ارزیابی‌های زیست‌محیطی به طرح جامع مدیریت شهری تهران اضافه می‌شود

به گزارش ایسنا، شینا انصاری در نشست ارزیابی استراتژیک محیط زیستی سیاست‌ها، طرح‌ها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران ضمن بیان اینکه کلانشهرهای کشور از جمله تهران به دلیل بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات مشکلات متعدد زیست‌محیطی دارد، اظهار کرد: وضعیت محیط زیستی هر جامعه تابع نظام اعتماد نو به نقل از برنامه
‌ریزی آن خواهد بود بنابراین با اصلاح نظام اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی می‌توان به سمت پایداری محیط حرکت کرد.

مدیرکل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: ارزیابی راهبردی محیط زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران (SEA) می‌تواند خطوط توسعه شهری را هدایت کند.

انصاری با اشاره به اهداف ارزیابی راهبردی محیط زیستی طرح‌های جامعه و تفصیلی شهر تهران تصریح کرد: در نظر داشتن اثرات محیط زیستی ناشی از اقدامات راهبردی پیشنهادی، شناسایی بهترین و عملی‌ترین گزینه‌های محیط زیستی، اعلام هشدار اولیه درباره اثرات تجمعی و تغییرات عمده و دستیابی به الگوی مطلوب محیط زیستی برای تامین نیازهای اساسی توام با حفظ توان سرزمینی در بلندمدت از جمله اهداف SEA است.

وی ادامه داد: اولین سند قانونی ارزیابی راهبردی محیط زیستی در آمریکا طی سال ۱۹۶۹ تصویب شد که به دنبال آن کلیه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی فدرال ملزم به رعایت ملاحظات و ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح‌ها و پروژه‌ها شدند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ارزیابی راهبردی محیط زیست را از اوایل دهه ۷۰ میلادی در دستور کار خود قرار دادند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در ایران ارزیابی راهبردی زیستی علیرغم اهمیت موضوع پیشینه چندان طولانی ندارد، تصریح کرد: توجه به ملاحظات محیط زیستی و ادغام آن‌ها در سیاست‌ها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های کلان برای نخستین بار در ماده ۱۸۴ قانون اعتماد نو به نقل از برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این ماده مقرر شد برای تحقق اهداف اصل ۵۰ قانون اساسی نظام ارزیابی راهبردی محیط زیستی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی تدوین شود و به اجرا درآید.

نیازمند مدیریتی هستیم که به سرمایه های درونی کشور اتکا کند/لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: موضوعی که حتی با بررسی شرح خدمات تیپ طرح‌های جامع رایج در کشور می‌توان به آن پی برد این است که ارزیابی‌های انجام شده توسط این قبیل طرح‌ها بیشتر با تاکید بر جنبه‌های کالبدی مانند مسکن، کاربری اراضی و شبکه معابر و مباحث مربوط به جمعیت پذیری صورت گرفته است و کمتر به جنبه‌های محیط زیستی محیط شهرها پرداخته شده است.

به گفته انصاری بر اساس ماده ۶۷ اعتماد نو به نقل از برنامه پنج ساله سوم شهرداری موظف است نسبت به ارزیابی تاثیرات اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و اقتصادی سیاست‌ها و طرح‌های شهری اقدام کند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه SEA در سطوح سیاستگذاری طرح‌ها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها محیط زیست را لحاظ می‌کند، گفت: طی سال‌های گذشته ملاحظات زیست‌محیطی پروژه‌های شهری در سطوح فوق و در مقیاس‌های کوچک بررسی می‌شد و اثرات تجمعی این پروژه‌ها در نظر گرفته نمی‌شد. هدف ما این است که در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران ارزیابی راهبردی محیط زیستی پیاده‌سازی شود.

وی در پایان تاکید کرد: در طرح جامع مدیریت شهری که قرار است بعد از ۱۳ سال بازنگری شود SEA در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر نیز مطالعات و شرح خدمات آن پیش‌بینی شده است همچنین در سایر طرح‌های شهری از جمله طرح جامع حمل و نقل ترافیک و مدیریت پسماند نیز نگاه ارزیابی راهبردی محیط زیستی لحاظ می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا