"یلدا" منتظر اجلاس ۱۴۰۰ / ایران ۴ پرونده سال آینده ارایه می‌کند

محمد حسن طالبیان با بیان این‌که در حاشیه نشست ٢٤ ام کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو رایزنی‌های فرهنگی بین‌المللی برای تهیه پرونده‌های مشترک با کشورهای ترکیه، روسیه، عراق، آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و افغانستان انجام شده است، به ایسنا توضیح داد: تهیه پرونده‌های مشترک میراث ناملموس با کشورهای همسایه در اولویت اعتماد نو به نقل از برنامه‌های ثبت جهانی میراث ناملموس وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

او با اشاره به این‌که سهمیه ملی کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت جهانی محدود به یک پرونده برای هر دو سال است، افزود: راهبرد ما تاکید بر تهیه پرونده‌های مشترک است.

وی تهیه پرونده‌های مشترک میراث بشری ناملموس با دیگر کشورها را عاملی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی ایران دانست.

یلدا به اجلاس ۱۴۰۰ می‌رسد

مصطفی پورعلی – مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی این وزارتخانه – نیز درباره‌ی نتایج این رایزنی‌ها گفت: بر اساس هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده، قرار شد تا چهار پرونده مشترک برای اجلاس میراث ناملموس که سال آینده برگزار می‌شود، از سوی ایران همراه با دیگر کشورها به یونسکو ارائه شوند.

او توضیح داد: پرونده‌ی «مینیاتور» به صورت مشترک با کشورهای «ترکیه، آذربایجان و ازبکستان»، پرونده‌ی «جشن مهرگان» به صورت مشترک با کشور «تاجیکستان»، آیین  «زیارت کلیسای تادیوس مقدس» به صورت پرونده‌ای مشترک با کشور «ارمنستان» و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با کشور «سوریه» بررسی می‌شوند که این پرونده ها ابتدای سال جاری به یونسکو ارسال شده‌اند.

وی همچنین از ارائه‌ی پرونده‌ی «یلدا» به کمیته‌ی میراث ناملموس بشری یونسکو برای اجلاسِ میراث ناملموس یونسکو در دو سال آینده (۱۴۰۰شمسی ) خبر داد.

در بیست و چهارمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو که در روزهای گذشته در بوگاتو کلمبیا برگزار شد، کشورمان چهاردهمین اثر ناملموس خود یعنی «مهارت ساختن و نواختن دوتار» را در فهرست میراث جهانی ناملموس به ثبت رساند.

انتهای پیام

داودی: به تصمیم جمعی برای اسکار احترام می‌گذارم
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا