آمریکا که خود گفت‌وگو و مذاکره را بر هم زد امروز مدافع گفت‌وگو شده است


آمریکا که خود گفت‌وگو و مذاکره را بر هم زد امروز مدافع گفت‌وگو شده است

جلسه دیدار اعضای شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی عصر امروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به فشارهای حداکثری آمریکا علیه ملت ایران و اذعان این کشور مبنی بر تلاش در جهت فروپاشی اقتصاد ایران گفت: حالا که آمریکایی‌ها از فروپاشی ایران، نظام و اقتصاد کشور ناامید و مأیوس شده اند، امروز به دنبال مذاکره و گفتگو هستند و کسانی که خود گفتگو و مذاکره را بر هم زدند امروز مدافع گفتگو شده اند.

معاون اول رییس جمهور افزود: مقام معظم رهبری در برابر فشار حداکثری به آمریکا یک راهبرد مهم را برای مدیران کشور و ملت ایران ترسیم کرده‌اند که این راهبرد مقاومت فعال در برابر فشارها است که باید همه مدیران کشور در این راستا حرکت کنند.

جهانگیری با تبریک روز جهانی دریانوردی به مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور، از خدمات و تلاش های آنان به خصوص در شرایط سخت تحریم قدردانی کرد و گفت: اقداماتی که ارگان‌های دریایی در این شرایط سخت انجام داده اند به معنای واقعی مدیریت جهادی و ایستادگی است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدا، ایثارگران، آزادگان و همه نیروهای مسلح و بسیج مردمی فعال در دفاع مقدس، تصریح کرد: دوران دفاع مقدس دوران سختی و مظلومیت و در عین حال ایثارگری، همبستگی، همدلی و فداکاری بود که با اتکا بر این مولفه ها توانستیم جنگی که می خواستند ظرف چند روز به نفع خود و با اشغال کشور پایان دهند را پس از هشت سال دفاع، با سربلندی به پایان برسانیم.

جهانگیری افزود: درس‌های زیادی از دوران دفاع مقدس آموخته ایم که نیاز است هر روز و به ویژه در این ایام که آمریکایی ها جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند آنها را مرور کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که آمریکایی ها در جریان تحریم ملت ایران، بخش نفت که مهمترین بخش درآمدی کشور است را هدفگذاری نمودند وتلاش کردند که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، ادامه داد: ‌آمریکایی ها علاوه بر بخش نفت نظام بانکی و حمل و نقل دریایی کشور را نیز مورد تحریم قرار دادند و تصور می کردند که کشور بزرگی مانند ایران که ۸۵ درصد حمل و نقل آن از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، برای سرپا نگه داشتن اقتصاد و تأمین نیازهای مردم به شدت دچار چالش و تنگنا می شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان این که با همت مدیران بخش نفت کشور آمریکا نتوانست به اهداف خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت دست پیدا کند، گفت: در بخش حمل و نقل دریایی نیز با تلاش ها و اقدامات شایسته‌ای که با همت مدیران این بخش صورت گرفت، دستاوردهایی حاصل شد که افتخار آفرین است.

جهانگیری با اشاره به خروج شرکت های کشتیرانی خارجی از ایران همزمان با تحریم آمریکایی ها، خاطرنشان کرد: این شرکت ها زمانی که ایران را ترک می کردند ۸۵ هزار کانتینر را نیز از کشور خارج کردند و این باعث شد که صادرکنندگان کشور با کمبود کانتینر مواجه شوند که خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان داخلی امروز این مشکل برطرف شده که جای قدردانی دارد.

معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از محدودیت های شرکت های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی را محدودیت های بیمه ای برشمرد و افزود: خوشبختانه با وجود همه این فشارها و تنگناها، امروز شاهد آن هستیم که میزان واردات و صادرات در بخش حمل و نقل دریایی با رشد وزنی همراه بوده که این مرهون تلاش‌های ارگان‌های دریایی کشور به عنوان نماد مقاومت در دوره جنگ اقتصادی است.

جهانگیری ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات شایسته‌ای که در بخش دریا انجام شد، خرید تجهیزات ناوگان‌های حمل و نقل دریایی از جمله کشتی در دوران تحریم بود که با تصمیم گیری به موقع و پیش از آن که تحریم کنندگان ایران بخواهند اقدامی انجام دهند، ارز مورد نیاز آن تأمین شد و این کشتی ها به ناوگان حمل و نقل دریایی کشور پیوستند.

طرح ملی زه‌کشی استان گلستان با سرعت نهایی شود
هم اکنون بخوانید

معاون اول رییس جمهور برقراری امنیت در آبراه‌های کشور را از دیگر دستاوردهای خوب ارگان های دریایی دانست و گفت: بخاطر این همه اقتدار و تلاش به شما خسته نباشید و خداقوت می گویم و ملت ایران هرگز خدمات شما را فراموش نخواهد کرد چرا با دلسوزی و همت در برابر این مشکلات ایستادگی کردید و تحریم‌ها را دور زدید.

جهانگیری با بیان این که اقتصاد دریامحور باید یکی از جهت گیری‌های اصلی کشور باشد، بر لزوم شکل گیری اراده جدی در مدیران ارگان‌های دریایی برای تحقق اقتصاد دریامحور تأکید کرد و گفت: همه پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی یعنی دانش بنیانی، درونزایی، برونگرایی، عدالت محوری و مردم بنیانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در اقتصاد دریامحور متبلور است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کشور، این ظرفیت را یکی از موهبت های بزرگ الهی برشمرد و گفت: بسیاری از کشورها آرزوی برخورداری از یک کیلومتر ساحل را دارند و این در حالی است که ایران علاوه بر مسیر طولانی ساحلی دارای منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز در دریاست، تنگه هرمز نیز به عنوان یکی از مهمترین گلوگاه های عبور و مرور دریایی، تحت تسلط کامل ایران است.

جهانگیری با بیان این که متأسفانه با وجود این همه ظرفیت در بخش ساحل و دریا نتوانسته ایم استفاده و بهره برداری مطلوبی از این ظرفیت‌ها داشته باشیم، تصریح کرد: البته در سواحل خلیج فارس به دلیل وجود استان‌های توسعه یافته نظیر بوشهر و خوزستان، زیرساخت ها به شکل مناسبی ایجاد شده اما در سواحل دریای عمان هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران گفت: سواحل مکران باید و می تواند به یکی از مهمترین محورهای توسعه ایران تبدیل شود و اگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی که برای توسعه این سواحل تدوین شده به خوبی اجرا شود، می‌تواند سهم بزرگی از توسعه ایران را بر عهده بگیرد.

جهانگیری از مدیران ارگان های دریایی خواست پرچم اقتصاد دریامحور را برافراشته نگه دارند و گفت: امروز که در شرایط تحریم به تولیدکنندگان داخلی توجه می کنیم باید این را در نظر داشته باشیم که تولیدکنندگان داخلی برای تأمین نیاز صنایع کشور سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای انجام می دهند و نباید زمانی که شرایط عوض شد این تولیدکنندگان را فراموش کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید بپذیریم که کشوری در حال توسعه هستیم و ممکن است محصولات تولیدکنندگان داخلی از نظر کیفیت و قیمت قدری ضعیف‌تر از محصولات مشابه خارجی باشند اما با این وجود این تولید کنندگان برای ارتقاء و رقابت با محصولات مشابه خارجی نیازمند حمایت ما هستند.

جهانگیری با تأکید بر این که عملکرد بخش دریایی در شرایط تحریم درخشان بوده است، گفت: اگر موانع اداری بر سر اقدامات مهم و بزرگ این بخش وجود داشته باشد باید حتماً برطرف شود و باید توجه داشته باشیم که مانع تراشی بر سر راه کارهای بزرگ در شرایط تحریم خیانت به کشور است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان این که هدف تحریم همواره ایجاد محدودیت برای جلوه های اقتدار و پیشرفت کشور بوده است گفت: یکی از بخش های مهمی که مورد هدف تحریم کنندگان قرار گرفته است بخش دریایی کشور است که با همت مدیران و حمایت‌های صورت گرفته، وضعیت بخش دریایی کشور از رشد خوبی برخوردار بوده و قابل مقایسه با گذشته نیست.

کشورهای دوست باید آمریکا را وادار به بازگشت به قانون کنند
هم اکنون بخوانید

مهندس اسلامی با اشاره به رشد ۱۰ برابری ظرفیت بنادر کشور، آن را جلوه ای از پیشرفت دانست و گفت: به همت فعالان عرصه دریایی، ناوگان کشتیرانی و نفتکش ایران از جایگاه خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به طرح توسعه بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در سه شیفت کاری و به صورت فشرده دنبال می شود و اقدامات لازم برای تأمین شناورهای مورد نیاز کشور نیز در دستورکار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خروج شرکت‌های حمل و نقل دریایی خارجی پس از اعمال تحریم‌ها از کشور گفت: آن زمان ۸۵ هزار کانتینر به همراه این شرکت ها از کشور خارج شد و تصور می‌کردند که با این کار حمل و نقل دریایی ما فلج خواهد شد اما امروز خط تولید کانتینر با استانداردهای بین‌المللی در کشور ایجاد شده است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم در این جلسه گزارشی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های دریایی کشور ارائه کرد و گفت: از نظر تعداد ناوگان دریایی در رتبه ۲۴ جهانی قرار داریم و حجم حمل و نقل دریایی کشور سالانه به ۳۰۰ میلیون تن می رسد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از اعضای موثر سازمان بین‌المللی دریانوردی محسوب می‌شود و با توجه به نقش کشورمان در این عرصه، قرار است سال ۱۴۰۰ ایران میزبان رویداد روز جهانی دریانوردی باشد که فرصت بسیار خوبی برای معرفی توانمندی های کشور در عرصه دریا است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها، توسعه زیرساخت‌های دریایی کشور ادامه پیدا کرده و ناوگان داخلی حمل و نقل دریایی موفق شده در شرایط تحریم بخش زیادی از نیازهای کشور را تأمین کند.

در ادامه این جلسه مدیران شرکت ملی نفتکش ایران هم با بیان این که این شرکت در سال ۱۳۳۴ تأسیس شد گفت: شرکت ملی نفتکش ایران امروز سه هزار و ۵۰۰ پرسنل و ۶۰ فروند کشتی دارد و سومین ناوگان حمل و نقل مواد نفتی دنیا است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست از وجود ۱۵۱ فروند کشتی با ظرفیت ۱۷۵ هزار کانتینر خبر داد.

در این جلسه مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز گزارشی از مأموریت های این انجمن ارائه کرد و گفت: ۳۰۰ شرکت در این انجمن عضویت دارند که ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

وی افزود: با وجود تحریم‌ها و موانع پیش رو، مدیریت هوشمند باعث شده که بتوانیم هر نوع کالا را به کشور منتقل کنیم.

رییس سازمان شیلات نیز در سخنانی گزارشی از وضعیت صید و آبزی پروری در کشور ارائه کرد و گفت: وضعیت صید و آبزی پروری در کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود ۴۰ برابر رشد داشته است

وی همچنین به تشریح برخی چالش‌های پیش روی سازمان شیلات پرداخت و صید غیرمجاز از سوی صیادان بدون مجوز، آلودگی های زیست محیطی و دخالت‌های دستگاه‌های غیرمسئول در توقیف ناوگان‌های صیادی را از جمله مشکلات پیش رو عنوان کرد.

نماینده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به این که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس از جمله مأموریت های نیروی دریایی سپاه است گفت: با توجه به حساسیت این دو منطقه اقدامات برجسته ای در حوزه حفظ و حراست از منافع ملی کشور صورت گرفته که تأمین امنیت ناوگان تجاری، صیادی و نفتکش از جمله این اقدامات است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی نداجا هم در این نشست با تأکید بر اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: توسعه این سواحل می‌تواند کشور را متحول کرده و عقب ماندگی های گذشته را جبران کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =

دکمه بازگشت به بالا