کیانوش‌راد: طرح «صلح هرمز» اتفاق بسیار مهمی است

محمد کیانوش‌راد در گفت‌و گو با ایسنا، در ارتباط با سفر اخیر تیم دیپلماتیک ایرانی به ریاست رئیس جمهور اظهار کرد: این سفر به‌دلیل تحولات منطقه‌ای و مساله حملات به تاسیسات نفتی عربستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . دیدارهای روحانی با سران کشورهای بزرگ و ارائه طرح «صلح هرمز» هم اتفاق بسیار مهمی است . فراموش نکنیم که موقعیت برتر ایران نسبت به همسایگان راهبرد استراتژیک ایران از گذشته تا کنون بوده و هست .

وی در همین راستا ادامه داد: این راهبرد استراتژیک ایران ، امری واقعی است که نه تنها موقعیت ژئوپولتیک ایران ، که سایر مولفه‌های انسانی نیز موید آن است. زیاده خواهی آمریکا و ایستادگی ایران بر مواضع اصولی و منطقی و مبتنی بر چارچوب های قانونی و بین المللی مسیر اجماع بین المللی را علیه ایران خواهد بست .

این عضو حزب اتحاد ملت دستاوردهای این سفر را در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه با سران کشورهای قدرتمند خواند و گفت: باید منتظر نتایج  سفر بود. اما توان دیپلماتیک ایران  مبتنی بر رئالیسم سیاسی در عرصه روابط بین الملل است که این موضوع به تنهایی کافی نیست، ایران باید بتواند  با پیام صلح و دوستی مانع از اجماع مجددقدرت ها تحت لوای آمریکا گردد .

وی افزود: نقش دفاعی ایران به عنوان سیاستی راهبردی که مورد اجماع تمامی گروه‌ها و جناح های داخلی است باید به‌صورت دقیق و با دوری از بهانه دادن به جامعه جهانی تحقق یابد. دوری از سیاست‌های ماجراجویانه و ندادن گزک به جامعه جهانی اقدامی است که ایران باید آن را با دلایل متقن  به اثبات برساند .

پیام تبریک مونسان به رئیس جدید قوه قضاییه
هم اکنون بخوانید

کیانوش‌راد با اشاره به “طرح صلح هرمز” برای ایجاد صلح در منطقه گفت: درک این نکته که بازدارندگی تنها از طریق نظامی حاصل نمی شود، برای همه مسئولین نظام از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. طرح صلح هرمز را هم باید در این چارچوب تحلیل کرد . این واقعیتی انکار ناپذیر است که اتحاد جماهیر شوروی هم با تکیه به بازدارندگی صرفِ نظامی به بن بست رسید و دچار فروپاشی شد. ایران باید مسایل منطقه ای خویش را با عربستان حل و فصل نماید و تنش زدایی به عنوان سیاستی دائمی باید مد نظر ایران و جمهوری اسلامی باشد .

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی باید راه را برای تقویت و رشد اقتصادی خویش بیابد . این مساله جز در سایه صلح منطقه ای محقق نخواهد شد . تقویت بنیان های اقتصادی ایران ذیل مفهوم صلح با همسایگان و در منطقه و جهان قابل دستیابی است. البته تلاش در این مسیر به معنای گذشت از منافع ملی ایران و افزایش توان بازدارنگی در ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و نظامی است .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در حالی که همه رقبای منطقه‌ای و آمریکا به دنبال یافتن بهانه‌ای برای افزایش فشارها بر ایران هستند ، سیاست واقع بینانه باید نقطه اتکای ایران باشد. حفظ و تقویت ِ اجماع داخلی بر سر برجام و اقدام متقابل متناسب با اروپا بر تعهدات برجامی مانع اجماع مجدد علیه ایران خواهد گشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا