تبلیغ منصفانه‌ای از ایران منتشر نشده/ضروت توجه به بعد فرهنگی در توسعه گردشگری

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز در سمپوزیوم «گردشگری پایدار با محور طبیعت‌گردی» که از سوی سفارت اتریش در تهران با مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گردشگری پایدار را دارای چهار بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دانست و یادآور شد: بعد فرهنگی گردشگری به دلیل فراهم آوردن شرایط مناسب برای نزدیکی اقوام با یکدیگر و آشناشدن آن‌ها با دیگر کشورها بسیار مهم است. ایران، کشوری با فرهنگ غنی و جاذبه‌های کم‌نظیر فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که تبلیغات منصفانه‌ای درباره آن نشده است. گردشگرانی که از ایران بازدید کرده‌اند و با تصویر واقعی توسعه و پیشرفت ایران روبه رو شده‌اند، خاطرات لذت‌بخشی از ایران دارند که عموما با شنیده‌های آن‌ها متفاوت است.  

وی با بیان این‌که نزدیکی و تعامل فرهنگی ملت‌ها با گردشگری ایجاد می‌شود، افزود: گردشگری می‌تواند مانع وقوع بسیاری از چالش‌ها، درگیری‌ها و حتی جنگ‌هایی باشد که منفعت‌طلبان به دنبال آن هستند، بنابراین به بعد فرهنگی در توسعه گردشگری باید توجه ویژه‌ای شود.

طیبی با اشاره به موضوع این سمپوزیوم، «گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی» و شعار سازمان جهانی جهانگردی با محور اشتغال، اظهار کرد: انتخاب رویکرد «آینده بهتر برای جوامع محلی» بسیار قابل تحسین است؛ چرا که توزیع عادلانه ثروت گردشگری اهمیت زیادی دارد و هدایت اقتصاد گردشگری به روستاها که بیشتر در مسیرهای کوهستانی هستند، از مزایای بی‌نظیر گردشگری به حساب می‌آید.

وی سپس به معرفی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: این مجموعه به عنوان بزرگترین سازمان غیر دولتی فعال در انجام تحقیقات کاربردی و تولید نوآوری در ایران همواره به مباحث گردشگری و محیط زیستی توجه ویژه داشته است، ایجاد نخستین پژوهشکده گردشگری در ایران با هدف مطالعه و تحقیق در زمینه رفع موانع و توسعه صنعت گردشگری در مشهد و پژوهشکده محیط زیست در استان گیلان گواه بر این ادعا است.

فیلم‌های بدون امید معضل‌آفرین هستند/ راویتِ سیاسیِ پدیده‌های اجتماعی خالی از صداقت است
هم اکنون بخوانید

طیبی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی نخستین دانشکده علوم گردشگری ایران در دانشگاه علم و فرهنگ را راه‌اندازی کرد و برای اطلاع از میراث فرهنگی و تمدنی ایران نیز مرکز علمی ـ فرهنگی گردشگری دانشجویان ایران در جهاد دانشگاهی ایجاد شده است که این موضوع تاثیر بسیار خوبی در ارتقای هویت ملی دانشجویان داشته است.

رییس جهاد دانشگاهی بیان کرد: امیدواریم با تبادل تجربیات علمی و اجرایی حوزه گردشگری بین کشور ایران و اتریش، شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم و این سمپوزیوم بتواند به اهداف از پیش‌تعیین شده دست یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا