وزیر خارجه ترکیه: آنکارا و ناتو به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درجریان کنفرانس خبری مشترکی با ادریس زمان، وزیر امور خارجه موقت افغانستان گفت: افغانستان دوران حساسی را می‌گذراند.

وی افزود: برخی تلاش‌های بین‌المللی برای صلح در افغانستان شکست خورده‌اند اما امیدوارم که این تلاش‌ها روند مثبت در بین افغان‌ها را فعال سازد.

چاووش اوغلو تصریح کرد: مادامی که کابل کمک ترکیه و ناتو را بخواهد، ما به حضورمان در افغانستان و حمایت‌مان از این کشور ادامه خواهیم داد.

ادریس زمان نیز به نوبه خود گفت: من از زمان، انرژی‌ و سرمایه‌ای که کشورهای شرکت‌کننده در نشست قلب آسیا گذاشته‌اند، تشکر می‌کنم و قدردان حمایت سیاسی‌ای هستم که از برادران ترک‌مان در این دوران حساس در تاریخ‌مان دریافت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: از یک سو افغانستان روند صلح و مذاکرات صلح را دنبال می‌کند و از سوی دیگر منتظر نتایج انتخابات تاریخی‌ای است که چند هفته پیش برگزار شد.

ادریس زمان تصریح کرد: این انتخابات با انتخابات گذشته متفاوت بود چراکه کاملا توسط مقامات افغان در کمیسیون مستقل انتخابات اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شد و امنیت انتخابات نیز توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تامین شده بود.

چاووش اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پس از امضای توافق دریایی میان ترکیه و لیبی، ارتباط یونان با خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” مستقر در شرق لیبی غیرقانونی و نامشروع خواهد بود.

ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس ۲۷ نوامبر توافق دوجانبه‌ای امضا کردند. این توافق بر حقوق ترکیه در شرق مدیترانه در برابر حفاری‌های یکجانبه قبرس یونانی‌نشین تاکید دارد.

عربستان ۲۰ میلیارد دلار در صنعت نظامی خود سرمایه گذاری می‌کند
هم اکنون بخوانید

وی گفت: تنها دولت مشروع در لیبی دولت به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل در طرابلس است.

چاووش اوغلو افزود: اگر یونان می‌خواهد اقداماتی با لیبی انجام دهد باید با دولت طرابلس ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا