خداحافظی اقتصاد ایران با رشد منفی

به گزارش ایسنا، صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد که رشد اقتصادی کشورهای منطقه به دلایل مختلفی هم‌چون کاهش قیمت نفت، کاهش رشد اقتصاد جهانی و کسری بودجه با کاهش مواجه خواهد شد.

در این گزارش که شامل وضعیت اقتصادی ۳۰ کشور منطقه خاورمیانه، قفقاز، آفریقای شمالی و آسیای مرکزی است، نرخ رشد پیش بینی شده برای اقتصاد ایران نسبت به گزارش قبلی تغییری نکرده و پیش بینی شده است اقتصاد ایران سال آینده از رشد منفی خارج شود.

لازم به ذکر است که در این گزارش، آمارهای مربوط به سوریه مد نظر قرار نگرفته است.

بیشترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹

موریتانی با رشد ۶.۶ درصدی بالاترین رشد اقتصادی منطقه در سال ۲۰۱۹ را خواهد داشت. پس از این کشور نیز ترکمنستان با رشد ۶.۳ درصدی، ارمنستان و جیبوتی با رشد ۶ درصدی، ازبکستان با رشد ۵.۶ درصدی، مصر با رشد ۵.۵ درصدی و تاجیکستان با رشد ۵ درصدی دیگر کشورهای پیشتاز در رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ در منطقه خواهند بود.

کمترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹

لیبی با رشد منفی ۱۹.۱ درصدی، پایین‌ترین رشد اقتصادی منطقه در سال ۲۰۱۹ را خواهد داشت. پس از این کشور نیز ایران با رشد منفی ۹.۵ درصدی، سودان با رشد منفی ۲.۵ درصدی، فلسطین با رشد منفی ۱.۶ درصدی، الجزایر با رشد منفی ۱.۳ درصدی و عمان با رشد صفر درصدی دیگر کشورهای دارای رشد پایین خواهند بود.

رشد دیگر کشورها در سال ۲۰۱۹

در این گزارش هم‌چنین رشد اقتصادی عراق ۳.۲ درصد، عربستان ۰.۲ درصد، امارات ۱.۶ درصد، یمن ۲.۱ درصد، افغانستان سه درصد، آذربایجان ۲.۷ درصد و گرجستان ۴.۶ درصد پیش‌بینی شده است.

شرط هایی که اقتصاددانان برای نجات ورشکسته های کرونازده اردبیل گذاشته اند
هم اکنون بخوانید

رشد اقتصادی ایران در سال آینده منفی نخواهد بود

نکته مثبت گزارش صندوق بین المللی پول این است که در سال آینده اقتصاد ایران رشد صفر درصدی خواهد داشت که نشان دهنده پایان روند کوچک شدن اقتصاد پس از دو سال متوالی است.

سال آینده جیبوتی، ترکمنستان و ازبکستان هر سه با رشد شش درصدی و مصر و موریتانی هر دو با رشد ۵.۹ درصدی رکوردار رشد خواهند بود.

سودان نیز با رشد منفی ۱.۵ درصدی کمترین رشد سال بعد را خواهد داشت.

در بین دیگر کشورها، رشد اقتصادی سال آینده عراق ۴.۷ درصد، عربستان ۲.۲ درصد، امارت ۲.۵ درصد، افعانستان ۳.۵ درصد، آذربایجان ۲.۱ درصد، ارمنستان و گرجستان ۴.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا