تبادل زندانیان، می‌تواند گامی مثبت در اعتمادسازی باشد


تبادل زندانیان، می‌تواند گامی مثبت در اعتمادسازی باشد

فارن پالیسی در گزارشی به تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: مبادله زندانی‌ها می‌تواند اقدم مثبتی برای افزایش اعتماد دو طرف به یکدیگر باشد و بیانگر این است که این کشورها می‌توانند در جایی هم از مواضع خود عقب‌نشینی کنند.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا به نقل از فارن پالیسی، در روزهای گذشته ایران شاهد اعتراض‌های مردمی به بالارفتن قیمت بنزین بود. اما این اعتراض‌ها تاثیری بر روابط ایران و آمریکا و آغاز مذاکره نداشت. ایران و آمریکا در یک سال گذشته تنش‌های زیادی را تجربه کردند و آمریکا با اعمال فشار حداکثری بر ایران به دنبال تسلیم تهران بود اتفاقی که تاکنون رخ نداده است و فشار بر ایران با مقاومت از سوی تهران مواجه شده است. 

دولت ترامپ به دنبال دستیابی به توافق بهتری با تهران است. نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از مشکلات ایران ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا هستند.

مقام‌های ایران معتقدند که باید در مقابل غرب متحد باشند. البته تهران و واشنگتن برای اولین بار از زمان پیروزی ترامپ توانستند یکی از اختلافات اصلی خود را به روشی دیپلماتیک حل و فصل کنند. ایران و آمریکا توانستند مبادله زندانیان را با موفقیت انجام دهند. جواد ظریف، بر آمادگی کشورش برای آزادی سایر زندانیان تاکید کرد. 

مبادله زندانی‌ها می‌تواند اقدم مثبتی برای افزایش اعتماد دو طرف به یکدیگر باشد و بیانگر این است که این کشورها می‌توانند در جایی هم از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. اما در حال حاضر ما نشانی از عقب نشینی در ایران و آمریکا در سایر موضوعات نمی‌بینیم.  

دیدار اسلامی و مقام آلمانی درباره برجام
هم اکنون بخوانید

ممکن است مقام‌های آمریکایی تحولات اخیر در داخل ایران را نتیجه سیاست‌های خود بدانند و منتظر بازگشت ایران به میز مذاکره باشند اما آمریکا باید برای فعالیت‌های ایران در داخل و خارج از ایران آماده شود؛ چراکه احتمال تشدید تنش در منطقه خلیج فارس بالا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا