چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس برآوردهایی که از تجارت ایران و عراق در ماه‌های ابتدایی سال جاری وجود دارد، توانسته‌ایم امسال حدود هفت میلیارد دلار به عراق صادرات داشته باشیم و این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، رسیدن به آمارهای صادراتی ایران به عراق در سال‌های گذشته دور از انتظار نیست و حتی در صورت فراهم بودن مقدمات لازم می‌توان به هدف‌گذاری تجارت مشترک ۲۰ میلیارد دلار در سال دسترسی پیدا کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که میزان صادرات ایران به عراق در آبان‌ماه امسال کاهشی نسبی را تجربه کرد، در این باره توضیح داد: این کاهش همزمان با کاهش نسبی آمار صادرات ما به تمامی کشورها بود. البته با توجه به مبحث صادرات برق و انرژی به عراق این کاهش نیز جبران خواهد شد.

آل‌اسحاق با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و عراق به یکدیگر، بیان کرد: با توجه به حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در بازارهای عراق این امید را داریم که روال مثبت سال‌های گذشته ادامه پیدا کند و با ایجاد برخی تغییرات و توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌ها، امکان رسیدن به اهداف کلان دو کشور نیز به وجود آید.

به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرده بود که ایران سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه خود دارد و این انتظار وجود دارد که عدد صادرات تا سال ۱۴۰۰ دو برابر شود.

پس از چین، عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در سال‌های قبل مطرح بوده و در آمارهای امسال نیز بیش از ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به این کشور انجام شده است.

پاسخ دیوان محاسبات به اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه درباره حقوق‌ کارکنان در بودجه ۱۴۰۰
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا