گوترش: هر اشتباه کوچک می‌تواند به درگیری‌ بزرگ منجر شود

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنان آغازین این نشست با اشاره به تهدیدات موجود بین‌المللی، خواستار تلاش جمعی برای دستیابی به صلح شده است.

او ضمن هشدار نسبت به عواقب تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، به حمله اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان اشاره کرد و گفت که هرگونه اشتباه محاسباتی کوچک می‌تواند به درگیری‌های بزرگ منجر شود.

دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت موجود در شبه جزیره کره، اوضاع را نامطمئن خواند و در عین حال اظهار کرد از تلاش‌ها برای دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی حمایت می‌کند.

گوترش در این سخنان اظهار کرد: منشور سازمان ملل پیام واضحی را به ما ابلاغ می‌کند؛ اینکه مردم را در جایگاه نخست قرار دهیم. نخستین واژگان این منشور به این اشاره دارد که ما باید مردم را در رأس کار خود قرار دهیم، در همه جا و همه زمان‌ها.

وی با اشاره به چالش‌های جهان معاصر، تصریح کرد: مردم به سازمان ملل متحد ایمان دارند اما آیا آنها به ما هم ایمان دارند؟

گوترش گفت: مردم حق دارند در صلح زندگی کنند. سال گذشته من در این مکان به رغم آشوب‌ها و درگیری‌ها راجع به بارقه‌های امید سخن گفتم. مذاکرات سیاسی در سودان و فرآیند صلح در آفریقای مرکزی امیدهای جدیدی ایجاد کرده است.

دبیرکل افزود: گام‌های برداشته شده برای حل بحران سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، همان‌طور که دیروز اعلام کردم، توافقی میان تمامی جناح‌ها به دست آمده که در زمینه کمیته معتبر، اعتدال‌گرا و همه‌جانبه‌ای به رهبری سوری‌ها برای قانون اساسی است.

ادامه پیشروی ارتش سوریه در حومه جنوبی ادلب
هم اکنون بخوانید

وی گفت: سازمان ملل متحد به دنبال آن است تا کمیته‌ای در ژنو در هفته‌ای آینده تشکیل دهد. در عرصه بین‌الملل شاهد آن هستیم که مناقشات تداوم دارد، تروریسم اشاعه می‌یابد و تهدید رقابت تسلیحاتی جدید روز افزون است. مداخله‌های خارجی و تعرض به قطعنامه‌های شورای امنیت، فرآیندهای صلح را دشوارتر می‌کند و بسیاری از وضعیت‌ها هنوز حل نشده باقی مانده‌اند که شامل یمن و لیبی و افغانستان و غیره می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه اظهارات خود با اشاره به موضع این سازمان درخصوص حل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین بر مبنی راهکار تشکیل دو کشور اظهارات خود را با پرداختن به تحولات ونزوئلا ادامه داد و گفت: در ونزوئلا ۴ میلیون تن از کشور فرار کرده‌اند که بزرگترین میزان آوارگی در دنیا محسوب می‌شود. تنش‌ها در جنوب آسیا رو به افزایش است و اختلافاتی وجود داردکه باید از طریق گفت و گو به آن پرداخته شود و فارغ از اینها ما با احتمال هشدار آمیز درگیری و جنگ در منطقه خلیج فارس مواجه هستیم که عواقب آن برای دنیا قابل تحمل نیست.

گوترش افزود: حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان به طور کامل غیرقابل قبول بود. این اتفاق در شرایطی است که هر گونه اشتباه محاسباتی کوچک می‌تواند به درگیری‌های بزرگ منجر شود. ما باید هر آن چه می‌توانیم را انجام دهیم تا به سمت خرد، حرکت کنیم و خویشتنداری داشته باشیم. امید دارم که آینده‌ای حاصل شود که در آن همه کشورهای منطقه بتواند در شرایطی مبتنی بر احترام متقابل و همکاری به سر ببرند و در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنند.

حمله موشکی حزب‌الله به مقر فرماندهی رژیم صهیونیستی
هم اکنون بخوانید

وی هم‌چنین تاکید کرد: من همچنین امید دارم که این امر محتمل باشد که پیشرفت حاصل در زمینه منع اشاعه هسته‌ای که بازتاب آن در برجام آمده، حفظ شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا