مسئولان مقوله فرهنگ را سهل‌الوصول می‌دانند/تبادل فرهنگی باعث تهاجم فرهنگی نمی‌شود

به گزارش ایسنا، امیرهوشنگ حیدری در نشست “آینده‌پژوهی فرهنگ در آینده ایران” که امروز به مناسبت هفته ترویج علم در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، با بیان اینکه هیچ‌یک از جنبه‌های زندگی ما نیست که از فرهنگ تأثیر نگیرد، گفت: رشد در تمام محیط‌های جوامع بشری وابسته به فرهنگ است و قبل از اینکه فناوری به جامعه برود باید فرهنگ استفاده از آن به آن جامعه برود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که امروزه در جهان سوم اتفاق افتاده “تأخر فرهنگی” است، گفت: محصول فرهنگی طویل‌المدت به دست می‌آید، در حالی که مطالبه‌گری مسائل فرهنگی در جامعه ما زیاد است؛ این در حالی است که جهان پیشرفته دارای شتاب فرهنگی است و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در این حوزه استفاده می‌کند.

سرپرست گروه آینده‌پژوهی مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور با تأکید بر آنکه به بهانه داشتن مهار فرهنگی و تبادل فرهنگی کنترل شده خودمان را ایزوله می‌کنیم و تبادل فرهنگی نداریم، گفت: تبادل و توسعه فرهنگی باعث تهاجم فرهنگی یا اضمحلال فرهنگ نمی‌شود.

حیدری با بیان اینکه راحت‌ترین راه پیش‌بینی آینده تلاش برای ساختن آن است، گفت: در آینده‌پژوهی باید نگاه عمیق به عدم قطعیت‌ها وجود داشته باشد و دانش مدیریتی ما با خطر عدم توجه به عدم قطعیت‌ها روبه‌رو است.

وی خاطرنشان کرد: علم و هنر شکل بخشیدن به آینده را آینده‌پژوهی می‌دانیم. آینده‌نگری فرهنگی یکی از فرآیندهای خلاقانه‌ای است که در مهار فرهنگی نیز موثر است و از طریق ترسیم چشم‌انداز و پایش و پویش محیطی ممکن می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور اهداف آینده‌پژوهی فرهنگ را درک شناخت مسائل حیاتی حال و آینده در حوزه فرهنگ، تولید بینش و تصویر آینده مطلوب، تقویت شبکه‌سازی برای استفاده از خرد جمعی، جهت‌دهی به سیاست‌ها، چشم‌انداز مشترک، گفتمان‌سازی بین ذینفعان در حوزه فرهنگ و نیازسنجی فرهنگی دانست و گفت: نتایج رسیدن به این اهداف طراحی چارچوب مفهومی اصول حاکم و روش‌ها در آینده‌پژوهی است و به ترسیم تصاویر کلام از آینده فرهنگی مطلوب می‌انجامد.

تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی درگذشت آیت الله شمس خراسانی
هم اکنون بخوانید

حیدری در پایان افزود: ترسیم تصاویر کلان از آینده فرهنگی مطلوب نیز با ارائه پیشنهادهای سیاستی کلان همراه است که ما را به آینده فرهنگی مطلوب سوق می‌دهد؛ به نحوی که همه بازیگران این حوزه در آن دخیل باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا