دستیابی محققان کشور به تولید لاین مادری ۱۰ نوع بذر استراتژیک/رفع چالش گلوگاهی کشت صیفی

دکتر پیام نجفی، مدیر پروژه ملی تولید بذر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه تولید بذور مورد نیاز کشور در دانشگاه آزاد واحد اصفهان، گفت: این مطالعات بر روی بذر ۱۰ نوع گیاه مختلف بوده است که بر روی سبزی، صیفی‌جات و کنجد متمرکز بوده است.

وی با بیان اینکه بذرهایی که در این مطالعات تولید شده، هم قابلیت کشت در فضای باز را دارد و هم قابل کشت در گلخانه‌ها است، اظهار کرد: بذرهای تولید شده از نوع بذرهای هیبریدی هستند که گواهی شده‌اند و آماده تجاری‌سازی و تولید انبوه هستند.

نجفی از ثبت ۵ رقم دیگر بذر در سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: بذوری که گواهی شده‌اند، وارد بازار شدند، ولی نیاز به توسعه بازار دارند و از آنجایی که نیاز بازار وجود دارد، برای پاسخگویی به این نیازها باید ظرفیت تولید افزایش یابد که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه آزاد، صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان امور خیریه و اوقاف، تلاش شد تا از امکانات بخش‌های مختلف برای افزایش توان تولید بهره ببریم.

مجری پروژه ملی بذر با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده بر روی بذر صیفی‌جات تولید شده، یادآور شد: این  ارزیابی‌ها نشان داد که بذرهای تولید شده دارای عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی هستند، ضمن آنکه این بذرها با استقبال کشاورزان مواجه شده‌اند.

نجفی با تاکید بر استراتژیک بودن تولید بذر در کشور، یادآور شد: از آنجایی که تولید بذر دارای فرآیندهای پیچیده و سنگینی است؛ از این رو تولید بذور سبزی و صیفی‌جات در انحصار چند کمپانی بزرگ دنیا قرار دارد و بر این اساس از  ۷ سال قبل تولید این بذرها را در دانشگاه آزاد واحد اصفهان دستور کار قرار دادیم.

کشتی سرگردانی به نام بورس در ایران
هم اکنون بخوانید

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه بذرهای تولید شده در فضایی عرضه شده است، ادامه داد: در حال حاضر این بذرها از خارج وارد می‌شود و ما با محصولات خارجی در حال رقابت هستیم، ولی محصولات تولیدی ما نسبت به نمونه‌های خارجی برتری دارد؛ چراکه بذرهای تولید شده، بذور بومی کشور است که در برابر آفات و بیماری‌های بومی کشور مقاوم‌تر هستند؛ از این رو برای رشد به سموم کمتری نیاز دارند. ضمن آنکه ارزیابی‌هایی بر روی این بذرها در مناطق جنوب و مرکز و غرب کشور انجام دادیم و نشان داد که این محصولات با اقلیم گرم، خشک و نیمه خشک کشور سازگاری دارند.

به گفته وی، بذرهای خارجی علاوه بر آنکه با اقلیم کشور سازگار نیستند، در برابر آقات و بیماری‌ها نیاز به سموم بیشتری دارند که این سموم وارد چرخه مصرف می‌شود و مخاطراتی برای سلامت جامعه دارد.

نجفی، سازگاری با ذائقه ایرانی‌ها را از دیگر مزایای بذرهای صیفی‌ و سبزیجات ذکر کرد و ادامه داد: بذرهای گلخانه‌ای هر چند که تولید انبوه دارند، طعم مطلوبی ندارند؛ ولی از آنجایی که بذرهای تولید شده از ارقام بومی گرفته شده‌اند، با ذائقه ایرانی سازگاری دارند.

وی با بیان اینکه در این مطالعات به دانش فنی تولید بذر ۱۰ نوع صیفی‌جات و سبزیجات دست یافتیم،‌ خاطر نشان کرد: این بذرها شامل “خیار”، “گوجه‌فرنگی”، “فلفل”، “هندوانه”، “بادمجان”، “کدو”، “پیاز”، “ملون” می‌شود؛ ضمن آنکه مطالعاتی در زمینه تولید بذر کنجد در دست داریم و این تحقیقات ادامه دارد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا