قیام عاشورا سرنوشت اسلام را تغییر داد


قیام عاشورا سرنوشت اسلام را تغییر داد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قیام عاشورا سرنوشت اسلام را تغییر داد، گفت: اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد تصور می‌شد اسلام و آنچه پیامبر اسلام گفته همین چیزی است که در خلافت اسلامی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، علی مطهری در هشتمین شب مراسم عزاداری خانه کارگر با بیان اینکه ما باید تصور درستی از حادثه عاشورا داشته باشیم، عنوان کرد: درباره حادثه عاشورا باید تصورات غلط را از خود دور کنیم. یکی از تصورات غلط در این باره این است که برخی عنوان می‌کنند امام حسین (ع) شهید شد تا کفاره گناهان ملت را بدهد. این همان تصوری است که مسیحیان از مسیح (ع) دارند که تصوری اشتباه است.

وی ادامه داد: تصور دیگر این است که امام حسین (ع) دستوری خصوصی برای قیام داشت و به این صورت این حرکت و قیام نمی‌تواند الگو قرار گیرد که این هم تصور درستی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید درباره این فکر کرد که چرا امام حسین (ع) قیام کرد و چرا این قیام نه در زمان معاویه که در زمان یزید اتفاق افتاد، گفت: قیام امام حسین (ع) یک حرکت حساب شده و دقیق بود و این چنین نبود که یک حرکت انفجاری و احساسی باشد. امام حسین (ع) دقیقا می‌دانست چه کار می کند و چرا ارزش دارد خون خود و اهل بیتش را نثار کند.

به گفته او برای درک ریشه و چرایی قیام عاشورا باید به حوادث صدر اسلام و فتح مکه توسط پیامبر (ص) پرداخت.

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
هم اکنون بخوانید

مطهری تصریح کرد: وقتی پیامبر (ص) مکه‌ را فتح کرد، افرادی مانند ابوسفیان به ظاهر اسلام آوردند، اما در واقع منتظر فرصت بودند تا انتقام بگیرند و این انتقام‌گیری با رحلت پیامبر و گرفتن خلافت از امام علی (ع) آغاز شد.

وی با بیان اینکه با وجود این در زمان یزید اتفاقی رخ داد که بی سابقه بود، گفت: معاویه خلافت اسلامی را به سلطنت موروثی تبدیل کرد و از طرف دیگر فردی به خلافت رسید و جای پیامبر (ص) نشست که رسما از فاسدترین مردم زمانه بود.

مطهری عنوان کرد: در زمان معاویه هر چند در باطن اسلام‌زدایی می‌شد، اما ظواهر حفظ می‌شد، اما با سلطنت یزید عملا ظواهر اسلام نیز حفظ نمی‌شد.

به گفته او امام حسین (ع) احساس کرد اگر قیام نکند در آینده اثری از اسلام نمی ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد:  بزرگ‌ترین کاری که امام حسین (ع) انجام داد این بود که میان اسلام و خلافت اسلامی فاصله انداخت.

وی با بیان اینکه قیام عاشورا سرنوشت اسلام را تغییر داد، گفت: اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد تصور می‌شد اسلام و آنچه پیامبر اسلام گفته همین چیزی است که در خلافت اسلامی وجود دارد.

مطهری عنوان کرد: برخی عامل قیام عاشورا را به بیعت خواستن از امام حسین (ع) و دعوت کوفیان ربط می‌دهند. اینها عوامل اصلی نبودند. دلیل اصلی این بود که امام حسین (ع) به این نتیجه رسیده بود که اسلام زنده نمی‌ماند مگر اینکه او قیام کند.

وی تصریح کرد: این در کلام خود امام حسین (ع) هم هست که عنوان می‌کند برای جاه‌طلبی قیام نمی‌کند، بلکه قیام می‌کند تا اسلام را آنطور که پیامبر (ص) آورده و سنت امام علی (ع) بوده زنده نگه دارد.

بنت: ایران خط قرمزها را رد کرده است
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفت =

دکمه بازگشت به بالا