نتانیاهو و گانتس در تلاش برای ماموریت جدید/ تمدید مهلت تشکیل دولت اسرائیل

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، در صورتی که رهبران احزاب که مأمور تشکیل دولت هستند، در این امر شکست بخورند، قانون رژیم صهیونیستی به کنست (پارلمان اسرائیل) برای مأمور کردن یکی دیگر از اعضای خود جهت تشکیل دولت ۲۱ روز مهلت می‌دهد و در صورت مدت پایان این مهلت، کنست خود به خود بدون نیاز به رأی‌گیری منحل می‌شود.

در حال حاضر ۱۱ روز برای پایان این مهلت، زمان باقی مانده است.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز نوشت، تلاش‌های حزب لیکود و ائتلاف آبی – سفید برای دستیابی به مأموریت جدید جهت تشکیل دولت و نیز درخواست تمدید مهلت انحلال کنست به مدت دو هفته دیگر، پس از آن صورت گرفت که آیگدور لیبرمن، رئیس حزب “اسرائیل خانه ما” اعلام کرد، برای اجتناب از برگزاری سومین انتخابات پارلمانی، از طرح توصیه‌نامه برای گرفتن مجوز مأموریت جهت تشکیل دولت حمایت خواهد کرد.

در میان این تلاش‌ها، انتظار می‌رود، یولی ادلشتاین، رئیس کنست امروز با کادر دو حزب لیکود و آبی – سفید که مأمور انجام مذاکرات برای تشکیل دولت جدید هستند، دیدار کند تا بحران سیاسی را که در آستانه پایان نخستین سال خود قرار دارد، مورد بررسی قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از برگزاری دو انتخابات پارلمانی در ماه آوریل و سپتامبر، دو مرتبه در تشکیل دولت ناکام ماند و پس از وی بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی-سفید مأمور تشکیل دولت شد اما او نیز در این امر شکست خورد.

اما موانعی که موجب شکست نتانیاهو و گانتس در تشکیل دولت راست‌گرا (فراکسیون راست‌گرا و لیبرمن) یا دولت چپ‌گرا- میانه (آبی-سفید تحت حمایت لیبرمن و فهرست مشترک عربی) یا دولت متحد متشکل از لیکود و آبی- سفید همچنان پابرجاست.

تلاش بیشتر شورای امنیت برای جلوگیری از وقوع جنگ
هم اکنون بخوانید

فراکسیون راست‌گرا از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان، ۵۵ کرسی را در اختیار دارد، این درحال است که برای کسب رای اعتماد کنست برای تشکیل دولت راست‌گرا بدون حضور حزب “اسرائیل خانه ما” به رهبری لیبرمن، به ۶۱ کرسی نیاز دارد.

در مقابل، حزب آبی – سفید برای کسب رای اعتماد پارلمان هم به همین تعداد کرسی نیاز دارد و در صورت عدم کسب حمایت لیبرمن و فهرست مشترک عربی، به دست آوردن این تعداد کرسی غیرممکن است.

همچنین لیبرمن بر ضرورت تشکیل دولت متحد متشکل از حزب لیکود (البته بدون حضور شرکای خود در فراکسیون راست‌گرا) و ائتلاف آبی – سفید آن هم بدون حمایت فهرست مشترک عربی تأکید دارد و به همین دلیل حمایت تنها از یکی از احزاب لیکود یا آبی – سفید را نمی‌پذیرد.

گزینه دولت متحد از چند ماه پیش با موانعی روبروست، در دولت راست‌گرا، نتانیاهو بر پیوستن همه احزاب فراکسیون راست‌گرا به دولت پافشاری می‌کند اما گانتس آن را رد می‌کند.

در جناح گانتس هم در پی صدور کیفرخواست علیه نتانیاهو به اتهام رشوه خواری، خیانت در امانت و کلاهبرداری در سه پرونده فساد، شرکای رهبر ائتلاف آبی – سفید تشکیل دولت متحد با لیکود را در صورتی که نتانیاهو به عنوان رهبر این حزب باقی بماند، نمی‌پذیرند.

این کیفرخواست همچنین ممکن است مانع از مأموریت نتانیاهو برای تشکیل دولت شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =

دکمه بازگشت به بالا