فروتا: خواهان رسیدگی به موقع به برخی جنبه‌های پادمان و برجام هستیم

به گزارش ایسنا، کرونل فروتا در کنفرانسی خبری در پایان روز اول نشست شورای حکام در پاسخ به سوالی درباره سایت تورقوزآباد و همکاری ایران در این زمینه و اینکه ایران برای پاسخگویی چقدر زمان دارد؟ گفت: خوب می‌دانید که ما مکالمات‌مان با کشورهای عضو را فاش نمی‌کنیم به ویژه در موارد خاص. راستی آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جریان است و پروسه فنی دقیقی است و ما طبق اعتماد نو به نقل از برنامه عمل می‌کنیم تا یک تحلیل تکنیکی دقیق داشته باشیم. اما به طور کلی می‌توانم بگویم در چارچوب بیانیه‌هایی که داشتیم و پایبندی ایران، پاسخ به هر مورد خاص متفاوت است و بازه زمانی خاص خود را دارد و هدف از تعیین این بازه زمانی این است که به نیازهای فنی پاسخ دهد. از این رو زمان حیاتی است تا تعامل ما با ایران باید پیش برده شود.

وی درباره ادعای پایگاه خبریی که گفت آژانس کند یا محتاط درباره ایران بوده است، اظهار کرد: ما از کار آژانس حمایت و دفاع می‌کنیم. جامعه جهانی نمی‌تواند مدافع بهتری در دفاع از صلح و ثبات جهانی داشته باشد. صحبت‌هایی که با شورای حکام دارم این است که باید تعامل با ایران را پیش ببریم. با این‌که می‌گویید در ارزیابی کند یا محتاط بوده است موافق نیستم بلکه دقیق و به چارچوب قانونی خود پایبند بودیم. مدیرکل آژانس فعالیت‌اش در چارچوب شورای حکام است و اگر این شورا مجاب و قانع نشود که مسیر انتخاب شده در مسیر مشروعیت ماست به نتیجه نمی‌رسیم.

این مقام آژانس در پاسخ به این که منظورش درباره این‌که گفته است ایران باید همکاری “کامل” داشته باشد چیست؟ اظهار کرد: شما از من می‌خواهید فراتر از چیزی که پیش‌تر گفتم سخن بگویم اما نمی‌توانم بیشتر وارد این مسایل شوم. ما پایبندی به توافق هسته‌ای را دنبال می‌کنیم ولی نمی‌توانیم فرضیه سازی کنیم. ما گفت‌وگوهایی داشتیم و قصد داریم آن را ادامه دهیم. نمی‌توانم گمانه‌زنی کنم این گفت‌وگوها چقدر طول می‌کشد مهم این است که همکاری سریع و به موقع داشته باشیم از سوی ایران.

از سفر به عربستان برای تاکید بر مقابله مستمر با ایران خرسندم
هم اکنون بخوانید

فروتا تاکید کرد: ما گفت‌وگوهای جدی و گسترده‌ای با مقامات ارشد ایران داشتم و از علی‌اکبر صالحی و آقای ظریف تشکر ویژه دارم. رابطه ایران با آژانس الان به گونه‌ای است که درباره همه چیز صحبت می‌کنیم، البته گاهی ما خواستار توضیحات بیشتر هستیم. این ملاقات به موقع بود تا درباره برخی مسایل صحبت کنیم. بیانیه ما به لحاظ فنی انعکاس دهنده روند بود. در عین حال ما نمی‌توانیم درباره مسایل فرضی و آنچه تردید داریم اظهار نظر کنیم. کار ما ربط زیادی با چیزی که شما مطرح می‌کنید ندارد باید اطمینان حاصل کنیم که به موقع متوجه هرگونه فعالیت می‌شویم.

وی در پاسخ به این‌ سوال که چقدر ایران در آنچه برخی رسانه‌ها و گزارش‌ها مدعی شده‌اند جلو رفته است؟ اظهار کرد: نقش آژانس قضاوت کردن نیست. اینکه بخواهید الان در این باره توضیح دهم خارج از فعالیت مشروع آژانس است. نقش آژانس ارائه واقعیت‌هاست.

فروتا در پاسخ به پایگاه خبریی که آژانس را متهم به اهمال کاری در سرعت بازرسی از ایران کرد، گفت: ما از بعد راستی‌آزمایی نگاه می‌کنیم. الان فعالیت‌های ما برای کنترل فعالیت‌های ایران به زمان درست خودش رسیده است که در ارتباط است با قضیه پیاده کردن پادمان‌ جامع و مساله پیچیده و دقیق و فنی است و چیزی که برای دیگران به موقع نیست برای ما شاید به موقع باشد.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این‌که “همکاری کامل” یعنی چه وقتی ایران در بهترین و بیش‌ترین سطح همکاری خود قرار دارد؟ گفت: در ایران بیشترین و مهم‌ترین مکانیسم راستی آزمایی در تاریخ را داریم؛ برجام و پادمان‌ها و پروتکل الحاقی. همکاری عملی و کامل یعنی باید پادمان‌ها و الزامات ناشی از آنها به خوبی پیاده شود و برخی جنبه‌های این توافق‌ها به موقع رسیدگی شود.

معاونان پارلمانی دولت مجاز به نشستن و تردد در جایگاه نمایندگان نیستند
هم اکنون بخوانید

وی در پاسخ به این‌که یعنی می‌گویید همکاری ایران به موقع نبوده است؟ گفت: خیر. گفتم همکاری کامل و به موقع نیاز است.

فروتا گفت: گزارش ما درباره سانتریفیوژها درباره تحولات جدید است و در بیانیه ما تاکید شد که برخی ماشین‌ها هنوز تست نشده‌اند و اگر تحول جدید باشد گزارش داده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا