دوران آبیاری سنتی سر آمده است /دولت نمی‌تواند تاجر بزرگی باشد

محمدعلی طهماسبی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر گفت: مشخصات جغرافیایی محدودی در جهان وجود دارد که می توان در آن خرما را به عمل اورد، بنابراین از تمام کشورهای دنیا تنها ۳۹ کشور خرما تولید می کنند که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارند. بالغ بر ۸ میلیون تن خرما تولید می شود که از این مقدار حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در چرخه صادرات و مابقی مصرف داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران جز کشورهای مهم تولیدکننده خرما در دنیا است، در ایران ۲۵۳ هزار هکتار خرما وجود دارد و بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما تولید می شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان صادرات خرما در سال ۹۷ به عنوان بهترین سال صادراتی حدود ۳۰۶ هزار تن بوده که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

این مسئول ادامه داد: در استان بوشهر نیز حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و بالغ بر ۱۶۰ هزار تن خرما تولید می شود.

وی با بیان اینکه خرما هم غذا است و هم دارو، اظهار کرد: بزرگترین طرح اصلاح و بهسازی خرما، نخلستان ها و آبرسانی در استان بوشهر در دست اقدام است که در سطح ۳۴ هزار هکتار از عرصه های زراعی و باغی اجرا خواهد شد.

نمایشگاه خرما تعاملی برای آخرین پدیده های علم و فناوری است

طهماسبی در جمع پایگاه خبریان با اشاره به اینکه در دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته می توان زنجیره خرما را مشاهده کرد، افزود: در واقع این نمایشگاه تعاملی برای آخرین پدیده های علم و فناوری است.

تاکید پژمانفر بر افزایش نظارت از سوی دولت
هم اکنون بخوانید

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر روش کشت عنوان کرد: در ایران ۷۰۰ رقم خرما وجود دارد که تنها ۱۵ رقم آن اقتصادی است، لذا تولیدکننده باید به بازار نگاه کرده و مطابق با آن عمل کند.

وی با اشاره به اعتماد نو به نقل از برنامه های دولت برای حمایت از خرمای جنوب در قالب خرید تضمینی گفت: دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد، فلسفه خرید تضمینی حمایت از کشاورز است که در مورد بسیاری از محصولات کشاورزی اتفاق می افتد، چرا که این محصولات فصلی هستند.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی گفت: قند خرما، عسل و حتی دمنوش خرما فرصت هایی برای سرمایه گذاری های جدید است که تولیدکننده ها باید در یک زنجیره با هم فعالیت کنند.

این مسئول بیان کرد: دوران آبیاری سنتی سر آمده است، دیگر آبی وجود ندارد که بخواهیم استخر کنیم و غیره… امروز آب یک مایه حیاتی برای تولید است و تنوع و اقسام روش های ابداعی برای آبیاری وجود دارد که دولت نیز تسهیلاتی به آن اختصاص داده است.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا