بهره‌برداری از ۱۲۰۰ کلاس درس در خراسان رضوی

به گزارش ایسنا، قاسم‌علی خدابنده امروز در هفتادوسومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد فرهنگی شورای پنجم هم ملموس و هم قابل تقدیر بوده و موضوعاتی همچون «مشهد؛ شهر انسان‌مدار و اجتماع‌محور»، نشان‌دهنده همین رویکرد فرهنگی است. فعالیت‌های فرهنگی شهرداری نیز گسترده است و به آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش خراسان رضوی یکی از پهن‌پیکرترین ادارات آموزش و پرورش کشور است و یک میلیون و ۲۹۰ هزار دانش‌آموز دارد. خراسان رضوی با کمبود شدید ۱۶ هزار معلم روبه‌رو بوده که رقمی زیاد و از میزان شاغلان برخی استان‌ها بیشتر است. این کمبود شدید معلم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و تلاش شبانه‌روزی می‌طلبد.

خدابنده افزود: در ایام ‌تابستان همکاران ما هدف‌گذاری کردند که در شروع سال تحصیلی جدید هیچ کلاس بدون‌ معلمی نداشته باشیم. از طرفی گستردگی شرایط اقلیمی خاص، تنوع قومیتی و مذهبی و تنوع زبانی و فرهنگی در خراسان حاکم است که کار تعلیم و تربیت را در استان سخت می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با بیان اینکه «از جهت ایجاد عدالت اجتماعی در نقاط صفر مرزی و محروم تلاش کردیم»، عنوان کرد: خود را موظف دانستیم تا در چهار مدرسه در سطح استان تنها با یک دانش‌آموز آن نیز کلاس را سرپا نگه داریم. برای دانش‌آموزان عشایر با این کمبود نیروی انسانی کار برای ما سخت شده است. حضور ۹۰ هزار همکار فرهنگی شاغل که کاری بیش از وظیفه خود انجام می‌دهند، موجب شده آموزش و پرورش رضوی یکی از برترین استان‌ها باشد و در بسیاری از جشنواره‌ها حائز رتبه‌های برتر شویم.‌

۸ ایستگاه میانی از خط ۶ تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به تصویب ۳ درصد عوارض ساخت وسازها و ‌پرداخت آن‌ به آموزش و پرورش برای گسترش فضاهای آموزشی به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد در حوزه شورای شهر، تصریح کرد: میانگین سرانه آموزشی در کشور ۵٫۲ مترمربع و در استان خراسان رضوی، ۴٫۲ مترمربع است که متاسفانه این عدد در مناطق کم‌برخوردار، ۲٫۲ مترمربع بوده است؛ بنابراین نیازمند فضاهای آموزشی بیشتری در مشهد و به‌ویژه در این نقاط هستیم و به یک میلیون و ۲۹۰ هزار مترمربع فضای آموزشی نیاز داریم.

خدابنده اضافه کرد: با مساعدت مدیریت شهری مشهد در آغاز سال نو تحصیلی، ۲۹۳ پروژه با بیش از ۱۲۰۰ کلاس درس به بهره‌برداری رسیده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. از مدیریت شهری مشهد تقاضا داریم املاک و اراضی در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا با کمک خیرین و ساخت فضاهای آموزشی در اختیار دانش‌‎آموزان قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت شهری برای آسفالت‌کردن معابر منتهی به مدارس و همچنین لکه‌گیری ۲۳ هزارمترمربع از فضاهای داخلی مدارس و زیباسازی و بهسازی آن‌ها، عنوان کرد: تفاهم‌نامه پیوستن مشهد به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده اقدام ارزشمندی است که هفته گذشته شاهد آن بودیم و امیدواریم به واسطه طرح وقف سواد، ۲۹ هزار و ۱۰۰ شهروند مشهدی بی‌سواد را با کمک شهرداری طی ۲ سال آینده باسواد کنیم.

وی بیان کرد: سرانه ورزشی ما از کشور پایین‌تر است. در کشور ۰٫۱۷ مترمربع سرانه ورزشی داریم که در خراسان رضوی ۰٫۱۳ مترمربع است. توجه به سلامت و بهداشت دانش‌آموزان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

اشتغال آفرینی تالاب ها برای بیش از یک میلیارد نفر در جهان
هم اکنون بخوانید

خدابنده در پاسخ به درخواست رئیس شورای شهر مشهد مبنی‌بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین مدیریت شهری مشهد و آموزش و پرورش برای بهره‌گیری از فضای مدارس در ساعات تعطیلی آن‌ها و اختصاص آن‌ها برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند و می‌توان این طرح را اجرایی کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا