از شاکیان قیمت لوازم التحریر تا کم شدن قدرت خرید…

پایگاه خبری ایسنا در بدو ورود به نمایشگاه سراغ غرفه‌های لوازم‌التحریر، کیف و کفش رفته که در این چند روز باقی مانده تا بازگشایی مدارس پرمشتری و پررونق هستند، فروشندگان از اوضاع فروش راضی بودند و می‌گفتند که مردم نیز از قیمت‌ها رضایت دارند؛ البته در این بین هنوز عده‌ای معتقد بودند که قیمت‌ها بالا است و توان خرید ندارند.

اکثر فروشندگان بیان می‌کردند که اجناس نمایشگاه ایرانی بوده و مردم نیز به دنبال جنس ایرانی هستند، در حالی که خلاف این موضوع را نیز در نمایشگاه مشاهده کردیم. فروشنده‌ای جامدادی‌های خود را اینگونه معرفی می‌کرد که این جامدادی ایرانی و دیگری کره‌ای است. کودکی نیز نظر ما را به خود جلب کرد که به خانواده خود اصرار می‌کرد من جنس ایرانی نمی‌‎خواهم.

فروشنده‌ای که کالای تولیدی خود را در نمایشگاه به فروش می‌رساند گفت که در نمایشگاه اجازه ارائه اجناس خارجی را ندادند البته این را هم تاکید می‌کرد که برخی اجناس مانند ماژیک هایلایت، مداد رسم و چسب‌های ماتیکی در ایران تولید نشده و یا با کیفیت پایین تولید می‌شود.

یکی از فروشندگان نیز از نحوه تبلیغات نمایشگاه شکایت داشت و عنوان می‌کرد که تبلیغات دیر شروع شده است، وی همچنین بیان کرد که فروش نسبت به پارسال کاهش یافته زیرا قدرت خرید مردم کم شده است.

در بین خریداران لوازم‌التحریر نظرات مثبت و منفی بیان می‌شد. برخی از قیمت‌ها راضی بودند و عنوان می‌کردند که قیمت‌های نمایشگاه نسبت به بیرون مناسب‌تر است، یکی از خریداران گفت که من همه دورهای خود را زدم و بعد به نمایشگاه آمدم، قیمت‌های نمایشگاه مناسب‌تر از جاهای دیگر است. 

در این میان برخی نیز از گرانی شکایت داشتند و بین قیمت نمایشگاه و مغازه‌ها تفاوت چندانی را مشاهده نمی‌کردند. خانمی که قیمت لوازم‌التحریر را از کانال تلگرامی اخبار استان پیگیری می‌کرد می‌گفت که در این کانال دفتر ۱۰۰ برگ ۴۵۰۰ تومان اعلام شده اما در نمایشگاه دفتر ۵۰ برگ را ۵ هزار تومان می‎فروشند.

چرا طرح رجیستر قاچاق موبایل را از بین نبرد؟
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: من همین الان از غرفه‌ای ۵ دفتر را هر کدام به قیمت ۲۰۰۰ تومان خریداری کردم اما الان یک دفعه به من می‌گویند که تمام شده و قیمت را ۳۰۰۰ تومان کردند.

وی افزود: یک غرفه دفتر ۵۰ برگ را ۵ هزار تومان و غرفه دیگر ۶۰ برگ را ۴۵۰۰ تومان می‌فروشد، وقتی نمایشگاه برگزار می‌کنند اجناس باید ارزان‌تر باشد. بحث تنظیم بازار را نیز مطرح می‌کنند اما وقتی به بازار می‌رویم این موارد را نمی‌بینیم، فروشنده‌ای هم به من گفت که تنظیم بازار درست نیست و فقط ما را به جان مشتری می‌اندازند.

پایگاه خبری ایسنا بعد از غرفه‌های لوازم‌التحریر به سالن فروش کیف و کفش رفت. اکثر فروشندگان از وضعیت فروش ناراضی بودند و عنوان می‌کردند که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم، فروش خوبی نسبت به سال گذشته ندارند. فروشنده‌ای بیان کرد که مردم باید از خرج‌های دیگر خود بزنند تا بتوانند کیف بخرند.

وضعیت فروش کفش نیز بهتر از کیف نبود و با همان مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند. فروشنده‌ای گفت که تعداد غرفه‌های کفش نسبت به سال گذشته افت داشته، سال گذشته در نمایشگاه ۳۰۰ غرفه کفش بود که امسال به ۱۰ غرفه رسیده است به این دلیل که وضعیت بازار خوب نیست و متقاضیان اقدام به گرفتن غرفه نکرده‌اند. 

در این میان خریداران قیمت‌ها را مناسب می‌دانستند البته برخی نیز معتقد بودند که تفاوت چندانی با بیرون ندارد. یکی از خریداران بیان کرد که من کیفی که در نمایشگاه دیدم را با همین قیمت در چهارراه دکترا نیز مشاهده کردم. به این دلیل به نمایشگاه آمدم که تمام اجناس مورد نیاز در یک مکان جمع شده‌اند و تنوع کار زیاد است به همین دلیل می‌توان از بین چندین مدل یکی را انتخاب کرد.

اتمام طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد در خرداد ۱۴۰۰
هم اکنون بخوانید

مورد دیگری که در غرفه‌های کیف نظر ما را به خود جلب کرد، طرح‌های خارجی روی کیف‌ها بود که تقریبا هیچ طرح ایرانی را مشاهده نکردیم.

حسین اصغر ثابتی رئیس اتحادیه صنف سراجان (تولیدکنندگان و فروشندگان کیف، چمدان و کمربند) در مصاحبه‌ای که چند روز گذشته با ایسنا انجام داده بود اظهار کرد: که حدود ۱۰ یا۲۰ روز پیش در خصوص طرح روی کیف بخشنامه آمد اما کار از کار گذشته زیرا تولیدکنندگان خرید جنس خام، عکس و طرح را شب عید انجام می‌دهند و در حال حاضر همه کیف‌ها را دوختند. البته این مورد در خصوص لوازم‌التحریر مشاهده نشد و اکثر طرح روی دفترها ایرانی بود.

اما چیزی که بیش از غرفه‌ها و کالاهای ارائه شده در نمایشگاه قابل مشاهده بود کاهش قدرت خرید بود، برخی از خریداران با وجود اینکه قیمت‌ها اجناس نمایشگاه را مناسب‌تر از مغازه‌ها می‌دانستند اما همچنان از افزایش قیمت‌ها ناراضی بودند و خرید برای فرزندان‌شان برایشان سخت شده بود.

نمایشگاه فروش پاییزه از روز جمعه ۲۲ شهریور آغاز به کار کرده و تا ۲۹ شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت.

گزارش از نگار مقدسی، پایگاه خبری ایسنا-منطقه خراسان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا