مرگ ۲۷ نفر در آذربایجان شرقی در اثر گازگرفتگی طی پنج ماهه اول سال‌جاری ‌

به گزارش ایسنا، طی مرداد ماه سال‌جاری تلفاتی بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن در استان گزارش نشده و طی سال گذشته نیز ۳۴ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز سمی منواکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند.

علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو بوده و عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است، از این رو با بالا رفتن درصد این گاز در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت شده و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب دچار اختلال می‌شود؛ به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها از دیگر علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است و اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

مناسب سازی ۱۴ هزار مدرسه ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
هم اکنون بخوانید

چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم؟

۱٫ آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

۲٫ از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

۳٫ توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

۴٫ هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و …) آتش روشن نکنید.

۵٫ هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

۶٫ قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنید.

۷٫ تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.

۸٫ در محیط های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می‌شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا