چهار بیماری پرخطر برای ایرانیان

به گزارش وبدا، دکتر «علیرضا رئیسی» در کارگاه کشوری آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران که به میزبانی شیراز و با حضور مسوولان حوزه بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، بیماریهای غیرواگیر در ایران و دنیا را به عنوان یکی از معضلات اصلی معرفی کرد که همه سیستمهای سلامت را درگیر خود کرده است.

وی بیماریهای غیرواگیر را عامل ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور عنوان کرد و افزود: چهار بیماری قلبی عروق، سرطانها، بیماریهای مزمن تنفسی و دیابت در این آمار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

رئیسی ادامه داد: سه درصد تولید ناخالص ملی کشور برای بیماریهای غیرواگیر هزینه می شود و سالانه حدود ۴۵هزار میلیارد تومان صرف این گروه از بیماریها می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۱۵درصد مرگ و میر زودرس تا پیش از ۷۰ سالگی را ناشی از بیماریهای غیرواگیر در کشور دانست و گفت: حدود ۴۲ و نیم درصد مرگ و میر مردم کشور ناشی از بیماریهای قلبی عروقی است، ۱۶ تا ۱۷ درصد ناشی از بیماری سرطان است، حدود ۱۴ درصد بیماریها مربوط به بیماریهای مزمن تنفسی است و دیابت نیز حدود چهار و نیم درصد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از مجموع عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تنها ۲۵درصد آن در اختیار وزارت بهداشت است، اضافه کرد: حدود ۷۵ درصد عوامل، ناشی از سایر اقدامات سازمانها، وزارت خانهها و مردم است که باید به آن توجه کرد.

رئیسی در ادامه نسبت به چاقی و شیوع آن در جامعه ایرانی هشدار داد و گفت: در حال حاضر در کشور ایران میزان چاقی بسیار افزایش پیدا کرده و تقریبا از هر سه ایرانی، یک نفر یا افزایش وزن دارد و یا چاق است، به ویژه در گروه کودکان که حدود ۱۷ و ۸ درصد کودکان دچار چاقی هستند.

کاهش۴ تا ۶ درجه‌ای دما در سواحل دریای خزر
هم اکنون بخوانید

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمارها، درصد چاقی در بانوان را دو برابر آقایان اعلام کرد و افزود: از هر ۱۰ نفر ایرانی، ۶ نفر دچار کم تحرکی هستند، بنابراین نیاز است که به سمت اصلاح سبک زندگی، تحرک بیشتر و اصلاح الگوی تغذیه رفت.

وی فرهنگ آپارتمان نشینی، علاقه کودکان به بازیهای کامپیوتری و نشستن پای تلویزیون و کم تحرک بودن را در افزایش آمار چاقی موثر دانست.

به گفته معاون بهداشت، با هدف مبارزه با این گروه از بیماریها، سند ملی بیماری غیرواگیر در کشور تدوین و مصوب شده است و سیاستهای مرتبط با آن، جزو سندهای پیشرو در دنیاست که سال گذشته از سوی سازمان جهانی مورد تقدیر قرار گرفت، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماریهای غیرواگیر در ایران، بیماریهای غیرواگیر را از مهمترین موانع توسعه کشورها عنوان کرد.

دکتر «علی دکتر علی بهادر گفت: پدیدهای شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شاخصهای بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، مهم ترین عوامل افزایش بار بیماریهای غیرواگیر بوده اند.

وی پایه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر را شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل دانست و ادامه داد: افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر و ماهیت مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده آنها باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی میشود و نیروی مولد جوامع را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها قرار می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیماریهای غیرواگیر را به دلیل دورههای طولانی درمانی و هزینههای بالا، از مهمترین موانع توسعه کشورها خواند و گفت: هزینههای سرسام آور ناشی از این بیماریها، هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش های بزرگی روبرو می کند.

چگونه از کروناویروس در امان بمانیم؟
هم اکنون بخوانید

بهادر اظهار کرد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماریهای مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر هستند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماریها و عوامل زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵میلادی تعیین کرده است.

وی ادامه داد: در چارچوب اهداف پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی با هدف کنترل مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی، وزارت بهداشت، اقدام به تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر با همکاری بین بخشی کرده است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از جمله دانشگاه های پیشگام در تدوین سند در سطح استان و تمامی شهرستان ها بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری غیرواگیر، بیماری قرن تکنولوژی است و ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در سالهای گذشته، دانش و تکنولوژی بیماریهای واگیر مانند آبله، فلج اطفال و حصبه را پپیشگیری و درمان کرد، اما زندگی شهرنشینی باعث ایجاد بیماری های غیرواگیر شد.

بهادر افزود: بیماریهای غیرواگیر ناشی از چاقی، کم تحرکی، مصرف نامناسب انرژی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، مصرف الکل، زندگی شهرنشینی و تمدن جدید است که هزینه های بسیار زیادی برای سیستم سلامت کشور به وجود آورده است و تا مردم به سلامتی خود اهمیت ندهند، کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر امکان پذیر نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا