شاخص انسانی و اخلاقی‌بودن جامعه


شاخص انسانی و اخلاقی‌بودن جامعه

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت به مناسبت روز جهانی معلولان یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، متن یادداشت علی ربیعی به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان را در ادامه بخوانید:

سال‌ها پیش متنی از گونار میردال دیدم: “شاخص انسانی بودن یک جامعه از میزان توجه آن جامعه به گروه‌های خاص مانند سالمندان، کودکان و کم توانان مشخص می‌شود.” من نیز بر این عقیده‌ام که فرهنگ و شاخص اخلاقی بودن یک جامعه را می‌توان با توجه بهشیوه رفتار آنان با گروه‌هایی که از فرصت‌های برابر برخوردار نیستند سنجید.

از جمله گروه‌هایی که فرصت برابر در جامعه ندارند و صدای کم‌رمق‌شان به‌رغم تمام تلاش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین خودشان، هنوز هم به‌درستی شنیده نمی‌شود معلولان هستند. افراد دارای معلولیت به یک معنا قربانیانی هستند که ناخواسته دچار مشکل شده‌اند. این افراد یا محصول فرایندهای طبیعی مانند مسایل ژنتیکی هستند و یا بر اثر فرایندهای اجتماعی همچون بلایای طبیعی، تصادف و یا جنگ دچار نقصان جسمانی شده‌اند.

من همچنین معتقدم بخشی از معلولیت‌ها ناشی از سیاست‌گذاری و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های غلط مانند سیاست‌های زیست‌محیطی، راهسازی و جاده‌ای است. نوع خشن معلولیت، معلولیت کارگرانی است که به دنبال کسب معاش در پای دستگاه‌ها و یا در ساختمان‌هایی که سرپناه دیگران خواهد شد دچار معلولیت می‌شوند.

به نظر من مشکلات جامعه معلولان، فقط معطوف به عملکرد دولت‌ها نیست بلکه ریشه در فرهنگ نامناسب جامعه دارد. نگاه‌های ترحم‌آمیز بیشترین لطمه روحی را به معلولان می‌زند. در صورتی که دوستان زیادی در میان زنان و مردان معلول دارم که توانایی‌های شگفت انگیزی دارند. متاسفانه دیدگاه اشتباهی وجود دارد که این افراد را با توجه به وضعیت جسمانی‌شان، ناتوان فرض می‌کند که این زجرآورترین و نامنصفانه ترین نوع نگاه به این قشر است.

کارکنان دستگاه قضایی از موضع بالا به مراجعین ننگرند
هم اکنون بخوانید

معلولان، با وجود کم‌توانی جسمی از استعدادهای شگفت‌انگیز و توانایی‌های بالایی برخوردارند که اگر شرایط مناسبی برایشان فراهم شود تبدیل به کارآفرینان موفق، پژوهشگران ارزشمند، ورزشکاران قهرمان و نخبگان تحسین‌انگیزی می‌شوند که قادر خواهند بود برای خود و جامعه‌شان افتخار بیافرینند. نمونه بارز  یک معلول با توانمندی شگفت انگیز “استیون هاوکینگ” است.

براساس تجارب زیستی‌ام بر این باورم که باید با سیاست‌های حمایتی و پیشگیرانه، در حمایت و توانمندسازی معلولان گام برداشته تا زمینه بروز نوع پیچیده‌ای از فقر که این گروه به‌دلیل پررنگ نبودن شاخص‌های اشتغال‌شان و همچنین در برخی موارد تحمیل هزینه‌های نگهداری و درمان به خانواده‌هایشان مستعد آن هستند، کاهش یابد.  

این فقر زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که پدیده سالمندی و معلولیت عجین شود و اینجاست تدوین سیاست‌های آینده‌نگر همچون ارتقای سطح سلامت سالمندی و افزایش سطح رفاه و حقوق بازنشستگی برای جلوگیری از چنین وضعیتی اجتناب ناپذیر می‌نماید.  

از جمله سیاست‌های پیشگیرانه که دنبال شد می‌توان به راه‌اندازی طرح‌های غربالگری ژنتیک با اولویت مناطق محروم، گسترش غربالگری‌شنوایی و بینایی‌سنجی تا ۹۰ درصد، حمایت‌های ویژه از اشتغال معلولان در جهت رشد شاخص‌های اقتصادی و خود اشتغالی آنان، سیاست‌های حمایتی برای ایجاد انگیزه در جذب معلولان برای اشتغال، تامین مسکن خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر و همچنین تدوین و تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان  اشاره کرد.

جا دارد اینجا یادی کنم از دوست نابینای عزیز و فرهیخته‌ام آقای معینی که در تهیه قانون در کنار من بود و در این همراهی درس‌های بسیاری از توان و ظرفیت بالای معلولان آموختم. من امروز با افتخار می‌توانم از دوستان کم‌توانی نام ببرم که توان روحی من هستند. هرچند در این راه گام‌های بزرگ و موثری برداشته شده اما ما کارهای زیادی برای انجام در پیش‌رو داریم.

نمایشگاه اسناد روابط ایران و چین افتتاح شد
هم اکنون بخوانید

 بی‌تردید بهبود وضعیت زیستی و فائق آمدن بر چالش‌های متعدد معلولان تنها به‌وسیله دولت امکان‌پذیر نیست و  در سایه مشارکت جمعی مردم، نهادهای مدنی و سازمان‌های خیریه و همچنین فرهنگ‌سازی می‌توان جامعه‌ای انسانی‌تر و اخلاقی‌تر  ساخت که در آن  زمینه‌های رشد و شکوفایی معلولان در عرصه‌‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم شود.

من ۱۲ آذر روز جهانی معلولان را فرصتی مغتنم می‌دانم تا ضمن گرامی‌داشت توان و استعداد معلولان عزیز، مسئولیت‌شناسی و کمک افراد جامعه برای ساختن جامعه‌ای بی‌تبعیض و دارای فرصت‌های برابر را ارج نهم و خیر جمعی همه ایرانیان عزیز را برای ساختن فردایی بهتر برای تمامی گروه‌هایی که در جامعه از فرصت‌های عادلانه برخوردار نیستند آرزو کنم. می‌توان ۱۲ آذر را به میثاقی ملی برای گسترش خیر جمعی و تلاش همگانی تبدیل کرد. برای همه زنان و مردان معلول هموطنم از خدای مهربان دل شاد و روزهای بهتر درخواست می‌کنم.

علی ربیعی

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − نه =

دکمه بازگشت به بالا