کابل به هیچ وجه زیر بار حرف و تصمیم ابلاغی نخواهد رفت


کابل به هیچ وجه زیر بار حرف و تصمیم ابلاغی نخواهد رفت

سفیر افغانستان تاکید کرد: کابل به هیچ وجه زیر بار هیچ حرف و تصمیم ابلاغی نخواهد رفت و باید بگویم که افغانستان یک کشور مستقل است.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا عبدل الغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران با حضور در نشست بررسی تحولات افغانستان اظهار کرد: اخیرا انتخابات در افغانستان برگزار شد و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. بعد از انتخاب شدن رییس‌جمهور و تشکیل دولت اولویت آغاز مذاکرات صلح خصوصا با محوریت اجلاس بین الفغان خواهد بود. مذاکرات میان طالبان و آمریکا که در وضعیت فعلی متوقف شده در سه پایه اصلی استوار بود. نخست جدول زمانبندی خروج و دوم بحث عدم سرایت تهدید از ناحیه افغانستان به همسایگان است.

وی  ادامه داد: مساله دیگر که در این مذاکرات مد نظر قرار گرفته بود بحث نقش طالبان در آینده سیاسی در افغانستان است بحث دیگر این مذاکرات بود و در نهایت اجرای آتش بس محور دیگر این گفت‌وگوها قرار گرفت. تمامی این روندها با توجه به حملات خونینی که در کابل صورت گرفت، به بن بست رسید و نتیجه خاصی از آن حاصل نشد. در فضای کنونی انتخابات افغانستان برگزار شده و تیم‌های مختلفی در این کشور به مبارزه پرداختند که باید منتظر استقرار حکومت جدید و شروع مذاکرات صلح باشیم. همانگونه که گفتم اولویت دولت عادی افغانستان مذاکرات همراه با آتش بس است.

لیوال با اشاره به محورهای موجود در پرونده افغانستان اعلام کرد: مساله افغانستان به صورت کلی دو صورت دارد نخست مباحث منطقه‌ای و سپس بحث بین‌المللی. در ابعاد منطقه‌ای فعال شدن کشورهای همسایه را شاهد هستیم که ایران، چین و روسیه محورهای آن را تشکیل می‌دهند و به نظرم باید به صورت واقع‌بینانه به نقش کشورها نگاه شود.

به‌نظر می‌سد رئیس مجلس در تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق بازنشستگان مردد است/ قالیباف آیین‌نامه را مکرر زیرپا می‌گذارد
هم اکنون بخوانید

وی افزود: در ادامه باید بگویم طرح اخیر حکومت افغانستان تاکید بر آتش بس است و از سوی دیگر تاکید بر خروج مسئولانه آمریکا از این کشور داریم از منظر دیگر به دنبال آن هستیم تا طالبان روابطش با پاکستان را به صورت جدی مشخص کند و در مقابل ما هم به دنبال روابط سازنده با تمام کشورهای منطقه خواهیم بود.

  سفیر افغانستان در ایران گفت: د ادوستدهای اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین دولت‌های فرامنطقه‌ای یکی از مسائلی است که ما کاملا روی آن تاکید داریم و از سوی دیگر روابط دو جانبه باید به صورتی باشد که جنگ‌های نیابتی در افغانستان به اتمام برسد از منظر دیگر باید متوجه بود تداوم درگیری در افغانستان ثبات امنیت کشورهای منطقه را با خطر روبرو خواهد کرد و از تمامی کشورها می‌خواهیم که به صلح افغانستان کمک کند.

وی در پایان گفت: تمامی ملت‌ها باید بدانند که افغانستان امروز با سال‌های گذشته تفاوت بسیار زیادی دارد نسل امروز ما کاملا تحصیل کرده هستند و منافع کشورشان را مدنظر قرار می‌دهند و بر ارزش‌های ملی خود اصرار دارند لذا نمی‌توانیم ببینیم که کشورها براساس منافع خودشان با ابزار ایدئولوژیک وارد افغانستان می‌شوند و در آنجا اقدام به مشکل‌سازی کنند در این میان باید قانون اساسی و اصل جمهوریت افغانستان در مذاکرات حفظ شود و این مشروعیت باید درون‌زا صورت بگیرد. کابل به هیچ وجه زیر بار هیچ حرف و تصمیم ابلاغی نخواهد رفت و باید بگویم که افغانستان یک کشور مستقل است و خواهان آن هستیم کشوری مانند پاکستان هم با افغانستان دوست باشد.

به احمدی نژاد گفتم که تو رو در روی رهبر ایستاده ای !
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + یک =

دکمه بازگشت به بالا