تربیت آینده‌سازان سلول‌های بنیادی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

به گزارش ایسنا، امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست که با حضور علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، رشد کشور در حوزه سلول‌های بنیادی در ۱۵ سال اخیر در سطح بین‌المللی را مناسب دانست و گفت: اگر کشوری خواهان مقام نخست علمی در حوزه‌ای است باید صنعت آن را نیز داشته باشد و در برخی از حوزه‌ها مانند خودروسازی ما ادعای داشتن صنعت را داریم. در صورتی که تنها خط تولید راه انداخته‌ایم و مواد اولیه را وارد و محصول تولید می‌کنیم. مشکل اقتصاد نیز همین است. تا زمانی که واردکننده باشیم، به جایی نخواهیم رسید.

حمیدیه ادامه داد: در حال حاضر حوزه‌های فناوری نانو، هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و پیشرفت در آن مورد تایید تمام مسئولان کشور است. ستاد نیز برای پیشرفت در این حوزه اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی طولانی مدت برای ۱۰ سال کرده است. توجه ما آموزش از سنین پایین است. در همین راستا نیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم. البته برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز بخش دیگری از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های ما در این راستا است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین گفت: دنیا به سمتی در حال حرکت است که استارتاپ‌هایی با حضور افراد جوان ۱۶ و ۱۷ ساله شکل می‌گیرد. سلول‌های بنیادی هم علم آینده است و تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی بازار ۱۷۰ میلیارد دلاری برای آن می‌شود. با توجه به توانمندی‌هایمان در این حوزه می‌توانیم به خوبی با حضور جوانانمان در این حوزه حرکت کنیم و علم و فناوری را همراه خلق ثروت ایجاد کنیم.

کشف ۳۵ تن چوب قاچاق در دشتستان
هم اکنون بخوانید

به گفته وی، در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی تنها همکاری دانش‌آموزان گروه علوم تجربی مطرح نیست، بلکه دانش‌آموزان از رشته‌های ریاضی و فیزیک هم حضور دارند. این اتفاق را در شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه نیز شاهد هستیم. علاوه بر این در این شرکت‌ها متخصصان حوزه علوم انسانی نیز حضور دارند تا مدیریت فناوری را انجام دهند.

همچنین در ادامه محمدجواد محسنی، مدیر بخش دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی حضور دانش‌آموزان در سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را باعث رشد و ارتقای سطح علمی آنها در این حوزه دانست و گفت: پژوهش‌سرای دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی استان کرمان می‌تواند تبدیل به قطب این حوزه شود. شیراز نیز با توجه به پراکندگی و گسترش پژوهش‌سراهای فعال در این استان تعداد قابل توجهی دانش‌آموز را در این حوزه آموزش داده است. همچنین این استان ظرفیت‌های بالایی در حوزه دانش‌آموزی دارد، به گونه‌ای که جوان‌ترین پژوهشگر کشور در این حوزه مربوط به این استان است.

گسترش دانش سلول‌های بنیادی میان دانش‌آموزان

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه راه‌اندازی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی فرهنگ‌سازی برای حرکت سریع‌تر در این حوزه را به دنبال دارد، گفت: با این اقدام ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، بخش دانش‌آموزی فعال شده است تا در آینده نزدیک ذخایر علمی غنی برای جامعه در این حوزه داشته باشیم. دانش‌آموزان در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با علم سلول بنیادی و پزشکی بازساختی آشنا می‌شوند و می‌آموزند تا پژوهش‌های کاربردی در این حوزه انجام دهند.

آخرین وضعیت خرید بالگردهای روسی برای هلال احمر
هم اکنون بخوانید

کمرئی ادامه داد: حرکت برای توسعه علوم و فناوری‌های جدید به سرعت در حال شتاب است و غفلت کشورمان از این حوزه‌ها و تغییرات باعث عقب ماندمان می‌شود. سلول‌های بنیادی یکی از این حوزه‌های جدید است. البته در سند سلول‌های بنیادی گسترش و فرهنگ‌سازی این حوزه هدف‌گذاری شده است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز اهداف این سند را دنبال می‌کند و در راستای پیشبرد آن اقدامات اساسی انجام داده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ارتباط میان حوزه‌های علمی و آموزشی معنادار شده و فرصتی برای آشنایی بیشتر بخش عظیمی از دانش‌آموزان با این حوزه فراهم شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه آماده همکاری با ستاد برای گسترش سیاست‌های توسعه‌ای است.

بر اساس اعلام معاونت علمی، همچنین معاونان آموزش متوسطه و مدیران پژوهش‌سراهای سه استان حاضر در جلسه درباره اقدامات انجام شده و چالش‌های موجود خود توضیحاتی را ارائه دادند. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا