آسیب‌شناسی تخصصی بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۹۹ از زبان عادل آذر

به گزارش ایسنا، عادل آذر در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه‌ی گزارش بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده بیان کرد: امسال برای نخستین بار ابتکاری در مجلس دهم در رابطه با بودجه شرکت‌های دولتی رخ داد و بر اساس تبصره الحاقی به ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت مکلف شد تا لایحه بودجه شرکت‌های دولتی را یک ماه زودتر به مجلس ارائه کرده و پس از بررسی در کمیسیون اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه مجلس به دیوان محاسبات آمده و دیوان ظرف مدت ۲۰ روز به آن رسیدگی کرده و نظام حسابرسی را انجام داده و در نهایت گزارشی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. دولت نیز براساس قانون عمل کرده و ما از آن سپاسگزار هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: حسابرسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی برای سال آینده توسط ۱۳۱ اداره کل دیوان محاسبات در استان‌ها و ۳۰ هیات حسابرسی که از حسابررسان خبره تشکیل شده انجام شده است و کار تکنیکی مبنی بر شواهد صورت گرفته است.

رییس دیوان محاسبات کشور در ادامه تصریح کرد: وضعیت ۳۸۲ شرکت دولتی و ۹ بانک به طور مفصل و ریشه‌ای بررسی شده و بنده در فرصت محدودی که در اختیار دارم در خصوص بودجه شرکت ملی نفت و سازمان هدفمندی که از اولویت بیشتری برخوردار است به شما تقدیم می‌کنم و به طور کلی ۲۰۰ صفحه گزارش تفصیلی تهیه شده است.

آذر در ادامه تاکید کرد: در یک نگاه کلی متوجه می‌شویم آنچه که در قانون برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته می‌شود با آنچه که در عمل دنبال می‌گردد کاملا متفاوت است. تحقق بودجه شرکت‌های دولتی در عمل بسیار متفاوت است و نشان می‌دهد که شرکت‌ها مسیر خود را طی کرده و عنایت ویژه‌ای به قانونی که تصویب نشده ندارد. وضعیت شرکت‌ها در سال ۱۳۹۷ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد علی‌رغم این‌که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید به سمت واگذاری‌ها می‌رفتیم که در عمل تغییری در واگذاری‌ها رخ نداده است.

شرکت‌ها ۹۲ درصد زیان خود را از طریق دارایی‌های خود پرداخت می‌کنند و اینگونه از ثروت آنان کاسته می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا وضع شرکت‌ها اینگونه است؟ دلیل اصلی ناکارآمدی ساختاری و سیستم مدیریتی در کشور است. در قانون یک عدد برای میزان زیان‌ده بودن شرکت‌ها نوشته می‌شود اما در عمل اعداد و ارقام وحشتناک است.  وی ادامه داد: براساس گزارش‌ها سال به سال تعداد شرکت‌های زیان‌ده رو به افزایش است و وضعیت شرکت‌ها از نظر سوددهی افول پیدا می‌کند، اما آنچه که ما در قانون در نظر می‌گیریم متفاوت است؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ ما ۱۰ شرکت را زیان‌ده دیده‌ایم، اما در عمل ۱۹۴ شرکت زیان‌ده بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ نیز در قانون ۶۷ شرکت را زیان‌ده دیده‌ایم، اما ۱۹۷ شرکت در عمل زیان‌ده هستند.

تفاوت واژه‌های Their و Theirs در زبان انگلیسی
هم اکنون بخوانید

رییس دیوان محاسبات کشور افزود: شرکت‌ها ۹۲ درصد زیان خود را از طریق دارایی‌های خود پرداخت می‌کنند و اینگونه از ثروت آنان کاسته می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا وضع شرکت‌ها اینگونه است؟ دلیل اصلی ناکارآمدی ساختاری و سیستم مدیریتی در کشور است. در قانون یک عدد برای میزان زیان‌ده بودن شرکت‌ها نوشته می‌شود اما در عمل اعداد و ارقام وحشتناک است.  

آذر در ادامه با اشاره به وضعیت بودجه شرکت‌ها در سال آینده بیان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به حمایت از شرکت مادرتخصصی بازرگانی ایران که مسئول تامین کالاهای استراتژیک کشور است داشته و این نشان می‌دهد که در این بخش با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد. ما به هزینه‌ها و درآمدهای تمام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها توجه داشته و کاربرگ تمام آنها موجود است و هر یک از نمایندگانی که بخواهند ما می‌توانیم جزییات آن را در اختیار آنها قرار دهیم، اما به طور کلی هفت شرکت کلیدی در کشور وجود دارد که ۷۳ درصد بودجه شرکت‌ها را در بر می‌گیرد. به طور کلی ۲۵ درصد بودجه کشور عمومی بوده و ۷۵ درصد مربوط به شرکت‌های دولتی است.

براساس گزارش‌ها سال به سال تعداد شرکت‌های زیان‌ده رو به افزایش است و وضعیت شرکت‌ها از نظر سوددهی افول پیدا می‌کند، اما آنچه که ما در قانون در نظر می‌گیریم متفاوت است؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ ما ۱۰ شرکت را زیان‌ده دیده‌ایم، اما در عمل ۱۹۴ شرکت زیان‌ده بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ نیز در قانون ۶۷ شرکت را زیان‌ده دیده‌ایم، اما ۱۹۷ شرکت در عمل زیان‌ده هستند.رییس دیوان محاسبات کشور در ادامه با اشاره به نگاه دولت به فروش نفت در بودجه سال آینده بیان کرد: دولت در بودجه عمومی ارز را ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است، اما بودجه شرکت‌ها را با ارز ۱۱ هزار تومانی بسته است که این امر اثر خود را بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی شرکت‌ها و تورم تولیدکننده نشان می‌دهد.

آذر ادامه داد: بین قیمت دلار با قیمت تمام شده کالاهای تولیدی رابطه مستقیمی وجود دارد و همه این عوامل دست به دست هم داده و منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. باید توجه ویژه‌ای به نرخ دلار در بودجه شرکت‌های دولتی داشت. این روزها صحبت‌های خوشبینانه و بدبینانه‌ای نسبت به نگاه دولت در خصوص نفت در بودجه سال آینده مطرح شد. باور ما این است که دولت نگاه درستی به نفت چه در جهت تعداد بشکه صادراتی و چه در جهت قیمت داشته است و این نگاه واقع‌بینانه است.

به جز مراکز فروش کالاهای اساسی، سایر اصناف تعطیل می‌شوند
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۸ مقرر شد که دولت ۱۲ درصد سهم صندوق توسعه ملی را از فروش نفت در حسابی جداگانه فریز کند و اگر قرار باشد مبلغی از آن بردارند با اذن رهبری بوده و دولت بدهکار صندوق شود. براساس قانون اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه این درصد به ۱۶ افزایش یافته است، اما دولت مانند درآمد خود به آن نگاه کرده است و مالک آن دانسته است که باید اصلاح شود. به طور کلی محاسبات نشان می‌دهد وابستگی بودجه عمومی به نفت به ۲۰ درصد رسیده است، در حالی که در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بودجه ۴۰ درصد به نفت وابسته بود.

دولت در بودجه عمومی ارز را ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است، اما بودجه شرکت‌ها را با ارز ۱۱ هزار تومانی بسته است که این امر اثر خود را بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی شرکت‌ها و تورم تولیدکننده نشان می‌دهد.رییس دیوان محاسبات کشور در ادامه اظهار کرد: منابع و مصارف شرکت ملی نفت نشان می‌دهد که باید عنایت ویژه‌ای به این شرکت داشت، اما بودجه سازمان هدفمندسازی در سال آینده افزایش چشمگیری دارد و در بخش منابع و مصارف ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین که ۳۱ هزار میلیارد تومان است مستقیم به این بخش تخصیص یافته تا در جهت طرح حمایت معیشتی از مردم استفاده شود به دنبال اجرای این طرح درآمد حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، ۶۹ درصد افزایش داشته است از سوی دیگر دولت مکلف است مبالغ حاصل از فروش خوراک میعانات گازی پتروشیمی‌ها را در قالب بودجه‌ای عمومی ببینند اما این‌بار به عنوان درآمد سازمان هدفمندسازی نگاه کرده که به نظر بنده باید به روال سال گذشته باز گردد.

افزایش قیمت گاز شرکت‌ها در بودجه برخلاف قانون اعتماد نو به نقل از برنامه که قرار بود تدریجی اعمال شود به صورت انقلابی عمل شده است.آذر اضافه کرد: از دیگر نکاتی که در بودجه باید به آن توجه کرد افزایش قیمت گاز شرکت‌ها در بودجه است که برخلاف قانون اعتماد نو به نقل از برنامه که قرار بود تدریجی اعمال شود به صورت انقلابی عمل شده است.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =

دکمه بازگشت به بالا