برنامه‌ریزی دقیق برای حراست از آثار فرهنگی و تمدنی و مفاخر ایرانی ضروری است


اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی دقیق برای حراست از آثار فرهنگی و تمدنی و مفاخر ایرانی ضروری است

جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر لزوم حراست و حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان هویت کشور، گفت: افکار عمومی و نخبگان کشور حساسیت ویژه ای نسبت به میراث فرهنگی و تمدنی و مفاخر کشور دارند و ضروری است که اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی دقیقی برای حفاظت از این آثار و تمدن ایرانی انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این اتفاق مهم قدردانی کرد و افزود: تشکیل این وزارتخانه فرصتی است تا با مدیریت منسجم تر و همه جانبه تر، شاهد تحول و بهبود در هر سه بخش مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشیم که تاثیر تعیین کننده ای بر اقتصاد و تمدن کشور دارد.

جهانگیری به نقش اثرگذار گردشگری و صنایع دستی بر توسعه اقتصاد و اشتغالزایی کشور اشاره و تصریح کرد: تقویت این دو بخش می تواند نقش مهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور و ایجاد فرصت های شغلی ایفا کند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به دغدغه افکار عمومی و برخی صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی در خصوص نحوه مرمت مسجد شیخ لطف الله اصفهان که مثل یک گوهر ارزشمند برای ایران و شهر اصفهان است، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست با تبیین و تشریح دقیق اقدامات انجام شده، دغدغه علاقه مندان و صاحبنظران نسبت به مرمت این مسجد تاریخی را مرتفع سازد و شخصا بر این امر نظارت مستمر داشته باشد.

بازتاب آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در رسانه‌های عربی
هم اکنون بخوانید

در این جلسه که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارشی از اقدامات انجام شده برای جذب گردشگر به کشور ارائه کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته، ایران به جایگاه دومین کشور دنیا در سرعت رشد جذب گردشگر دست یافته است.

مونسان همچنین با اشاره به اشتغالزایی فراوان بخش گردشگری با سرمایه گذاری اندک، تصریح کرد: ایجاد فرصت های شغلی پایدار در بخش گردشگری، علاوه بر ارزآوری به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز منجر شده است.

وی افزود: در بخش صنایع دستی نیز با اقدامات و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی های انجام شده، از کشور چین سبقت گرفته ایم و هم اکنون رتبه نخست شهرهای صنایع دستی جهانی را در اختیار داریم و در ثبت میراث جهانی نیز از رتبه ۱۱ به رتبه ۹ در بین کشورهای جهان ارتقاء پیدا کرده ایم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گزارشی از روند سبک سازی سقف مسجد شیخ لطف الله و مرمت این مسجد ارائه کرد و گفت: با وجود اینکه تمام مراحل مرمت این مسجد به شکل اصولی و با رعایت ملاحظات انجام شده است، برای رفع دغدغه افکار عمومی و صاحبنظران، هیاتی برای بررسی دقیق تر و نظارت بر روند مرمت مسجد شیخ لطف الله اصفهان اعزام خواهد شد.

در این جلسه موضوع تصویب فهرست ۲۱ مجموعه ملی جهت اداره و نگهداری بصورت هیات امنایی در اجرای ماده ۵ قانون تشکیل میراث فرهنگی و گردشگری و ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با کلیات آن موافقت شد.

مجلس در امر مبارزه با فساد پیشتاز باشد
هم اکنون بخوانید

اعتماد نو به نقل از برنامه جامع مدیریت بحران بازارهای تاریخی و تامین تجهیزات و ساماندهی تاسیسات شهری و روستاهای ارزشمند، در برابر حوادث و مخاطرات بطئی و محیطی از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود که به تایید رسید.

در ادامه این جلسه همچنین پیشنهاد اصلاح عنوان و موادی از آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها (مصوب ۱۳۹۴/۶/۴ هیات دولت) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به تصویب رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا