لمس محرومیت در اصلی ترین ظرفیت گردشگری کردستان

به گزارش ایسنا، اگر چه طی سال‌های گذشته اقدامات و فعالیت‌هایی از جمله گردشگری توریستی، راه اندازی خانه بهداشت، خانه مسافر، واحد بین‌راهی، اقامتگاه بوم گردی و تقویت زیرساخت‌ها در راستای رونق گردشگری در شهرستان سروآباد و منطقه اورامان انجام‌شده است، اما بهره مندی از ظرفیت گردشگری در اورامان هنوز با جایگاه مطلوب خود فاصله زیادی دارد.

شهرستان سروآباد جزء ۳۰ شهرستان کم برخوردار در کل کشور محسوب می‌شود، که به دلیل نبود زیرساخت و وجود راه‌های صعب‌العبور و خاکی موردتوجه قرارگاه پیشرفت و آبادانی قرارگرفته است.

بر اساس این گزارش، برای بازدید از روستایی در منطقه اورامان از توابع شهرستان سروآباد؛ از سوی قرارگاه پیشرفت و آبادانی دعوت شدیم که در ادامه روایت کوتاهی از وضعیت و درد دل مردمان این منطقه را با هم می خوانیم.

بعد از گذر از سروآباد و نشست با مسئولان این شهرستان، به اورامان می‌رویم سرزمینی سرسبز با کوه‌های رفیع و دره‌های عمیق که بسیاری این روستا را سرزمین پلکانی می‌نامند؛ روستایی با مردمانی سخت‌کوش و زحمتکش که در دل کوه‌ها، زمین‌های کشاورزی را رونق می‌بخشند و محصولات خود را روانه بازار می کنند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راستای رفع محرومیت‌زدایی اقدامات مؤثری در این منطقه انجام داده و در کنار آن مردم این روستا نیز همکاری‌های لازم را داشته است، اما با عبور از جاده های این روستاها و گردش در محلات آن، محرومیت را به خوبی می توان حس کرد.

به سراغ شعیب صادقی، ماموستای روستای کماله در اورامان تخت می روم و اقدامات انجام شده در این روستا را از وی جویا می شوم که در پاسخ، با اشاره به ساخت “خانه عالم” در این روستا، می گوید: برای ساخت خانه عالم مبلغی حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده که قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز ۱۵ میلیون تومان کمک کرده است.

وی افزود: روستای کماله دارای ۱۹۹ خانوار است، که باوجود اقدامات انجام‌شده نبود مدرسه، خانه بهداشت و سایر امکانات، مردم این آبادی را برای رفع نیازهای خود به خارج از روستا می‌کشاند و این رفت‌وآمدها در فصل سرما مشکلاتی را به بار می‌آورد.

محمد، یکی از مردان ساکن روستای کماله نیز، می‌گوید: مشکلات بسیاری در این روستا وجود دارد که با اجرای طرح هادی از ظرفیت آب، برق و گاز برخوردار شده‌ایم اما نبود مدرسه، خانه بهداشت، ارتباطات و جاده نامناسب هنوز مشکلات اصلی رفع نشده در روستای کماله است.

«چامه» ویژه سیدعلی صالحی منتشر شد
هم اکنون بخوانید

 او به مدرسه‌ایی تنها با سه کلاس در روستا کماله اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه فرزندانمان تا سوم ابتدایی می‌توانند در این روستا درس بخوانند و برای ادامه تحصیل در کلاس چهارم دوره ابتدایی باید به روستاهای دیگر بروند. از قرارگاه پیشرفت و آبادنی تقاضامندیم نسبت به ساخت هر چه زودتر مدرسه در این روستا اقدام کنند.

ساخت مسجد اورامان یکی دیگر از اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که طی سال گذشته با همکاری مردم این روستا در حال ساخت‌وساز است.

محمود رحیمی یکی دیگر از ساکنان روستای اورامان، می‌گوید: با توجه به نیاز جمعیت مسجدی بزرگ برای زنان و مردان در روستای اورامان ضروری است در این راستا با همکاری مردم ساخت‌وساز این مسجد را سال گذشته آغاز کردیم و امسال نیز قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه اعتباراتی را تخصیص دادند.

وی می‌گوید: مردم روستای اورامان به‌صورت جهادی در ساخت مسجد همکاری داشته‌اند اما به دلیل ناتوان بودن وضع مالی مردم با کمبود اعتبار مواجه شده‌ایم و ساخت‌وساز این مسجد تعطیل‌شده است، لذا از مسئولین استان درخواست داریم جهت تکمیل مسجد ما را یاری کنند.

احمد پیشرو، مسئول عمران و شهرداری اورامان تخت، گفت: اورامان تخت از سال ۹۰ با تجمیع روستا به شهر تبدیل شد که در طول چند سال گذشته مشکلات عدیده‌ای ازجمله نبود فاضلاب داشت که با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این راستا چهار کیلومتر فاضلاب اجرا و ضمن زیبا سازی شهر و رعایت اصول بهداشتی، منجر به سازمان‌دهی شد.

وی می گوید: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در زمینهٔ خانه عالم، غسالخانه و مرمت مدرسه در این شهر اقدامات بسیار خوبی داشته‌است و همچنین در سطح کل بخش فعالیت‌های ازجمله جاده بین مزارع در هوار بنن، و جاده جدید با کمک شهرداری و مردم انجام‌شده است.

و اما اقداماتی که توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این مناطق به انجام رسیده است را مسئولان سروآباد در نشست با پایگاه خبریان تشریح کردند که اهم آن در ادامه آمده است.

زیارت نجات‌بخش حرم امام حسین(ع) برای اسرای ایرانی
هم اکنون بخوانید

کامیار میرزایی، فرماندار شهرستان سروآباد، گفت: در طول سال‌های گذشته بیش از ۹۰ پروژه شامل ساخت مدرسه، مرمت مسجد، خانه عالم و جاده بین مزارع را بااعتباری بالغ‌بر سه میلیارد تومان جهت توسعه و آبادانی شهرستان سروآباد انجام داده است.

وی، بیان کرد: در این شهرستان تعداد ۶۰ روستا تحت پوشش خدمات آبفار، ۸۴ درصد شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی و بیش از ۱۳ هزار عدد تعداد انشعابات خصوصی توسط اداره آب و فاضلاب شهرستان سروآباد نصب‌شده است.

فرماندار سروآباد، با اشاره به اجرای آسفالت از قیر یارانه‌ای و رایگان در این شهرستان، افزود: تاکنون در مجموع دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان عملیات آسفالت در شهرستان سروآباد صورت گرفته است.

وی، عنوان کرد: در راستای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از سال ۹۲ به تعداد ۲۲۸ واحد مسکونی عقد قرارداد بانکی انجام‌شده که بالغ‌بر دو میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بوده است.

میرزایی با اشاره به اینکه خدمات خوبی در حوزه گازرسانی شهرستان سروآباد انجام‌گرفته است، افزود: در حال حاضر اشتراک‌پذیری شهری در این شهرستان سه هزار و ۱۸۰ و روستایی ۱۲هزار و ۶۴۵ اشتراک است و در کل تعداد ۶۴روستا گازدار و تعداد ۹ روستا فاقد گاز هستند.

سرهنگ جعفر غفاریان، فرمانده سپاه سروآباد، دراین‌باره گفت: بسیج سازندگی به‌صورت مشارکتی با حمایت کمیته امداد ۴۳ واحد مسکن محرومان را در دو مرحله، به انجام رسانده که خوشبختانه ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: ساخت ۷۷ واحد مسکونی در قالب طرح محرومیت‌زدایی با مشارکت بهزیستی آغازشده و همچنین تهیه جهیزیه برای ۱۲۰ جوان، در قالب ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

فرمانده سپاه سروآباد، عنوان کرد: در جهت محرومیت‌زدایی ۶۰۰ بسته سبد کالا، ۶۰۰ بسته لوازم‌التحریر و ۹۰۰ بسته البسه برای افراد نیازمند شهرستان سروآباد فراهم‌شده است.

غفاریان خاطرنشان کرد: بنیاد علوی که یک بنیاد مستقل است امسال اقداماتی را جهت توسعه در شهرستان سروآباد آغاز کرده و قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز راستای محرومیت‌زدایی همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا