بخشی از سیمان صادراتی اکثرا به کشورهای اطراف همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود و بسیار سخت می‌توانیم زمان‌بندی کرده و به موقع تسویه حساب‌ها صورت گیرد؛ لذا درخواست داریم تا مقداری وزارت صنعت مدارا کرده تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا