حفاظت از زیرساخت‌ها و مردم دو عنصر اساسی پدافند غیرعامل است/ قوانین قدیمی بازدارندگی لازم را ندارند


حفاظت از زیرساخت‌ها و مردم دو عنصر اساسی پدافند غیرعامل است/ قوانین قدیمی بازدارندگی لازم را ندارند

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: زمانی که هواپیمای بدون سرنشین مورد اصابت قرار گرفت همه انتظار پاسخ داشتند، اما دشمن پاسخی نداد که این امر قدرت نظامی ما در منطقه را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در دومین همایش شهرداران و شوراهای اسلامی، مصون سازی زیرساخت ها گفت: در شرایطی قرار داریم که از ابتدای سال جاری٬ فاصله ما با دشمن نزدیک تر شده است. همدیگر را از نزدیک می بنیم و خاکریزها به هم نزدیک‌تر شده است.

وی با بیان اینکه در لایه های مختلفی درگیر هستیم، افزود: اکنون نوع درگیری متفاوت است و باید تلاش کنیم در همین شرایط بتوانیم خودمان را تطبیق دهیم.

سردار جلالی افزود: اکنون نوع جنگ ما با دفاع مقدس متفاوت است و حوزه های مختلف مسئولیت ما در شهرداری ها متفاوت است. با تدبیر مقام معظم رهبری و اقدامات خوب دولت، دست برتر در اختیار ما است وایدئولوژی سیاسی ما باعث شد تا دشمنان به دنبال تفاهم با ایران باشند.

وی افزود: مسئولین سیاسی کشور تلاش می کنند از این اوضاع به نحوی استفاده کنند که منافع ملی کشور حاصل شود.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه در لایه های نظامی آمادگی خود را به دشمن تفهیم کردیم تصریح کرد: این مسأله باعث بازدارندگی دفاعی خوبی در منطقه شده است.  وقتی مسئول پدافند هوایی نیمه شب هواپیمای بدون سرنشین را رصد می کند یعنی اراده های دفاعی ما و اراده دفاعی کشور مستحکم، آماده و شجاعانه در حال ایفای نقش است.

وی اظهار داشت: زمانی که هواپیمای بدون سرنشین مورد اصابت قرار گرفت همه انتظار پاسخ داشتند اما دشمن پاسخی نداد که این امر قدرت نظامی ما در منطقه را نشان می دهد.

سردار جلالی افزود: با این اقدام گزینه‌های دشمن زیر میز رفت و نتوانست از گزینه‌ها استفاده کند و این تغییر در ماجرا بود و نقطه عطفی در افول قدرت آمریکا بود.

وی گفت: کسانی را که دشمن همواره تشویق به حمله به ما می کرد، تبدیل به کسانی شدند که آمریکا را تشویق می کردند به ایران حمله نکند. اگر آتشی در منطقه افروخته شود، کشورهای مشوق هیزم آن آتش خواهند بود و حتما در این آتش خواهند سوخت.

آغاز جلسه غیر علنی مجلس با حضور فرمانده سپاه
هم اکنون بخوانید

رییس پدافند غیرعامل افزود: در حوزه اقتصادی تدابیری که  در حوزه ارز اتخاذ شد و آرامشی که در بازار ارز ایجاد شده باعث شکل گیری لایحه های فرصت زای اقتصادی شد و در حال انجام بهتر امور اقتصادی در حوزه های تولید داخلی کشور هستیم که رشد ۴۰درصدی ارزش پولی کشور در ماه های گذشته گواه آن است.

وی ادامه داد: نتایج اولیه اقدامات نشان می‌دهد کاملا موثر است و اگر هم افزایی داشته باشیم می‌توانیم بر دشمن غلبه کنیم.

سردار جلالی درخصوص تهدیدهای سایبری نیز گفت: دشمن رسما اعلام کرده است که ما را تهدید سایبری کرده و باید اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه دشمن در تلاش است ظرفیت‌های خود را به حوزه موثر مردم منعکس کند، گفت: می‌خواهند شورش و آشوب و‌ خیزشی در جریان مردمی شکل دهند و آن را به مقابله با دولت و‌ حکومت بکشانند که در لایحه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی آن را انجام دهند که بخشی از  آن را در سال ۹۶ و۹۷ تجربه کردیم که الگویی از جنگ مردم محور است.

وی تصریح کرد: اما با هماهنگی حداقلی در حوزه‌های مختلف نظامی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی و حرکت بسیجی‌وار ضعف‌های ناشی از عملکرد خودمان را به سرعت برطرف کردیم.

وی با بیان اینکه نمونه این اقدام را در ابعاد برون مرزی نیز می بینیم گفت: در کشور عراق، وقتی بین ایران و عراق هماهنگی شکل می‌گیرد و اربعین با هماهنگی دو کشور احیا می‌شود، با روش تحریک مردم از درون و ظرفیت‌های جنگ مردم محور، مردم عراق را تحریک می‌کنند.

سردار جلالی تصریح کرد: امروز جنگ مردم محور تهدید روی میز ما است و باید به درک واحد و مشخصی نسبت به آن برسیم‌. وقتی رسانه و شبکه های اجتماعی بتوانند مردم را سازماندهی کنند، در صورتی که نظارت وجود نداشته باشد، مردم را علیه کشور تحریک می‌کند.

بررسی پیشنهاد شمول شهرک‌های صنعتی غیردولتی از مزایای بخش دولتی در کمیسیون امور زیربنایی دولت
هم اکنون بخوانید

وی افزود: دفاع مردم محور اینجا خود را نشان می‌دهد و یک موضوع بسیار اساسی و جدی است.

وی تاکید کرد یکی از وظایف پدافند غیرعامل صیانت از مردم است، گفت: باید  در کشور ما طراحی حفاظتی انجام شود و ساختارهای قابل اجرا و تقسیم بندی شده با تعیین نقش دستگاه‌ها در چارچوب‌های مشخص انجام و به نتیجه برسد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: حفاظت از زیرساخت‌ها و حفاظت از مردم دو عنصر اساسی پدافند غیرعامل است و در دو سال گذشته مسأله صیانت از مردم در پدافند غیرعامل مجددا بازخوانی و بازنویسی شده است.

رییس پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه قوانین قدیمی بازدارندگی لازم را ندارند، گفت: قوانین مربوط به سال  ۱۳۳۷است و بازدارندگی لازم را با توجه به شرایط امروز ندارند و نیازمند قوانین مدرن هستیم.

وی تصریح کرد: ۷۲درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند براساس آمار وزارت کشور و با توجه به این جمعیت، تمرکز پدافند غیرعامل  بر روی شهرها است‌. از سال گذشته سندی راهبردی تنظیم و با کمک جمعی از نخبگان کشور، جلساتی برگزار شد و پیش نویس سند راهبردی پدافند غیرعامل تعریف و طی هفته گذشته به جمع بندی و به تصویب رسید و تا هفته آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی درخصوص مفاد این سند گفت: این سند تلاش می کند موضوع حفاظت، صیانت و مراقبت از مردم را در چارچوب حوزه شهری ساماندهی کند.پنج مورد ملی در این سند پیش بینی شده است که اولین آن چگونگی حفاظت از مردم در برابر تهدیدات است‌.مساله بعدی پدافند نوین است، سومین موضوع حفظ نیازمندی های اساسی مردم در شرایط بحران است و ارتقا و تضمین تداوم کارکردها را در برمی گیرد. چهارمین مورد تامین نیازمندی های هفت گانه اساسی مردم در شرایط بحران است.همچنین تداوم اطلاع رسانی به مردم در شرایط تهدید و بحران از دیگر مواردی است که در این سند پیش بینی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سه =

دکمه بازگشت به بالا