پتانسیل صادراتی منطقه و سهم ناچیز ما از آن!! "استاندارد" یک حلقه واسط اطمینان‌بخش

به گزارش ایسنا-دکتر حشمت‌الله عسگری در نشستی با فعالان استاندارد که با حضور مرندی مقدم معاون سازمان استاندارد ایران برگزار شد از “استاندارد” به مثابه یک حلقه واسط اطمینان‌بخش نام برد و اظهار کرد: در کشوری همچون ایران که با انواع مخاطرات طبیعی همچون سیل، زلزله و…دست و پنجه نرم می‌کند توجه به استانداردها و مقرراتی نظیر آنچه در نظام مهندسی ساختمان مورد تاکید است امری ضروری است.

وی بر لزوم تعریف استانداردها در همه بخش‌ها تاکید و تصریح کرد: استانداردسازی فراتر از قوانین جاری در کشور، باید به مطالبه‌ای عمومی تبدیل و در زمینه آن فرهنگسازی شود.

این اقتصاددان، حرکت به سمت “استانداردهای کارخانه‌ای”را امری ضروری برای اقتصاد و تولید امروز کشور ارزیابی و خاطرنشان کرد: خوشبختانه سازمان استاندارد به سمت ایجاد این استانداردها خیز برداشته است.

وی اطمینان‌بخشی به مصرف‌کننده را در ارتقاء تولید موثر دانست و گفت: فرآیند این اطمینان‌بخشی در قالب همین نشان‌های استاندارد اتفاق می‌افتد.

پتانسیل صادراتی منطقه و سهم ناچیز ایران از آن

دکتر عسگری ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از استانداردهای دوگانه خاطرنشان کرد: متاسفانه در مقطعی به دلیل همین دوگانگی‌ها، میزان مرودات تجاری و اقتصادی ایران با عراق که از مهمترین شرکای تجاری کشور بود به شدت کاهش یافت چرا که در آن مقطع دو طرف فاقد “زبان مشترک استاندارد” بودند و به دلیل نبود این استانداردها، عراق برخی استانداردهای خود را به ما تحمیل کرد که این رویه در آن مقاطع به تجارت ما آسیب زد.

وی بر ضرورت توجه بیشتر به استانداردهای بین‌المللی تاکید و اظهار کرد: در هر فرآیندی که قاعده و استانداردها تعریف نشده، کشور دچار خسران و زیان شده لذا ایجاد چارچوب و استانداردها –چه از نوع اجباری و چه از نوع تشویقی‌اش- می‌تواند به بهبود شرایط و روند رو به رشد تولید کمک کند.

پژو ۳۰۱ داخلی به‌ تولید انبوه می‌رسد
هم اکنون بخوانید

این دکترای اقتصاد پتانسیل صادراتی ایران در منطقه را افزون بر ۲۰۰۰میلیارد دلار اعلام و خاطرنشان کرد: با وجود این پتانسیل بالا در منطقه، کشور ما توانسته تنها ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار از این پتانسیل صادراتی را جذب کند به عبارتی ما به دلایل مختلف و از جمله عدم ارتقاء تولید و استانداردها در گذشته نتوانستیم از ظرفیت بالای بازارهای منطقه استفاده کنیم.

دکتر عسگری تصاحب بازارهای جهانی و منطقه‌ای را مستلزم تلاش و مساعی بیشتر دانست و گفت: تصاحب این بازارها نیازمند تلاش بیشتر دولت، مجلس و بخش خصوصی و …است.

لزوم افزایش حساسیت جامعه به استانداردها

وی با اشاره به اهمیت سلامت و ایمنی در کشورها از استاندارد به عنوان دستگاهی مهم در ارتقاء کیفی سلامت و ایمنی یاد کرد و افزود: چه زیان‌ها که در اثر انفجار یک بخاری غیراستاندارد در یک مدرسه دورافتاده یا فرو ریختن پل یا ساختمانی در یک شهر یا روستا به جامعه ما تحمیل نشده لذا جدای از نگاه اقتصادی به استاندارد، این مهم از منظر اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل است که باید تلاش شود تا با فرهنگ‌سازی، حساسیت جامعه نسبت به استانداردها را افزایش دهیم.

معاون امور اقتصادی استانداری سمنان با بیان اینکه تبدیل استانداردها به دغدغه یک سازمان کافی نیست ادامه داد: استانداردسازی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و تا زمانی که این مهم به مطالبه همه مردم تبدیل نشود نمی‌توانیم توفیق چندانی داشته باشیم.

عسگری با بیان اینکه با تحمیل استانداردها به جایی نمی‌رسیم از استاندارد به مثابه زبان مشترکی یاد کرد و گفت: استاندارد یک زبان گفت‌وگو است و این زبان گفتگو باید فرهنگسازی و نشر بیابد.

وضعیت پوشش بیمه‌ای در صنعت خودرو
هم اکنون بخوانید

“استاندارد” یک حلقه واسط اطمینان‌بخش

معاون استاندار سمنان از استاندارد به مثابه یک حلقه واسط اطمینان‌بخش یاد کرد و گفت: نشان استاندارد یک حلقه واسط است که به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد و این اطمینان‌بخشی و ایجاد ارتباط دوسویه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده سرمایه‌ بزرگی است که باید پاس داشته شود.

وی تسهیل در ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را ضروری خواند و با اشاره به اقدامات خوب سازمان استاندارد در چند سال اخیراظهار کرد: اینکه از طریق یک کد ۱۰ رقمی که ذیل نشان استاندارد مندرج بر کالاها آمده، مصرف‌کننده می‌تواند از محل و نام واحد تولیدی و دیگر اطلاعات این بخش اطلاع حاصل کند به معنای آن است که ارتباط بین این دو تسهیل شده و لذا با تداوم این روند و ایجاد گفت‌وگوی بیشتر بین تولیدکننده و مصرف‌کننده زمینه برای ارتقاء بیش از پیش کیفیت کالاها فراهم می‌شود.

این مقام مسوول با ابراز خرسندی از فرهنگسازی در خصوص استاندارد کالاها در مهدها و مدارس ابتدایی گفت: اگرچه ما در حوزه‌های مختلف، راه‌های نرفته بسیاری داریم اما ورود مفهوم استاندارد به مهدها و مدارس و گفتگو درباره اهمیت و ضرورت آن اتفاق خوبی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا