از وضعیت بحرانی فرونشست زمین تا حق آبه مغفول مانده کشاورزان جنوب تهران

به گزارش ایسنا، حسن خلیل‌آبادی پس از استماع گزارش وزیر نیرو با بیان این که کشاورزان ری از رودخانه‌های کن، جاجرود و غیره حق آبه رسمی و ثبت شده داشتند گفت: اما از زمانی که سد امیرکبیر ساخته شد این حق آبه قطع شد و حالا روان آبهای سطحی نصیب آنها می‌شود. کشاورزان فشافویه نیز در خصوص دریافت آب بلاتکلیف هستند.

وی با بیان این که فاضلاب خانگی شبکه تهران به تصفیه خانه جنوب تهران هدایت می‌شود که متاسفانه این مساله مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است گفت: علاوه بر آن که میزان فاضلاب وارده به این تصفیه خانه بیش از حد مجاز است و مشکلات زیادی را برای اهالی و کشاورزان ایجاد کرده است، می‌بینیم که بیشتر روستاها و شهرهای جنوب تهران هنوز به این تصفیه خانه وصل نشده‌اند.

همچنین در ادامه بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورا نیز گفت: برخی از مسائل دیگر ابعاد ملی پیدا کرده است به عنوان مثال فرونشست در تهران ابعاد ملی دارد به گونه‌ای که سطحش بحران است نه هشدار و با این که موضوع بسیار جدی است اما به دلیل بخشی نگری هنوز راهکار موثری برای این مساله ملی پیدا نشده است.

وی با بیان این که تکمیل شبکه فاضلاب تسریع کننده فرونشست تهران است و این در حالی است که شهرداری تهران نیز هنوز استفاده از پس آب را جایگزین آبیاری با چاه نکرده است، گفت: منفعت سازمانی، باعث می‌شود که هر سازمانی فقط پیگیر موضوعات مربوط به خودش باشد و به همین دلیل است که می‌بینیم وقتی آب کافی، برای آبیاری بوستان یاس و چیتگر نیست، به جای آن که شهرداری تهران، به فکر راه حل اساسی باشد، شهرداران منطقه پای میز مذاکره با شرکت آب و فاضلاب می‌نشینند.

ماسک‌ ساده از ماسک‌ دریچه‌دار بهتر است
هم اکنون بخوانید

وی با بیان این که مساله فرونشست تهران و تامین آب فضای سبز باید در سطح کل شهرداری و وزارت نیرو بررسی شود گفت: به نظر می‌رسد باید کارگروهی بین شهرداری و وزارت نیرو تشکیل شود و با اولویت بندی مسائل و غلبه بر بخشی نگری مشکلات را حل کنیم. و شاید الان شهرداری از یک مساله‌ای همچون فرونشست احساس خطر نکند اما بعدا حل این مشکلات به یک ضرورت تبدیل می‌شود.

در ادامه صدر اعظم نوری با بیان این که حل آلودگی هوا و ترافیک دو دغدغه‌ی مهم مردم شهر تهران است، گفت: فضای سبز در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارد و حیات فضای سبز نیز به آب بستگی دارد.

وی با اشاره به لزوم تامین آب مورد نیاز فضای سبز از طریق پس آب افزود: پس آب امروز برای تهران حیاتی و جدی است و انتظار می‌رود که شرکت آب و فاضلاب نیز یک اعتماد نو به نقل از برنامه جدی داشته باشد شورا نیز کمک‌هایی در این زمینه کرده و آماده است تا کمک‌های بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری از اسناد بالا دستی کمک به وزارت نیرو را در نظر گرفته گفت: شاهدیم که دوستانمان در مجموعه غیر شهرداری وقتی مشکلات خودشان حل می‌شود دیگر مسائل دیگران در اولویتشان نیست و انتظار داریم که این مساله حل شود.

وی با بیان این که از دهه ۴۰ برای پارک چیتگر حق آبه منظور شده بود اما به دلیل حساب و کتاب و بدهی‌ها شاهد بودیم که آب در دو فصل آبگیری بر روی پارک چیتگر بسته شد و طی سنوات گذشته بیش از ۹۰ هکتار از پارک تخریب شد ادامه داد: دیگر انتظار نداریم که در این دوره مدیریت نیز مشکلات همچنان پا بر جا باشد.

اولین زن شهید مدافع سلامت استان بوشهر آسمانی شد
هم اکنون بخوانید

به گفته‌ نوری بحث برداشتن  یا جابجایی تیرهای برق در بافت فرسوده به کندی صورت می‌گیرد که باید برای آن راه حلی اندیشید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا