وضعیت آتش‌سوزی‌های جنگلی در جهان

به گزارش ایسنا، تنها جنگل‌های آمازون نبودند که در فصل تابستان سال جاری دچار آتش‌سوزی شدند. مناطق جنگلی وسیعی در روسیه، آسیا و آفریقا نیز دچار حریق شده‌اند. گستردگی این آتش‌سوزی‌ها به برپایی تظاهرات در سراسر جهان منجر شده‌ است.

سیبری که یکی از سردترین نقاط روی زمین است درگیر آتش‌سوزی جنگلی است. آمازون که از مرطوب‌ترین نقاط جهان به حساب می‌آید دچار آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی مناطق وسیعی از جهان را در برگرفته و لازم است اقدامات فوری برای مقابله با آن انجام شود.

این پرسش مطرح شده که آیا گستردگی این آتش‌سوزی‌ها بی‌سابقه بوده یا سال‌هایی وجود داشته است که وسعت آن‌ها به این میزان بوده باشد؟ تصاویر ماهواره‌ای از چهار منطقه برزیل، سیبری، اندونزی و مرکز آفریقا نشان می‌دهد اگرچه آتش‌سوزی‌های اخیر خسارت قابل توجهی به محیط زیست وارد کرده وضعیت آن‌ها در گذشته وخیم‌تر بوده‌ است.  

حریق در آمازون

حدود ۶۰ درصد از جنگل‌های آمازون در برزیل واقع شده‌ است. طبق اعلام موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل تعداد آتش‌سوزی‌ها در فاصله ژانویه تا اوت ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دو برابری یافته است. با این وجود بررسی تصاویر ماهواره‌ای از مجموع جنگل‌های سوخته شده در برزیل طی هر سال نشان‌دهنده سطح بالای آن در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی است.

آتش‌سوزی در فصول خشک سال متداول است و به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد. هرچند کارشناسان معتقدند اکثریت آتش‌سوزی‌های سال جاری در برزیل به دلیل عامل انسانی بوده‌ است.

آتش‌سوزی در سیبری

گروه محیط زیستی صلح سبز آتش‌سوزی‌های سال جاری در منطقه سیبری روسیه را یکی از مهیب‌ترین حریق‌ها طی یک قرن اعلام کرده‌اند. ابرهایی از دود منطقه حادثه‌دیده را فرا گرفت که به بزرگی تمامی کشورهای اتحادیه اروپا بوده‌ است.

اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های استان تهران در پی درگذشت آبتین بکتاش
هم اکنون بخوانید

آتش‌سوزی جنگلی در سیبری در فصل تابستان شایع است اما افزایش بی‌سابقه دما و وزش شدید باد این وضعیت را وخیم کرده‌ است. طبق اعلام مقامات روسی از شروع سال جاری بیش از ۱۰ میلیون هکتار از مناطق سیبری به دلیل آتش‌سوزی خسارت دیده‌ است.

فصل آتش‌سوزی در اندونزی

اندونزی در حال حاضر در میانه فصل آتش‌سوزی قرار دارد که با خشک‌ترین ماه سال همزمان شده‌ است. این منطقه زیستگاه کهن‌ترین و متنوع‌ترین جنگل‌های استوایی به لحاط تنوع زیستی است. تصاویر ماهواره‌ای حاکی از وقوع بیش از ۲۰ هزار مورد آتش‌سوزی در سال جاری است. هرچند این رقم نسبت به آمار ثبت شده در سال ۲۰۱۵ کمتر است.

حریق در آفریقای سیاه

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، تصاویر ماهواره‌ای ناسا هزاران مورد حریق را در آنگولا، زامبیا و جمهوری کنگو شناسایی کرده‌ است. هر چند این رقم با رکوردهایی که پیش از این ثبت شده فاصله دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دو =

دکمه بازگشت به بالا