کتابخوانی در روستاهای برگزیده ایران

در این گزارش در گفت‌وگو با  فعالان فرهنگی در روستاهای برگزیده در دوره‌های مختلف جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به کم و کیف فعالیت‌های ‌آن‌ها در حوزه کتابخوانی پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویددادهای ترویج کتابخوانی، اهالی روستای خرماکلا در  شهرستان قائمشهر از نخستین فعالان کتابخوانی در مناطق روستایی ایران بودند و در نخستین دوره رقابت روستاهای دوستدار کتاب نیز به عنوان برگزیده معرفی شدند. سیدسجاد موسوی از اهالی این روستا و مروج کتابخوانی می‌گوید: با شروع کتابخوانی نه تنها کار و بار کتاب و فعالیت‌های کتابخوانی در روستای ما رونق بیش‌تری گرفت بلکه اهالی روستاهای اطراف هم به این کار ترغیب شدند. ما در کنار کتابخوانی فعالیت‌های زیست‌محیطی را هم در ذیل اعتماد نو به نقل از برنامه‌های گروهی و داوطلبانه قرار دادیم و بیش از ۵۰۰ نهال در فضای روستا کاشتیم.

روستای پوده در شهرستان دهاقان هم در دومین این رقابت به عنوان برگزیده معرفی شد و از چهار سال پیش تاکنون مستمرا فعالیت‌های کتابخوانی را دنبال می‌کنند. مسلم دهقانی، مروج کتابخوانی درباره فعالیت‌های کتابخوانی در روستای پوده می‌گوید: عمده اعتماد نو به نقل از برنامه‌های فرهنگی ما اعم از کتابخوانی و نقاشی و دیگر کارهای هنری حول کتابخانه روستا انجام می‌شود. مخاطب‌های ما عمدتا کودکان و نوجوان‌ها هستند و تاکنون کارهای زیادی در زمینه صنایع دستی و قصه‌خوانی داشته‌ایم و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد. یکی از فعالیت‌های ما در زمینه زیست‌محیطی هم طبیعت‌گردی است که هرچند وقت یک‌بار به اتفاق بچه‌های کتابخانه به مزرعه می‌رویم و در آن‌جا مسابقه نقاشی برگزار می‌کنیم که برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است.

از اهداف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب جلب مشارکت روستاهای مختلف کشور و تحقق عدالت فرهنگی بود که در شش دوره این رقابت سعی شده این هدف محقق شود؛ موضوعی که فعالان ترویج کتابخوانی در روستای فولادلوقویی شهرستان بیله‌سوار  در استان اردبیل درباره آن صحبت می‌کنند. امام علی اسدی مروج کتابخوانی در روستای فولادلوقویی می‌گوید: فعالیت‌های ترویجی ما در زمینه کتابخوانی در دومین دوره این رقابت برگزیده شد. نه تنها روستای ما، اطلاع دارم قریب ۶۰ روستای شهرستان بیله‌سوار در زمینه کتابخوانی فعال شدند و گروه‌های مختلف کتابخوانی برای اهالی روستا به ویژه کودکان و نوجوان‌ها تشکیل شده است. ما به‌صورت هفتگی و منظم نشست‌های کتابخوانی برگزار می‌کنیم و این اتفاق به بخشی از فعالیت‌های معمول برای کودکان و نوجوانان بدل شده است. بخش عمده‌ای از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های کتابخوانی ما در کتابخانه رقم می‌خورد و اخیرا هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روستای ما و فعالیت‌های فرهنگی در این روستا بازدید و از فعالیت‌های در حال انجام ابراز رضایت کردند. انتظار می‌رود جوایزی که به حساب دهیاری روستا واریز می‌شود، به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شود و باید نظراتی در این زمینه اعمال شود تا زمینه‌های رشد بهتر و موثرتر کارهای فرهنگی و کتابخوانی در  روستاهای برگزیده محقق شود.

انتقادی دیگر از سردیس یک هنرمند
هم اکنون بخوانید

روستای جایدشت در شهر  فیروزآباد  فارس برگزیده پنجمین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» است. محمدحسین بهرامی، مروج کتابخوانی در  این روستا می‌گوید: تنها پایگاه فرهنگی روستای دوستدار کتاب جایدشت کتابخانه عمومی روستا است. می‌توان گفت این‌جا قلب فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی است. باشگاه‌های کتابخوانی در روستای ما فعالیت می‌کنند، اما ثبت نشده‌اند. نوجوانان و کودکان به طور گروهی به معرفی و ارائه کتاب به شکل نمایش، روزنامه‌دیواری و جمع‌خوانی در کتابخانه روستا  می‌پردازند. اعتماد نو به نقل از برنامه‌ کتابخوانی ما هر پنج‌شنبه برگزار می‌شود و معمولا هم با استقبال روبه‌رو می‌شود؛ البته مشارکت متغیر است؛ گاه ۱۰۰ نفر و گاهی ۱۰ – ۱۲ نفر از کودکان و نوجوانان روستایی و عشایر به جلسه می‌آیند. علاوه بر کودکان و نوجوان‌ها، زن‌های خانه‌دار هم از دیگر مخاطب‌های جدی و پیگیر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های کتابخوانی در روستای ما هستند. با محور کتابخوانی  به فعالیت‌های دیگر فرهنگی مانند نمایش و روزنامه‌دیواری و … پرداخته می‌شود. طبعیت روستای جایدشت زیبا و تا حد زیادی منحصربه‌فرد است و ما مدتی‌ است با همکاری دیگر اهالی روستا در زمینه حفظ محیط زیست فرهنگ‌سازی می‌کنیم و اقدام‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. مثلا برگزاری نشست‌های کتابخوانی درباره محیط زیست و اهمیت حفظ و نگهداری آن در روستا، اهدای کتاب با موضوع محیط زیست، ایجاد بخش طبیعت در کتابخانه روستا و توزیع کیسه‌های پارچه‌ای کار دست بانوان روستایی به صورت رایگان در نانوایی‌های روستا، از کارهایی‌ است که انجام داده‌ایم و الان این روند جا افتاده که مردم در حفظ محیط زیست کوشاتر باشند.

کشف اسکلت یک زن ماقبل‌تاریخ در آلمان
هم اکنون بخوانید

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان به شرکت در دوره ششم جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب می‌توانند تا سی‌ام آذرماه در این رقابت شرکت کنند. مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ـ ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستاییان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت در جشنواره باشد. در هر اعتماد نو به نقل از برنامه، اعم از اجراشده یا پیش‌بینی‌شده، باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت‌کننده و نحوه تأمین بودجه آن مشخص شود. برای شرکت در جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت‌ها، اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها، مدارک و مستندات به امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی و مسئول کتابخانه یا متولی طرح‌های کتابخوانی برسد. اعتماد نو به نقل از برنامه‌های ارسالی می‌تواند شامل مجموعه فعالیت‌هایی به این شرح باشد: اقدامات زیربنایی شامل تأسیس نهادهای مرتبط به کتابخوانی ازجمله کتابخانه، واگذاری زمین، تأمین تجهیزات و امکانات زیربنایی، فعالیت‌های ترویجی شامل برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، و هر فعالیتی که به نحو مبتکرانه و خلاقانه‌ای به ترویج کتاب و کتابخوانی بیانجامد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا