از منظر امام‌رضا(ع) اسلام بدون رهبری همانند جسمی بدون روح است

آیت‌الله عباس کعبی در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: امام‌رضا(ع)، پس از مهاجرت به ایران در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بردند، اما توانست توطئه‌های مامون را که در مخالفت با اسلام ناب محمدی(ص) طراحی می شد، از بین ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دوره مهاجرت ایشان به ایران، با دوران گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همزمان بود و ایشان در چنین فرصتی، توانست اسلام محمدی(ص) را بر اساس فرهنگ و تمدن ناب اسلامی احیا کند.

وی اظهار کرد: یکی از توطئه‌های مامون، کوبیدن اسلام و از میان بردن ارزش‌ها بود و بر این اساس در دورانی که، بحث نهضت ترجمه یونانیان مطرح شده بود، می‌خواست با سپردن ولایت عهدی به امام رضا(ع) به سیاست و حیله شیطانی خود دست یابد و امامت را بر زمین بزند.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: در آن شرایط، امام‌رضا(ع) با سیاست و تدبیر خود، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و در واقع این امام همام، به عنوان احیاگر اسلام ناب محمدی و ترویج دهنده سبک زندگی اسلامی بر پایه زنده کردن آموزه‌های اهل بیت(ع) با بهره‌مندی از فرصت دوران ولایت عهدی، این توطئه‌ها را خنثی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امامت اهل بیت(ع) در دوران ولایت عهدی امام رضا(ع)، بر خلاف خواسته مامون احیاء شد، در این زمینه سخنان ارزشمندی از نقش رهبری اسلام در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی امام رضا(ع) بر جای مانده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: از جمله فرمایشات امام رضا(ع) این است که رهبری الهی و زعامت امر مسلمین بر عهده رهبر و پیشرفت اسلام در گرو وجود رهبری است و اسلام بدون رهبری نه پیشرفت و نه حرکتی دارد.

هنر هنوز نتوانسته تصویر واقعی سردار سلیمانی را نمایش دهد/ کاراکتر حاج‌قاسم ژرف‌ و پر رمز و راز است/ مرگ چه‌گوارا در بولیوی را باور کردند اما شهادت سلیمانی در عراق را نه
هم اکنون بخوانید

وی افزود: از منظر امام‌رضا(ع) اسلام بدون رهبری همانند جسمی بدون روح است و نمی‌تواند موجب پیشرفت، تعالی و حرکت شود و در واقع آن چه به امت اسلامی، تکاپو و حیات می‌دهد، نقش ویژه رهبری در اسلام است.

آیت‌الله کعبی عنوان کرد: لذا مامون نتوانست این بینش و دیدگاه را از سوی امام رضا(ع) تحمل کند و این نقش مهم را برای ایشان بپذیرد، از این‌رو توطئه شومی مبنی بر مسموم کردن امام، طراحی کرد.

وی بیان کرد: با چنین توطئه‌ای،امام رضا(ع) مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند؛مضجع نورانی ایشان باعث خیر و برکت ایران اسلامی شد و در سایه انقلاب اسلامی، بارگاه نورانی امام رضا (ع)، تاثیری جهانی پیدا کرد و امروز بارگاه رضوی پایگاه فرهنگ و تمدن رضوی در سراسر جهان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: امام رضا(ع) دارای شخصیت برجسته و ویژگی های مهمی است، ایشان در گفت و گوی تمدن ها، از جایگاه رفیعی در مناظرات علمی برخوردار بود و بسیاری از سوالات و شبهات را با نگاهی علمی پاسخ می داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا