ریاض از آغاز مذاکره با ایران بیم دارد/ حاکمان فعلی آل سعود بی‌لیاقت‌ترین حکام در۸۰ سال گذشته هستند


ریاض از آغاز مذاکره با ایران بیم دارد/ حاکمان فعلی آل سعود بی‌لیاقت‌ترین حکام در۸۰ سال گذشته هستند

یک کارشناس مسائل جهان عرب گفت: عربستان در صحنه منطقه و بین‌الملل خودش را درگیر جنگ‌های نیابتی و اصالتی کرده و خیلی از کشورها را نیز با خودش همراه کرده اما نتیجه نگرفته است. این کشور از همه طرف تحت فشار قرار گرفت و از اینکه با ایران وارد مذاکره شود بیم دارد که از موضع ضعف با او برخورد شود.

سیدمرتضی موسوی‌خلخالی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، در خصوص علل عدم شکل‌گیری گفت‌و‌گو میان ایران و عربستان و نقش چالش‌های منطقه‌ای بر این مساله گفت: متاسفانه دوران بحران روابط ما با عربستان سعودی طولانی شده است و هرچه این تنش و عدم وجود رابطه بین دو کشور مهم منطقه ادامه پیدا کند قطعا به ضرر ریاض خواهد بود چرا که عربستان سعودی یک کشور وابسته، فاقد دموکراسی و فاقد احزاب و روزنامه‌های آزاد و پارلمان است؛ مضاف بر اینکه از تاریخ درس نگرفته و خودش را در جنگی درگیر کرده که حدود ۲۰ سال پیش، جمال عبدالناصر که رهبری یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه را به عهده داشت نیز نتواست در آن به پیروزی برسد. مصر که با هدف ایجاد اصلاحات در یمن پا به این میدان نهاده بود پس از یکسال و با کشته شدن ۳۰ هزار سرباز مصری از آن خارج شد.

وی ادامه داد: ریاض از گذشته درس عبرت نگرفته و با  اینکه در این جنگ حدودا ۵ ساله خسارات بسیار زیادی به کشور فقیر یمن وارد کرده، بسیاری از مردم بی‌گناه را به کشتن داده و مراکز حیاطی را نابود کرده است، هنوز هم اصرار دارد که برای صلح در این کشور و پایان جنگ رسما اعلام آمادگی نکند. در عین حال که عربستان در یمن دچار مشکل است، در عراق هم که داعش را به وجود آورد که حکومت عراق را از بین ببرد، ایران به کمک این کشور آمد که اگر نیامده بود دولت عراق از بین رفته بود و در این کشور هم داعش نابود شد و هم عربستان پایش را بیرون کشید. عربستان از سوریه هم نتیجه‌ای نگرفت و حال نوبت لبنان شده است تا بتواند با تلاش، منافع خود را در این کشور تامین کند. همچنین عربستان و امارات هرچه تلاش کردند ایران وارد جنگ با آمریکا شود، ناکام ماندند

رئیس قوه قضاییه وارد البرز شد
هم اکنون بخوانید

وی افزود: می‌بینیم که عربستان در صحنه منطقه و بین‌الملل خودش را درگیر جنگ‌های نیابتی و اصالتی کرده و خیلی از کشورها را نیز با خودش همراه کرده اما نتیجه نگرفته است. این کشور از همه طرف تحت فشار قرار گرفت و از اینکه با ایران وارد مذاکره شود، بیم دارد که از موضع ضعف با او برخورد شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران مرتب طی سال‌های گذشته آمادگی خود را برای مذاکره و کاهش تنش با عربستان اعلام کرده اما ریاض در موضع ضعف است و‌ آمادگی حل تنش ندارد. عربستان دنبال روزنه‌ای است که در منطقه امتیاز و پیروزی به دست بیاورد تا در مقابل ایران به عنوان کشوری ضعیف مذاکره نکند. البته این کشور از طرفی هم به حمایت آمریکا غره شده و عجله‌ای برای دوستی با ایران و اعاده روابط حسنه ندارد.

وی ادامه داد: با گذشت یک دوره ۸۰ ساله که این شجره خاندان آل سعود بر این سرزمین پهناور حکومت کردند؛ گروه فعلی بی‌لیاقت‌ترین و بی‌کفایت‌ترین هستند. امروز ولیعهد عربستان به بدنامی و به ارتکاب یک جنایت و دستور قتل خاشقچی به اندازه کافی از اعتبار افتاده است. در این میان پاکستان از کشورهایی است که در منطقه بعد از میانجیگری عمان، عراق، ژاپن و سایر کشورها وارد عمل شده است چرا که از اختلافات ایران و عربستان متضرر می‌شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا