ترامپ: البغدادی مثل یک سگ کشته شد/در خروج از سوریه بازنگری نمی‌کنم

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی در کاخ سفید گفت: کشتن و بازداشت البغدادی از اولویت‌های اصلی آمریکا بود. آمریکا عملیات بزرگی را در شمال غرب سوریه انجام داد که عملیات موفقی بود و این عملیات را با موفقیت به پایان رساند.

وی افزود: من عملیاتی را انجام دادم که تاکنون کسی انجام نداده بود. یک سری از همراهان تروریست البغدادی هم کشته شدند. مردم منطقه و کودکان آنجا قبلا خارج شده بودند. جسد البغدادی تکه‌تکه شده اما اطمینان حاصل کردیم که این جسد متعلق به اوست. البغدادی در یک تونل خود را با کمربند انتحاری به همراه کودکانش کشت. بعد از آنکه آوار تونل جمع‌آوری شد، جسد ظرف ۱۵ دقیقه شناسایی شد.

ترامپ در ادامه اظهار داشت: این عملیات دو ساعت به طول انجامید. بعد از این عملیات به اسناد بسیار حساسی درباره داعش دست یافتیم. مرگ البغدادی عظمت آمریکا را در تحقق اهدافش نشان داد. تروریست‌ها مردم بی‌گناه را هدف می‌گیرند؛ این وحشی‌ها در مسیرشان به هیچکس رحم نمی‌کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: ماه گذشته مرگ حمزه بن لادن،‌ پسر بن لادن رهبر القاعده را اعلام کردیم که این تاکیدی بر عزم ما در مبارزه با تروریسم است. ما ۱۰۰ درصد حکومت داعش را نابود کردیم. ما به پیگرد تروریست‌ها ادامه می‌دهیم. داعش از بدترین گروه‌های تروریستی در تاریخ جهان است. کشته شدن حمزه بن لادن و البغدادی نشان می‌دهد که دست‌های آمریکا دراز است و هیچ داعشی در منطقه از تعقیب ما در منطقه در امان نخواهد بود.

ترامپ بار دیگر گفت: او مرده است و این برای ما یک افتخار و موفقیت بزرگ است. هیچ نیروی آمریکایی در این عملیات کشته نشد، من از نیروهای سوریه دموکراتیک به خاطر حمایت‌هاشان تشکر می‌کنم، این عملیات بسیار سختی بود. همچنین از همکاری‌های اطلاعاتی موفق تشکر می‌کنم، دوست دارم از تفنگداران دریایی که در این عملیات شبانه کمک کردند و از ژنرال مارک میلی نیز تشکر کنم. دیشب شبی مهم برای آمریکا بود. البغدادی مثل یک ترسو کشته شد. او فرار می‌کرد و گریه می‌کرد، البغدادی مثل یک سگ و یک ترسو کشته شد. همه طرفدارانش بدانند که او مثل یک ترسو کشته شد نه یک قهرمان. برخی از کسانی که در کنار البغدادی جنگیده بودند خود را تسلیم کردند و در حال حاضر بازداشت هستند.

طرح تشکیلات خودگردان فلسطین برای مقابله با خشم مردمی: باید بحران را به غزه بکشانیم!
هم اکنون بخوانید

ترامپ با اشاره به همکاری روسیه، ترکیه و عراق در این عملیات گفت: از سوریه، ترکیه، روسیه و عراق به خاطر کمک‌شان در عملیات کشته شدن البغدادی تشکر می‌کنم. عراق و روسیه در این عملیات به ما کمک کردند و در مناطقی نقش نظارتی داشتند.

او سپس درباره این عملیات گفت: ساعت پنج عملیات شروع شد. ما البغدادی را برای چند هفته تحت نظر داشتیم، او تلاش‌هایی برای تغییر مکان انجام داد. هشت بالگرد و نیروهای نظامی متعدد در این عملیات مشارکت کردند. نیروهای ویژه آمریکا با به دست آوردن اطلاعات از محل او توانستند این عملیات را انجام دهند. ترکیه هم با ما همکاری کرد. به دلیل مشکل تردد در این منطقه عملیات سخت بود. عملیات بدون کمک بین‌المللی قابل اجرا نبود، هواپیماهای ما در عرصه هوایی که روسیه در آن تسلط داشت پرواز کردند. روسیه با ما در این رابطه همکاری کرد. در زمینه هوایی همکاری روسیه و عراق در این عملیات عالی بود. ترکیه از اجرای این عملیات اطلاع داشت. من و معاونم پنس و دیگران همچون دیدن یک فیلم شاهد اجرای عملیات بودیم. نیروهای ما حین عملیات هدف تیراندازی قرار گرفتند اما اوضاع را سریع تحت کنترل درآوردند. این عملیات از دو هفته قبل آغاز شد، ما اول محل را به دقت مشخص کردیم، ولی چون مرتبا نقشه تغییر می‌کرد عملیات کمی به طول انجامید، با یک سری تجهیزات پیشرفته محل اختفای البغدادی را یافتیم. باعث افتخار است که ما این عملیات را با این دقت انجام دادیم و حتی یک نیروی ما هم کشته نشد. ۱۱ بچه همراه آن‌ها بودند که سه تن در تونل کشته شدند. واشنگتن از یک طرف سوم خواسته بود تا مراقب ۱۱ کودکی باشد که در محل اختفای البغدادی حضور داشتند. ما به روس‌ها گفته بودیم که به آنجا می‌رویم.

هشدار وزیر دفاع آمریکا به چین
هم اکنون بخوانید

ترامپ گفت: مهم است که انسان چطور بمیرد، ترسو یا مثل قهرمان. این عملیات بسیار محرمانه و مهم بود و برای همین افراد زیادی اطلاع نداشتند و برخی افراد مهم در جریان آن بودند. ما نیروهای شجاع و خاصی داریم، روسیه طبیعتا از ماهیت عملیات ما در سوریه اطلاع نداشت. خروج آمریکا هیچ ربطی به این عملیات ندارد، هیچ بازنگری در خروج از سوریه نمی‌کنم. البغدادی تلاش می‌کرد تا داعش را مجددا احیا کند. ما سربازانمان را در سوریه برای حفاظت از میادین نفتی این کشور نگه می‌داریم. داعش با استفاده از نفت سوریه به اموال زیادی دست یافته است. امیدوارم توافقی پیدا کنیم که بتوانیم از نفت سوریه استفاده کنیم. می‌خواهم قبل از خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه امنیت میادین نفتی سوریه تامین شود، نفت منبع تغذیه‌ای برای داعش و عملیات‌هایش است. خیلی از افراد همراه البغدادی کشته شدند که بعدا تعداد دقیق آن‌ها اعلام می‌شود. نیروهای این عملیات در بندر یکی از کشورهای دوست فرود آمدند.

او تاکید کرد: زمانی که روسیه و چین در حال ساختن ارتش خود هستند آمریکا در حال تضعیف ارتش خود در خاورمیانه است. از زمانی که به کرسی ریاست جمهوری رسیدم کشتن حمزه بن‌ لادن و البغدادی اولویت من بودند و روی کشتن آن‌ها تاکید داشتم.

شبکه خبری فاکس نیوز پیشتر گزارش داد، بین ۵۰ تا ۷۰ نیروی آمریکایی در این عملیات که به کشته شدن ابوبکر البغدادی انجامید، مشارکت داشتند و علاوه بر آزمایش دی‌ان‌ای، ویژگی‌های چهره‌ البغدادی هم شناسایی شده و مشخص شده است که فرد کشته شده در این حمله رهبر داعش بوده است.

ترامپ صبح امروز در پیامی توییتری بدون ذکر جزئیات گفته بود: «اتفاق بسیار مهمی روی داده است!» پایگاه نیوزویک به نقل از یک مسئول بلندپایه نظامی آمریکایی گزارش داد که رهبر گروه تروریستی داعش شنبه در حمله هوایی یک بالگرد در استان ادلب، واقع در شمال غرب سوریه کشته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + پنج =

دکمه بازگشت به بالا