شکسته شدن یک تابو در عربستان

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، تحلیل‌گران معتقدند، به نظر نمی‌رسد شاهزاده عبدالعزیز سیاست نفت عربستان را تغییری بدهد زیرا او به مذاکره درباره توافق کنونی بین اوپک و کشوهای غیرعضو برای کاهش تولید جهانی نفت در حمایت از قیمت‌ها و تحقق توازن در بازار کمک کرده است.

شاهزاده عبدالعزیز در سال ۲۰۱۷ به عنوان وزیر مشاور در امور انرژی تعیین شد و از نزدیک با علی النعیمی، وزیر اسبق نفت به عنوان معاون او کار می‌کرد.

برخی افراد آگاه می‌گویند، مهارت او بسیار بالاست به طوریکه توانست تابوی غیرممکن بودن تعیین اعضای خاندان سلطنتی در پست وزیر انرژی عربستان را بشکند.

منابع سعودی و دیپلمات‌ها می‌گویند، نظر غالب این است که خاندان حاکم در عربستان پست وزیر انرژی را بسیار مهم می‌دانند به حدی که معتقدند، سپردن آن به یکی از اعضای خاندان سلطنتی احتمالا در توازن قدرت دقیق در خاندان حاکمه اخلال ایجاد می‌کند و سیاست نفتی کشور را در گرو مانورهای سیاسی قرار می‌دهد.

پست وزارت انرژی از سال ۱۹۶۰ شاهد پنج وزیر بوده که هیچ یک از اعضای خاندان سلطنتی نبوده‌اند.

در ماه گذشته میلادی عربستان وزارت صنایع و منابع معدنی را جدای از وزارت انرژی تاسیس کرد. قبل از تصمیم به انفصال این دو حوزه خالد الفالح، وزیر سابق انرژی بر بیش از نیمی از اقتصاد سعودی در وزارتخانه عظیم انرژی، صنایع و منابع معدنی که در سال ۲۰۱۶ برای یاری به هماهنگی اصلاحات جدید ادغام شد، نظارت می‌کرد. الفالح هفته گذشته نیز از ریاست شرکت نفتی آرامکو کنار گذاشته شد و یاسر الرمیان رئیس صندوق سرمایه‌گذاری دولتی جانشین او شد.

۱۰۰ هزار تن پیاز به پاکستان صادر می شود/ خبر صادرات قیمت‌ها را بالا می‌برد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا